Jeg er akkurat kommet i gang med litt slektsgransking, og i den forbindelse må spørre om det er noen på Biri eller omegn som kjenner til forfedrene til min bestemor som het
Beatha ( Beate?) Børresdatter og var gift med Peter Johannessen. Det eneste jeg vet om de mende bodde der var at de bodde på Laggerstuen. Det fant jeg i folketellingen for 1900. Det står også i kirkeboken for 1912 vedr. min far Jørgen Asjørn's dåp, at de bodde på
Bjerkeie. Noen som vet noe om det stedet?
De flyttet senere til Steinsveen i Vardal og tok navnene Petter og Beate Steinsveen
Spent på om jeg får noe svar!
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2380#ovre
Beatha Børresdatter f. 1876 Biri
Moderator: MOD_Oppland
Beatha Børresdatter f. 1876 Biri
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Beatha Børresdatter
Hei Bjørn Steinar.
Gjøvik og Toten har kildeavskrifter av kirkebøkene for de områdene du trenger - Slektshistorielaget
Her går du videre på Kilder og velger Vardal osv.
Noen av disse avskriftene fra Kirkebøkene er også søkbare i Digitalarkivet om du velger Kirkebøker i stedet for Folketellinger i databasevelgeren.
Gjøvik og Toten har kildeavskrifter av kirkebøkene for de områdene du trenger - Slektshistorielaget
Her går du videre på Kilder og velger Vardal osv.
Noen av disse avskriftene fra Kirkebøkene er også søkbare i Digitalarkivet om du velger Kirkebøker i stedet for Folketellinger i databasevelgeren.
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Ettersom du har funnet dåpen til faren din i 1912 så kan du jo legge lenke til den - her har du Oppskriften på hvordan du får lenkene til de skannede kirkebøkene til å ligge mere enn ca. 30 minutter.
Bruk helst Permanent Sidelenke, men det er greit å legge inn Kildeinformasjonen også.
Folketellinger kopierer du bare oppe i Adressefeltet når du står på rikitg side og kopierer inn i etterlysningen - enklere enn å lage PDF - vedlegg.
Du gjør selvsagt det du synes er best, men de fleste gjør det på dette viset.
Greit om du tar med fødselsår i etterlysningen når du vet det...........eller ihvertfall ca. Folketellingene er noe ustabile på alder/fødselsår - spesielt 1865 tellingen hvor du noen ganger kommer til å oppleve et slingringsmon i alder på 4 år minus/pluss.
Ettersom du har funnet dåpen til faren din i 1912 så kan du jo legge lenke til den - her har du Oppskriften på hvordan du får lenkene til de skannede kirkebøkene til å ligge mere enn ca. 30 minutter.
Bruk helst Permanent Sidelenke, men det er greit å legge inn Kildeinformasjonen også.
Folketellinger kopierer du bare oppe i Adressefeltet når du står på rikitg side og kopierer inn i etterlysningen - enklere enn å lage PDF - vedlegg.
Du gjør selvsagt det du synes er best, men de fleste gjør det på dette viset.
Greit om du tar med fødselsår i etterlysningen når du vet det...........eller ihvertfall ca. Folketellingene er noe ustabile på alder/fødselsår - spesielt 1865 tellingen hvor du noen ganger kommer til å oppleve et slingringsmon i alder på 4 år minus/pluss.
Lillian Kristiansen
Laggerstuen er også kalt Melbylaggerstuen, men offisielt navn er Laggerstuen, nå Gnr 183 Bnr 7, 13,24 (altså 3 bruksnummer) i Gjøvik kommune. Finnes også annen Laggerstuen i området, under garden Larud, men det er altså en annen plass. (Even Mikkelsen som de bor hos i 1900 er oldefaren til mitt søskenbarn.)
Ta en kikk på kartweben på sidene til Gjøvik kommune.
Beate og Petter gifter seg 1900 i Biri hovedsogn, se f.eks slektshistorielaget.no
I 1910 bor de på Bækkelund (som var en husmannsplass under garden Bjørke, dvs er et Bjerkeeie).
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036438002914/
Jeg er tviler på om husene i Bekkelund finnes i dag, men området/stedet finnes på kommunens kart noen hundre meter nordvest for husene på garden Bjørke Gnr 191 i Gjøvik.
Du får prøve deg på å grave bakover, det kan bli vanskelig - du skal nok inn i husmannsslekter. Blir det broblemer så finner du ekspertisen under Etterlysninger på slektshistorielaget.no
Ta en kikk på kartweben på sidene til Gjøvik kommune.
Beate og Petter gifter seg 1900 i Biri hovedsogn, se f.eks slektshistorielaget.no
I 1910 bor de på Bækkelund (som var en husmannsplass under garden Bjørke, dvs er et Bjerkeeie).
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036438002914/
Jeg er tviler på om husene i Bekkelund finnes i dag, men området/stedet finnes på kommunens kart noen hundre meter nordvest for husene på garden Bjørke Gnr 191 i Gjøvik.
Du får prøve deg på å grave bakover, det kan bli vanskelig - du skal nok inn i husmannsslekter. Blir det broblemer så finner du ekspertisen under Etterlysninger på slektshistorielaget.no
Takk for svar! Som sagt så er det mindre enn en uke siden jeg startet, så jeg er nok litt vel
utolmodig....! Det er litt vanskelig følge folk når de skifter ettenavn etter bosted og har flere stavemåter på fornavnet...Problemet er nå at det er så lite skannet fra Snertingdal
rundt 1876..Men med litt mer tålmodighet skal det nok gå..
utolmodig....! Det er litt vanskelig følge folk når de skifter ettenavn etter bosted og har flere stavemåter på fornavnet...Problemet er nå at det er så lite skannet fra Snertingdal
rundt 1876..Men med litt mer tålmodighet skal det nok gå..

-
- Sted: GJØVIK
Hei Bjørn Steinar.
Så vidt meg bekjent finnes det ikke kirke eller klokkerbøker for verken Biri eller Snertingdal for 1872-1877 og heller ikke 1789-1814 og heller ikke mye for 1854-1866-1872.
Fant Beate`s konfirmasjon her
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal i Vardal, Klokkerbok nr. 8 (1881-1898), Konfirmerte 1891, side 90.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620330.jpg
Da det ikke finnes døpte i Biri/Snertingdal 1872-1876/7 kan det være nyttig å prøve å lete på konfirmerte og evt folketellingen 1875 og 1900.
Beate var altså født på "Ambjørseie" i Snertingdal men siden foreldrene flyttet til Vardal ble hun konfirmert der. Hennes søster Klara Louise var forøvrig mor til skiløperen Olaf Hoffsbakken men det visste du kanskje?
mvh Erik
Så vidt meg bekjent finnes det ikke kirke eller klokkerbøker for verken Biri eller Snertingdal for 1872-1877 og heller ikke 1789-1814 og heller ikke mye for 1854-1866-1872.
Fant Beate`s konfirmasjon her
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vardal i Vardal, Klokkerbok nr. 8 (1881-1898), Konfirmerte 1891, side 90.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-92
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620330.jpg
Da det ikke finnes døpte i Biri/Snertingdal 1872-1876/7 kan det være nyttig å prøve å lete på konfirmerte og evt folketellingen 1875 og 1900.
Beate var altså født på "Ambjørseie" i Snertingdal men siden foreldrene flyttet til Vardal ble hun konfirmert der. Hennes søster Klara Louise var forøvrig mor til skiløperen Olaf Hoffsbakken men det visste du kanskje?
mvh Erik
Hei Erik!
Duverden som du har jobbet!
Jeg kjente ikke til navnet Klara Louise, men at hun hadde en søster. Olaf Hoffbakken er min far Jørgen Steinsveen's søskenbarn. Jeg fikk mine første par " ordentlige" ski av han da han jobbet på Madshus Skifabrikk den gang den lå på Gjøvik!
Forøvrig har det løsnet litt nå...har allerede kommet til 5. generasjon, men mangler selvfølgelig mye detaljer.
takk for info!
Duverden som du har jobbet!

Forøvrig har det løsnet litt nå...har allerede kommet til 5. generasjon, men mangler selvfølgelig mye detaljer.
takk for info!
Hei Laila!
Glemte å takke deg for gode og nyttige tips! Jeg kommer nok tilbake
Glemte å takke deg for gode og nyttige tips! Jeg kommer nok tilbake