Bergitha Olsdatter født i Strinden i 1820
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Bergitha Olsdatter født i Strinden i 1820
Bergitha Olsdatter var gift med Christoffer Jacobsen født 1815 på Ler. Barnet var Jacob Kristoffer Brevig f. 1847. Hvem er forfedrene hennes?
Re: Bergitha Olsdatter født i Strinden i 1820
Hei Elisabeth
Ser at det er en stund siden din etterlysning, så mulig du har fått svar på ditt spørsmål.
Men jeg legger inn et par linker om du fremdeles er intressert.
Først dåpen til Jacob: Se nr. 115
... og her er vielsen til Christopher og Birgithe Olsdatter Leermÿr. se vielse nr 24.
Hennes far heter Ole Leermÿr. Dessuten er hun oppgitt til å være 26 år, og født i Strind.
Kanskje en liten bit videre
Lykke til
Ser at det er en stund siden din etterlysning, så mulig du har fått svar på ditt spørsmål.
Men jeg legger inn et par linker om du fremdeles er intressert.
Først dåpen til Jacob: Se nr. 115
... og her er vielsen til Christopher og Birgithe Olsdatter Leermÿr. se vielse nr 24.
Hennes far heter Ole Leermÿr. Dessuten er hun oppgitt til å være 26 år, og født i Strind.
Kanskje en liten bit videre

Lykke til
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Takk, skal du ha, jeg har sett dette jeg også, men det er vanskelig å forstå skriften? 

Elisabeth Zahl skrev:Takk, skal du ha, jeg har sett dette jeg også, men det er vanskelig å forstå skriften?
Jeg har funnet ut at hun er uegte barn, født 20.6.1820, døbt i Lade kirke og moren er Karen Rasmusdatter, men finner ingen Ole Leermyhr noen steder?
- Hilde Elisabeth Wedde
- Sted: KONGSBERG
Hei!
Det er vel denne dåpen du sikter til: Bergithas dåp Her står foreldrene som Forlovede Andreas Haagensen Mule paa Selsbach og forlovede Qvinde Karen Rasmusdtr same plads.
Dette kan vel ikke være din Bergitha da hun kalles Olsdatter ved vielsen. Denne Bergitha skal vel være en Andreasdatter
Hilde
Det er vel denne dåpen du sikter til: Bergithas dåp Her står foreldrene som Forlovede Andreas Haagensen Mule paa Selsbach og forlovede Qvinde Karen Rasmusdtr same plads.
Dette kan vel ikke være din Bergitha da hun kalles Olsdatter ved vielsen. Denne Bergitha skal vel være en Andreasdatter

Hilde
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Hei igjen.
Jeg glemte å legge til følgende:
Ved vielsen mellom Christoffer og Bergitha er Christoffer oppført som Christoffer Jacobsen Tveregtrøe, og Bergitha som Bergitha Olsd. Leermyr. Det tyder på at de hadde tilhold henholdsvis på gårdene Tvereggen og Leeren (Leira) i Strinda. Og Bergitha er trolig født på Riisvold (Risvollan). Disse gårdene ligger (lå) i nærheten av hverandre, noe som gjør det sannsynlig at det var en forbindelse her.
Jeg glemte å legge til følgende:
Ved vielsen mellom Christoffer og Bergitha er Christoffer oppført som Christoffer Jacobsen Tveregtrøe, og Bergitha som Bergitha Olsd. Leermyr. Det tyder på at de hadde tilhold henholdsvis på gårdene Tvereggen og Leeren (Leira) i Strinda. Og Bergitha er trolig født på Riisvold (Risvollan). Disse gårdene ligger (lå) i nærheten av hverandre, noe som gjør det sannsynlig at det var en forbindelse her.
Jeg bøyer meg i støvet:-)) så flinke dere er med ressonementet
Kanskje dere finner ut av Georgine Schmith fra Trondheim også?

Kanskje dere finner ut av Georgine Schmith fra Trondheim også?