Philip Smidt og Christiane Fr. Christiansen født Trondheim

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
dn21381
Sted: TRONDHEIM

Philip Smidt og Christiane Fr. Christiansen født Trondheim

Legg inn av dn21381 » 5. desember 2007 kl. 18.19

Jeg etterlyser foreldrene til Philip Smidt og Christiane Fr. Christiansen, begge født i Trondheim rundt 1765.

Han var doktor ombord i et hollandsk ostindisk skip som het SIAM, som kanskje lå i opplag her i Trøndelagen rundt 1790-1795. Barna er født 1796 og 1797, se annen etterspørsel etter Georgine Fr. Smidt

Håper noen kan hjelpe meg:-):-)

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Philip Smidt og Christiane Fr. Christiansen født Trondhe

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. desember 2007 kl. 12.43

Jeg tror ikke at Philip Smidt ble født i Trondhjem. I den andre debatten som du henviser til, Georgine Fredrikke Smith f. 1796, har jeg gitt henvisninger til dåpen til Georgine og hennes bror.

Ved den første dåpen står det at Philip Smidt er hollandsk medicus og ved den andre at han var doktor på den hollandske ostindiafareren Siam. På bakgrunn av disse opplysningene ville jeg tro at Philip Smidt var hollender, og at opphavet hans er å finne i Holland. Om en medicus på et hollandsk skip måtte ha universitetsutdannelse, det vet jeg ikke, men i så fall blir det lettere å finne ham igjen ved et universitet i Holland eller deromkring.

Prøv å gå ut i fra det du allerede vet og nøst opp derifra. Jeg vil anbefale at du sjekker lokal historie i Trondhjem og leter etter opplysninger om ostindiafareren Siam. Kanskje Siam ble reparert i Trondhjem? Du kan jo ta kontakt med Trondhjems Sjøfartsmuseum. De har kanskje ekspertise der som kan hjelpe deg med det.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»