Hans Gulbrandsen f. 1802 - Berg i Snertingdal

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Dordy Helgebostad
Sted: LANGHUS

Hans Gulbrandsen f. 1802 - Berg i Snertingdal

Legg inn av Dordy Helgebostad » 16. august 2005 kl. 22.14

Hei Gjøvik og Toten Slektshistorielag!

Først må jeg si at dere i historielaget har gjort en veldig fin innsats med å digitalisere kirkebøkene.

Jeg holder på en gren av min manns slektshistorie som i grunnen har fenget meg ganske mye, kanskje ikke bare på grunn av at det er hans slekt, men også livsskjebnene til dem som jeg også må vite mer om.

Har søkt gjennom alle de digitale kirkebøkene deres og funnet "skjelettene", men ønsker å få mer "kjøtt" på disse min manns forfedre.

Historien som er blitt fortalt er fra Berg gård i Snertingdal.

Min manns tipp/tippoldeforeldre var Gulbrand Hansen Gryte, Vardal og Marthe Jensdatter, Mjølstad, som fikk skjøte på gården Berg i 1806.

Deres eldste sønn het Hans Gulbrandsen, født 21/11-1802 som altså var min manns tippoldefar, er det blitt fortalt og også funnet ut, at han giftet seg med tjenestejena på Berg, Berith Herbrandsdatter i 1826. Dette ble altså ikke godtatt, antagelig av hans mor Marthe, (faren var død i 1817), og mistet antagelig som eldste sønn, odelen til gården. Gården ble overtatt av foreldrenes nest eldste sønn, Johannes Gulbrandsen i 1828, altså to år etter at Hans Gulbrandsen hadde giftet seg med sin Berith Herbrandsdatter.

Av kirkebøkene ser jeg at de flyttet til Øvre Markeng og arbeidet som gårdmann/kone og fikk iallfall 3 barn fra 1827/32. Av utflyttede fra Biri ser jeg at de reiste til Hitra i 1833 fra Benerud.

På Hitra kjøpte Hans Gulbrandsen gården Helgebostad i 1834 hvor altså min manns far og bestefar ble født. Min svigerfar flyttet i sin ungdom til Trondheim. Der ble min mann født og senere havnet i Oslo.

Er det noen som kan gi meg noen flere opplysninger og forholdet rundt Hans Gulbrandsen og tapet av en eventuell odel og hvorfor de havnet langt ute i havgapet på Hitra, de som kom fra "tjukke" innlandet.

Som før nevnt, synes jeg at historien er som en kan lese i kjærlighetsromaner og som kvinne synes jeg at den er spennende og som jeg ønsker å få vite mer om.

Med vennlig hilsen
Dordy Helgebostad
1405 Langhus

email adr.

[email protected] :D

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Hans Gulbrandsen fra Berg

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 13. juni 2007 kl. 18.54

Hei Dordy,

lenge siden du la inn etterlysning...
Har du fått noe svar fra annet hold ?
Vennlig hilsen Gry

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Hans Gulbrandsen f. 1802 - Berg i Snertingdal

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 21. februar 2008 kl. 9.29

Hei!
Du burde få sjekka panteprotokollen. Den ligger på Statsarkivet i Hamar.

De giftet seg i Segaard Kirke 29/10-1826. Men jeg reagerte på hennes farsnavn. Det kjenner jeg fra Hallingdal.

Hun er konfirmert 9/11-1823 i Øvre Kirke, Snertingdal. Pleieforeldre Husbonde Ole Faareng og Marie Faareng. Attest fra Gotvalt i Hallingdal dat.27.Mai 1823. Tjener paa Faareng. Født 15.05.1805

Altså er hun Halling!

- Henricha, f. 27.07.1827 på Marking, Øvre - faddere: Lars og kone Aalkytterud, Erik Segaard, Ole Hvatum og Marie Strandbakke.
- Gulbrand, f. 27.03.1829 på Markeng, Øvre - faddere: John og kone Bache, Johanes og kone og Peder Berg.
- Johannes, f. 22.07.1832 på Benerud af Qvatum - faddere: Johannes og Agnethe og Peder og Hans Berg, Agnete Jensdatter Qvisgaard.

Når Henricha blir født, er ingen av fadderne fra Berg. Men se på de andre - har de i såfall kommet til en forsoning? Eller er det andre grunner til at han ikke ble gårdbruker?

Nes Kirkebok 1787-1807, side 330
Birgit er døpt 5/5-1805. Foreldre: Herbrand Steingrimsen og Ingebor Olsd.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 050362.jpg

Her er familien i 1801 på Edsgaard i Gol (Nes):
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2605#ovre

Det ser ut til at de er husmenn.

Jeg har ikke bygdebøker for Gol her, men det kan hende det står noe der.

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

Dordy Helgebostad

Re: Hans Gulbrandsen fra Berg

Legg inn av Dordy Helgebostad » 1. mars 2009 kl. 20.44

:D

Hei!

Jeg har fått svar fra Krister Olsen. Tusen takk for interessen.

Mvh
Dordy Helgebostad

Dordy Helgebostad

Re: Hans Gulbrandsen f. 1802 - Berg i Snertingdal

Legg inn av Dordy Helgebostad » 1. mars 2009 kl. 21.18

:o

Hei Liv Marit Haakenstad!

Tusen takk for informasjonen du sendte for over ett år siden!!!!
Faktisk oppdaget jeg ikke dette før i dag, da jeg ikke har beskjeftiget meg med min manns slekt på en stund. Jeg har vært mer opptatt å grave i min egen.

Nå har jeg altså fått litt opplysninger om Beret. At hun var pleiebarn, visste vi ikke. Jeg ser at hennes foreldre hadde flere barn og at Beret altså ikke var med i folketellingene av 1801, altså en av de yngre.

Om det har vært noen forsoning mellom moren som var blitt enke og gjengiftet og den opprinnelige odelssønnen, vet vi ikke, men Hans og Beret bodde på forskjellige gårder før de altså dro nordover med familien.

Vi lurer veldig på hvorfor de akkurat dro til Helgebostadøya utenfor Hitra i 1830-32. De hadde altså kjøpt en gård der oppe som de overtok i 1832. Jeg har lest at det reiste en flokk Haugianere nordover på den tiden fra Biri. Kunne de ha slått følge med dem? Det var vel ikke så enkelt å reise med flyttelass? og stor familie helt fra innbygda Biri, nordover til Trondheim, båt fra Trondheim til Hitra og tilslutt båt fra Hitra til Helgebostad.

Jeg har litt å tygge på her. Imidlertid er slekt et svært emne. Jeg har som sagt. vært mest opptatt av mine egne slekter de siste årene, slik at jeg ikke har gjort så mye med min manns Biri/Hitra slekt.

Tusen takk for interessen din.

Mvh
Dordy Helgebostad

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»