Fredrik Larsen Uglen

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj02775
Sted: SOKNEDAL

Re: Fredrik Larsen Uglen

Legg inn av gj02775 » 31. mai 2006 kl. 12.06

Fredrik Larsen Uglen gift i 1763 med Karen Eriksdatter Rosvold
(Altona)det er alt jeg vet om denne Fredrik bortsett fra at han er
min tipp tipp oldefar. Deres sønn var Lars Fredriksen Nordtiller
som omkom ved Tillerraset i 1816.Karen si slekt har jeg bra greie på .
Fredrik Larsen Uglen si er blank. Er det noen som kan hjelpe.

På forhånd takk Sivert Moen

Kåre Hugås

Legg inn av Kåre Hugås » 31. mai 2006 kl. 22.55

Lars Fredrichsen Nord – Tiller var født på gården Uglen (Ugla) på Byåsen i 1764. Han var sønn av Karen Erichsdt. Altona født på gården Altona i Leksvik 1736. Hun ble gift med Fredrich Larsen Uglen i 1763. Karen var datter av Erich Nielsen Rosvold Altona født i Leksvik 1685, død på Altona 1755. Denne Erich ble gift i 1721 med Anne Pedersdt. Kopreiten født 1688. Erich og Anne hadde 7 barn.
Barn nr. 1. Niels født 1722, død 1799. Han ble gift i 1752 med Randi Johansdt. Aalberg. Barn nr. 2. Anders født 1726, død 1779. Han ble gift i 1754 med Kjerstina Nielsdt. Undsellien Barn nr. 3 Karen født 1728, død 1759. Hun ble gift i 1753 med Kristoffer Andersen Øverland. Barn nr. 4. Inger født 1731, død 1763.
Barn nr. 5. Joen Erichsen Myren Tronstad født 1733, død 1815. Han ble gift i 1755 med Bereth Olsdt. Aalberg.
Barn nr. 6. Karen Erichsdt. født 1736 som altså ble mor til Lars Tiller.
Barn nr. 7. Marit født 1744.
Erich Altona var sønn av Niels Andersen Rosvold født i Leksvik 1649, død 1720 og gift i 1680 med Karen Erichsdt. Hølås født 1648, død 1717. Niels og Karen hadde 6 barn hvorav Erich var nr. 3.

Erich var en usedvanlig stor og kraftig bygget kar. Han hadde kraftige arm – muskler, og var bred over skuldrene. Dette var årsaken til at han ble kommandert til København for å tjene i Hans majestet Fredrik IV`s garde.
Tordenskiold som da hadde gjort seg bemerket som sjøhelt, trengte å forsterke sitt mannskap, og kongen gjorde en henstilling til sin garde om noen av dem hadde lyst til å mønstre på skipene til Tordenskiold. Erich sammen med 5 andre leksværinger mønstret på stykkprammen ”HJELPEREN” under kapteinløytnant Lemvigs kommando. Disse var Christoffer Borgen, Knud Bredeli, Erich Rosvold, Isach Hindrem, Joen Hestvold og Anders Hindrem. Dette var veltrente og herdede sjøfolk som fra barnsben hadde ”doiet mangen dravat.” (Hva det nå enn betyr.) Skipspresten om bord var fra Trondheim og het major Caspar Bruun. Den 8. juli 1716 gikk han sammen med de andre inn i Dynekilen og vant et veldig avgjørende slag mot svenskene.
I Erich fikk Tordenskiold en handfast og tapper kar. Folk som hadde sett ham, fortalte at han var så stor rundt håndleddet som en annen var rundt hånden, og hans handblad var så stort som en alminnelig manns håndblad var med sjøvotter på. Tordenskiold hadde til vanlig kommandoen på Fregatten ”Hvite Ørn.” Da de gikk inn i Dynekilen, byttet han skip med Lemvig og tok selv kommandoen på ”Hjelperen” for å lure svenskene. I slagets hete drev Hjelperen inn mot land, og Erich og resten av mannskapet kom i nærkamp med svenskene.

Etter at han ble dimittert som Tordenskiolds soldat, gikk han i fremmed krigstjeneste og var med i et slag ved Altona som var en forstad til Hamburg i Tyskland. Der fikk han sin ene fot avskutt under kneet. (I hosebaandsstaen som det sto) Erich ville gjerne vite hvor tung denne avskutte delen av benet var, og da det ble veiet, viste vekten 16 merker. (4 kilo.) Da Erich omsider kom heim, hadde han trefot. Han døpte heimen sin i Leksvik etter denne hendelsen og ga den navnet "Altona," og han tok det som sitt etternavn.

Hvis ønskelig har jeg enda mere om Lars Fredriksen Nord - Tiller og denne slekta. Jeg kan sende det til deg hvis du har e-postadresse.
Mvh.
K.H.

Stig Trygstad

Legg inn av Stig Trygstad » 1. juni 2006 kl. 0.13

Hei!
Interessant historie!
Forklaring på et uttrykk (som fremdeles er i bruk, om enn ganske sjeldent):
Å "døye en dravat" vil si å klare seg gjennom en orkan/tordenstorm. Dravat er kommet til oss (via Holland) fra portugisisk "dravados" som betyr orkan.

Mvh
Stig

gj02775

Legg inn av gj02775 » 1. juni 2006 kl. 11.13

Tusen takk for ditt innlegg Kåre.
Det står fortsatt åpent hvem Fredrik larsen Uglen
var.??
Min epost adr er [email protected]

Mvh Sivert Moen

gj04033
Sted: LYNGDAL

Legg inn av gj04033 » 27. desember 2006 kl. 17.01

Hei og til lykke med jula. Ønsker selv om mulig å få samme e.mail. med opplysninger. Da jeg selv er av samme familie. Min e.mail. [email protected]. På forhånd tusen takk.

gj02775

Legg inn av gj02775 » 28. desember 2006 kl. 12.02

Til Elin
Ja fortsatt god jul. Kommer ikke frem med den
epostadressen du skrev opp.Du får se på den om
det kan vere noe der som ikke er rigtig.

mvh Sivert Moen

gj04033

Legg inn av gj04033 » 29. desember 2006 kl. 8.23

Hei! Tusen takk for att du ønsker svare meg. Prøv [email protected] jeg har akkurat begynnt med dette med e. mail. håper dette går bedre. Unnskyld. Tusen takk. Elin.

gj02775

Legg inn av gj02775 » 29. desember 2006 kl. 13.10

Til Elin
Desverre kom ikke frem på denne adressen heller.

mvh Sivert

gj04033

Legg inn av gj04033 » 29. desember 2006 kl. 16.17

Hei! igjen,hva skjer? [email protected]. Jeg har mottat flere e.mailer. tidligere i dag. Jeg prøver igjen å gi deg e.mailen. visst ikke dette hjelper skal jeg snakke med min sammarbeidspartneren min. hva vi skal gjøre. Håper du vil prøve en gang til. Tusen takk. Unnskyld. Hilsen ei som venter å ser.

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»