Reparasjon VHS kasetter?

Relatert til slektsforskning. Reklame tillates ikke andre steder i Slektsforum

Moderator: MOD_kjopsalg

Svar
Brukeravatar
dn19329
Sted: MYSEN

Reparasjon VHS kasetter?

Legg inn av dn19329 » 24. november 2009 kl. 9.13

Litt usikker på hvor dette bør plasseres, men gjør et forsøk her.
Jeg har en del VHS kasetter hvor bandet er revet av. Kan noen gi meg en idè på hvor jeg kan få dette reparert? Og event få det over på DVD plater?
Kasettene inneholder filmsnutter med avdøde slektninger, riktignok ikke veldig gamle, men hadde vært veldig morsomt å ta vare på, spesielt for mine barn igjen.

Mvh Ingalill BB

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Re: Reparasjon VHS kasetter?

Legg inn av gj03809 » 24. november 2009 kl. 12.11

Reparasjon av VHS-bånd kan du enkelt gjøre selv. Har selv gjort dette med godt resultat. Dreg ut nødvendig bånd, legg disse slik at de overlapper hverandre og klikk begge samtidig. Etterpå teiper du på baksiden av båndet med teip av den matte typen (Scotch magic tape?) Denne overgangen merker du knapt ved avspilling . Det er mange firma som konverterer til DVD, bla. disse http://www.komadigital.no/?gclid=CMO5hN ... 3godQwR-zg men du kan også gjøre det selv, og det blir akkurat like godt. Har digitalisert mange bånd med godt resultat ved bruk av denne http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.as ... plid=49947

Kjell

Brukeravatar
dn19329
Sted: MYSEN

Legg inn av dn19329 » 24. november 2009 kl. 13.08

Takk for tipset! Har vært inne på tanken om å gjøre det selv, men har noen dårlige minner fra reparasjoner av musikk kasetter på 80 tallet. Jeg prøver, kanskje det rett og slett er enklere med videokasetter som har bredere bånd! :D
Ingalill BB

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av gj03809 » 24. november 2009 kl. 15.02

Jeg er enig i at det er lettere med videobåndet pga. av bredden. Husker tiden med musikkassetten. Det var variabel kvalitet på bånd og spillere de første årene, så en del skjøtearbeide var nødvendig iblandt. Fordelen med videokonverteren er at denne også er ypperlig til digitalisering av lydkassetter og vinylplater. Dessuten er det jo en fordel å kunne gjøre dette arbeidet selv. Det er da enkelt å hoppe over klipp en ikke ønsker bruke.

Kjell

Svar

Gå tilbake til «Kjøp og salg»