Belbuan i Meldal og Barbofolket i Trondheim

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Lars Elvrum

Re: Belbuan i Meldal og Barbofolket i Trondheim

Legg inn av Lars Elvrum » 5. januar 2007 kl. 12.12

Barbofamilien i Sanden (Tr.heim) drev blant annet som høkere 1800-tallet. Det finnes vel Barbo også andre steder i Orkdalen, kjenner noen til om disse gårdene hadde forbindelser med Barbo på Orkdalsøren og i Trondheim. Interessant hvis også Litjbuan på Folkemuseet har forbindelse med de samme Barboene, har ikke navnene her og nå, bare en litt løs tanke jeg har hatt en stund. Barboene satte preg på miljøet i Sanden den gang.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 1. juni 2007 kl. 19.54

Hei Lars

Det var Barbo-folk fra Orkdalen som kom til Trondheim, uten at jeg med sikkerhet vet hvor de bosatte seg. (Kommer ikke inn på Digitalarkivet akkurat nå).

Tollef Iversen, f. 1749, Orkdal, gift 1781 i Orkdal med Jonetta Jensdt. Kleth (Kipper). De hadde barna: Jens, f. 1784, Andreas, f. 1792, Ingeborg Anna, f. 1798 og Sivert f. 1799.

Er det disse du tenker på, eller er det noen andre. Er veldig interessert i Barbo-slekt.

Beste hilsen Inger

Lars Elvrum

Legg inn av Lars Elvrum » 2. juni 2007 kl. 14.20

Om noen måndeder forhåpentligvis igang med et høker- og vertshusmiljø i Sanden og Ila, et interessant og fargerikt innslag i byen den gang.
Disse bydelene hadde nære forbindelser til bygdene langs fjorden. Skal komme tilbake til det.

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 5. juni 2007 kl. 19.57

Takk, Lars, det skal bli interessant.

Beste hilsen Inger

gj02699
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj02699 » 15. juni 2007 kl. 2.17

Etabissemetet Hjorten ble etablert i 1867. Før den tid var det vertshusdrift i de gamle byggningene på Ilevollen. Blant annet het bygningene som Hjorten etterhver overtok "Klæth-gården"

SnN

24239
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av 24239 » 4. november 2012 kl. 19.45

Hei
Jeg er etterkommer etter Tollev Iversen Barbos sønn Andreas som reiste til Talvik. Etter som jeg forstår var han en del av miljøet på Klethgården Han var jo gift med Jonetta Kleth. finns det opplysninger ang dette? Jeg skriver sektshistorie og takknemlig for svar.
Hilsen Brita

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»