Ingeborg Johanna Guldbrandsdatter og Jon Hansen (Schiófludt)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Ingeborg Johanna Guldbrandsdatter og Jon Hansen (Schiófludt)

Legg inn av dn21538 » 6. april 2008 kl. 20.27

Jeg søker etter foreldrene til Gunnerius Johnsen Røtte og hvor de kom fra/når født/foreldre. Hvor var de ved FT 1801?

Her er dåpen til Gunnerius (Ca midt på venstre siden - se etter linjen som begynner med Ingeborg:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16283&idx_id=16283&uid=ny&idx_side=-173. Navn på foreldrene er Jon Hansen Fresvig (???) og Ingeborg Johanne Guldbrandsdatter.

Her er ekteskapet deres (nummer tre på venstre side):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&uid=ny&idx_side=-111
Der ser det ut som han heter Jon Hansen Schiófludt ??

Jeg har funnet at Gunnerius også hadde en søster Bereth Marie hennes dåp (nr 58 på høyre side) der kanskje fadderne Christine Guldbrandsdatter, :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16345&idx_id=16345&uid=ny&idx_side=-171 Far er her gitt som Jon Hansen Sóeflot Grenader?

Takknemlig for hjelp med å finne hvor Jon Hansen og Ingeborg Johanne Guldbrandsdatter kom fra, når de ble født, (hvor var de i 1801) og hvem var deres foreldre :wink:

gj04820
Sted: SMøLA

Re: Ingeborg Johanna Guldbrandsdatter og Jon Hansen (Schiófl

Legg inn av gj04820 » 7. april 2008 kl. 9.33

Hei!

Kan Jon være fra gården Sjøflot i Rindalen mon tro?

Mvh. Kjell

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 8. april 2008 kl. 20.44

Hei,

Sjøflot finner du ikke i Rindal, men derimot i Surnadal, ytterst i Øye Sogn på nordsida av Surnadalsfjorden. I tidligere tider lå dette til Stangvik Sogn. På Sjøflot-gardene finnes ingen Jon Hansen, derimot finnes det en slik person på plassen Tussvika. Han var sønn til husmannen Hans Ingebrigtsen Sjøflot i andre ekteskapet, mora het Brit Jonsdatter, ukjent opphav. Jon var født 1782, så alderen kan vel passe.

Overnevnte Brit Jonsdatter står det endel om i bygdeboka, ikke så mye positivt akkurat. Se Hans Hyldbakk: Heimar i Surnadal, bind 2, side 534. Får du ikke tak i boka, kan jeg sende deg det som står om det skulle være av interesse.

Faren Hans Ingebrigtsen var trolig opprinnelig var fra Jogarden på Sylte i Surnadal.

mvh Erling

Brukeravatar
dn21538
Sted: HELL

Legg inn av dn21538 » 11. april 2008 kl. 11.22

:D Tusen takk til dere begge for dette. Jeg synes det høres rimelig ut og fødselsår kan passe. jeg har bestilt bygdeboka fra det lokale biblioteket og ser ffrem til å få den.

Mvh
Line

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»