Jens Lind.Hvem var han?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Terje Johan Magnussen
Sted: SANDHORNØY

Jens Lind.Hvem var han?

Legg inn av Terje Johan Magnussen » 6. mai 2010 kl. 21.28

Jens Lind var født iTrondheim og døpt i Domkirken 16/3 1702 Foreldre baker Martinus Lind og
Ane Maria Dreier,Trondheim.Jens Lind var gift med Sophia Willumsdtr.De hadde 12 barn.Det jeg lurer
på er om han hadde noen posisjon i forretningsliv eller lignende,for når noen av barna blir døpt er
Justisråd Angel og Kanseliråd Collins nevnt.Hans yngste sønn Henrich kalte seg"En Borgers Sønn"
Mvh.Terje

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Re: Jens Lind.Hvem var han?

Legg inn av Roy Martin Istad » 7. mai 2010 kl. 1.10

Jeg prøver igjen jeg Terje, ble jo litt nyssgjerrig etter forrige møte med denne mannen og hans familie i din forespørsel etter Henrich Lind.

Jens Lind dør 01 Okt 1751, Domkirken i Trondheim 1729-61, to uker etter at hans sønn dør 16 Sep 1751 (se samme side). Kirkeboken sier ikke noe om det er Martinus eller Peder. Det står heller ikke noe om Jens sin stilling eller stand ved dødsoppføringen (dessverre).

Det ligger en del Lind-informasjon (det meste er ikke primærkilder) på nettet (Google). Der vil du finne mer Lind-slekt å sjekke opp mot primærkilder og dine egne registreringer. Men, en interessant link her er Tore Hermundsson Vigerust (2008) sitt Manntall over Trondhjem bys befolkning og deres yrker, 23. februar 1736. Her står det under "Udenlands Handlere" oppført: "Jens Lind – Jngen Handel, slet tilstand, Een af Byens bedemænd." Er ikke bedemænd = begravelsesagenter?

Øverst på denne oversikten under "Caracteriserede Persohner" finner du "Justits Raad Loerentz Angel". Og hva med "Etats Raad Drejer"? Jens sin mor het jo Ane Maria Drejer . . .

Det er helt sikkert andre som kan bidra med mer enn dette. Tvi, tvi.

Terje Johan Magnussen

Legg inn av Terje Johan Magnussen » 7. mai 2010 kl. 14.33

Takk til Roy! Iflg.Cappelens leksikon er bedemann den som ba til gjestebud,barsel,bryllup og gravøl
fordi de gjerne uttrykte seg høytidelig og omstendig.I Danmark kalles begravelsesbyråenes representanter for bedemenn.
Terje

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 9. mai 2010 kl. 13.46

Hei,

I boka "Trondhjems Bakerlaug" av Fredrik B. Wallem er familiene Lind og Drejer omtalt. Jeg vil anbefale deg å låne boka, da den har en del informasjon som sikkert er av interesse for deg.

Et lite utdrag;
"Martinus Linds gaard og grund - bestaaende av et stuehus til gaten med to jernkakkelovne og muret kjælder med bjælker over, et bakerhus i gaarden med bakerovn, byddel, en liten indemuret kobberkjel og en stenkakkelovn, samt en liten stald og en brønd - vurderes til 450 rdl".

Martinus Lind var oldermann i Trondhjems Bakerlaug, og gift med Ane Maria Jensdatter Drejer. Hun var datter av skipsfører Jens Christensen Drejer og Anna Pedersdatter.

Martinus Linds skifte av 30. april 1717

Mvh Aud

Terje Johan Magnussen

Legg inn av Terje Johan Magnussen » 9. mai 2010 kl. 15.17

Takk for opplysningen.Den boka skal jeg få tak i.
Mvh.Terje

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»