Carstein hardi døpt vår frues kirke 1797
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Carstein hardi døpt vår frues kirke 1797
Heisann! Hva står det i første kolonne når Carsten ble døpt? Står det Scharland? I så fall, hva kan det bety? Og hva skjedde 3. januar 1790 som står helt til høyre??
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109 nr 89
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109 nr 89
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
- Paul Johan Hals
Re: Carstein hardi døpt vår frues kirke 1797
Det står: Sønd. imell. Juul og nyetaar d. 31te Decbr. Døbt ægte Barn Carsten af Hr Scharland, fød d. 16de Decembr. Fødselsdatoen er muligens 26, Dec. Hr. Scharland er navnet på presten.
I høyre kolonne er introduksjonsdatoen for moren.
Mvh Paul
I høyre kolonne er introduksjonsdatoen for moren.
Mvh Paul
Takker Paul, denne Carsten "forsvant" etter dåpen, finner ham ikke noen steder,,
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
- Paul Johan Hals
Han er nok død før FT1801. Jeg antar dette er foreldrene med to barn Johannes 5 år og Ener 2 år. http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8434005469
Jeg vil tro at han er død etter at Ener ble døpt.
Mvh Paul
Jeg vil tro at han er død etter at Ener ble døpt.
Mvh Paul
Vil anta det, Johannes er et like stort mysterium.
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Hei
Er det noen som kjenner til skjebnen til Jonetta Maria Nicolaisdatter, døpt 18. mai 1783 i Domkirken i Trondheim. (Min.bok Domkirken Trondheim 1770-1819 s.65). Hun er uektefødt datter av Dorothea Cathrine Løvaas og en hollandsk matros, Nicolai Klyhand, og er hennes første barn.
Hun er således halvsøsteren til Einer Hybert, Anton Bertram og Carsten Hardi, samt Johannes (uektefødt sønn av Niels Johnsen Frost og Dorothe C. Løvaas, kalt Hardick v/folketelling 1801), og er nok kalt opp etter Dorotheas mor Jonetta Maria Isaacsdatter (datter av samemisjonær Isaac Olsen)
mvh Svein Erik
Er det noen som kjenner til skjebnen til Jonetta Maria Nicolaisdatter, døpt 18. mai 1783 i Domkirken i Trondheim. (Min.bok Domkirken Trondheim 1770-1819 s.65). Hun er uektefødt datter av Dorothea Cathrine Løvaas og en hollandsk matros, Nicolai Klyhand, og er hennes første barn.
Hun er således halvsøsteren til Einer Hybert, Anton Bertram og Carsten Hardi, samt Johannes (uektefødt sønn av Niels Johnsen Frost og Dorothe C. Løvaas, kalt Hardick v/folketelling 1801), og er nok kalt opp etter Dorotheas mor Jonetta Maria Isaacsdatter (datter av samemisjonær Isaac Olsen)
mvh Svein Erik
Hun er ikke omtalt i folketellingen 1801, så hun må vel være død? det samme med Johannes??
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Svein skrev:Hei
mvh Svein Erik
Hei Svein, hvor har du det fra at Johannes var halvbror til de andre???
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski
Hei
Johannes er født "uekte" i 1795 og døpt 18/10 1795 i Vår Frue kirke i Trondheim. (Ministerialbok for Vår frue/Trondheim 1774-1814 s.187). Foreldre: Nils Johnsen Frost, matros, og Dorothea Einardsdatter Løvaas, (hennes) 2. leyermaal. [Hennes første barn utenfor ekteskap var Jonetta Marie]. Blant fadderne var hans onkel (?) Johannes Johnsen Frost.
Alt tyder på at han må være identisk med Johannes Hardick, 5 år i FT 1801. Jeg har ikke vært funnet andre barn etter Dorothea Løvaas døpt Johannes i samme periode.
Helsøsken: Carsten, Einer H. og Anton B. Halvsøsken: Johannes og Jonetta Marie (samme mor som de andre)
mvh Svein E.
Johannes er født "uekte" i 1795 og døpt 18/10 1795 i Vår Frue kirke i Trondheim. (Ministerialbok for Vår frue/Trondheim 1774-1814 s.187). Foreldre: Nils Johnsen Frost, matros, og Dorothea Einardsdatter Løvaas, (hennes) 2. leyermaal. [Hennes første barn utenfor ekteskap var Jonetta Marie]. Blant fadderne var hans onkel (?) Johannes Johnsen Frost.
Alt tyder på at han må være identisk med Johannes Hardick, 5 år i FT 1801. Jeg har ikke vært funnet andre barn etter Dorothea Løvaas døpt Johannes i samme periode.
Helsøsken: Carsten, Einer H. og Anton B. Halvsøsken: Johannes og Jonetta Marie (samme mor som de andre)
mvh Svein E.
Men Carsten døde før 1801?
Kjell-Erik Andal
Langhus, Ski
Langhus, Ski