Kjøpes: «Frå folkedjupet» av Leif Alstadhaug

Relatert til slektsforskning. Reklame tillates ikke andre steder i Slektsforum

Moderator: MOD_kjopsalg

Svar
Brukeravatar
Lars Erik Larsen
Sted: OSLO

Kjøpes: «Frå folkedjupet» av Leif Alstadhaug

Legg inn av Lars Erik Larsen » 5. januar 2024 kl. 0.54

Ønskes kjøpt:

Frå folkedjupet : eit stykke slekts- og sosialhistorie gjennom 300 år frå Leksvik, Frosta, Skatval og Stjørdal

Forfatter: Leif Alstadhaug
Utgitt: 2009
ISBN: [url=tel:8299549108]8299549108[/url] (ib.)

Jeg vet den fins tilgjengelig på nett (nb.no), men jeg ønsker altså å kjøpe boka.

Ta kontakt med meg på e-post eller per sms, ev. via FINN.
E-post: [email protected]
Mob: 99216730
FINN: https://www.finn.no/334871398

Vennlig hilsen,
Lars Erik Larsen, Oslo

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Re: Kjøpes: «Frå folkedjupet» av Leif Alstadhaug

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. januar 2024 kl. 21.26

Hvilke slekter er med i den? Jeg har slekt på alle de nevnte steder, og særlig på Frosta. Har navnet mitt Hovdal indre på Frosta,
hvor blant annet farfar Anton Julius født 1898 og hans far Lorents Kristian ble født i 1849(og flere generasjoner bakover der).
Kan også nevne Reitan og Buset og mange flere. Min farmor Inga Oline ble født i 1901 i Notvika på Skatval, men der er det ikke
mye å hente bakover i tid. Hennes far var født på plass under Værnesmoen i Stjørdal i 1875, og hans foreldre var fra henholdsvis
Værnesmoen i Stjørdal og Brennestrøen(under Brenne) på Frosta. På Farmors morsiden blir det blant annet Reitan på Frosta. Har
bare nevnt noen gårder og aner nå. 

Brukeravatar
Lars Erik Larsen
Sted: OSLO

Legg inn av Lars Erik Larsen » 8. januar 2024 kl. 21.39

Hei igjen, Anne Lise
Leif Alstadhaug skriver om sine aner ca 300 år bakover, på hans ættgreiner. Til dels krysser de mine, herunder Fløan, Skjervold, Velvang og Fiskvik på Skatval.

Dessuten er Alstadhaug nabogård til min mors heimgård på Skatval, Bjørkmoen (tidligere husmannsplass under Søre Alstad). På denne bakgrunn finner jeg boka interessant. 

For en oversikt over hvilke ættgreiner Leif Alstadhaug fordyper seg i, anbefaler jeg at du slår opp boka hos Nasjonalbiblioteket. Det gis en grei innholdsfortegnelse innledningsvis, som kan gi deg god pekepinn på om han treffer på dine aner. Se: https://www.nb.no/items/2e3dd95da01ff65b1572799b0641d148?page=0&searchText=Fr%C3%A5%20folkedjupet

Vennlig hilsen,
Lars Erik Larsen, Oslo

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 8. januar 2024 kl. 22.25

Takk for den linken. Her er iallefall flere av mine aner nevnt under slekta til Olava Olsdatter Nygård på Frosta, på en annen gren ser jeg også
at han har med noen fra Auran som kan være blant mine aner( er usikre forbindelser før en kommer tilbake til disse som er langt tilbake i tid) 
Noe er nytt, men vi har mye av det samme når det gjelder anene som er nevnt under Olava Olsdatter Nygård. Ser at han også har fått med
noe av det Frostaboka ikke har med om disse(som jeg også har funnet ut- blant annet at kona til Ole Jensen Kvamman var Guru Eriksdatter
som døde i 1785). Når det gjelder disse har jeg mange anesammenfall og skal videre på 2 av Oles søsken), og her er enda mer anesammenfall
også en generasjon lengre bak

Svar

Gå tilbake til «Kjøp og salg»