Berthe Gulbrandsdatter/Gudbrandsdtr f. 1782 Vardal

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
gj12762
Sted: Raufoss

Berthe Gulbrandsdatter/Gudbrandsdtr f. 1782 Vardal

Legg inn av gj12762 » 29. desember 2011 kl. 20.45

Jeg trenger hjelp til å finne ut av hvem foreldrene til Berthe Gulbrandsdatter / Gudbrandsdatter er.

Hun er født året 1782, og døpt 04.08.1782 i Houg Kirke Vardal.
www.slektshistorielaget.no
Har brukt slektshistorielaget sine database, og der får jeg ikke linket direkte.

I dåpen står kun hennes far oppført med navn; Gulbrand Olsen. Og hun er født inn på Sletumseie.

FT1801 gir meg 2 Gulbrand Olsen som kan være far til Berthe, men ingen på Sletum. Men det første valget her virker usannsynelig da kona til denne bare er 26 år, og da for ung til å være mor til Berthe, ergo står jeg igjen med en Gulbrand Olsen på Hunds Annex.

FT1801 - Vardal - Gulbrand Olsen

** videre står det at Gulbrand Olsen er i sitt andre ekteskap med Marthe Nielsdatter, og iflg. søk på databasen til slektshistorielaget finner jeg at en Gulbrand Olsen på Aanderud/Onderud har fått barn med ei dame ved navn Anne Monsdatter, som også iflg. databasen dør 45 år gammel i 1788.

Noe som kan bygge under på at dette kan være samme Gulbrand som er gift med Marthe Nielsdatter.

MEN - er dette samme familien som Berthe kommer fra. Kan det være samme Gulbrand som står oppført med Sletumeie.

Eller er jeg her helt på villspor?

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Berthe Gulbrandsdatter/Gudbrandsdtr f. 1782 Vardal

Legg inn av 6878 » 4. januar 2012 kl. 4.41

Ut fra geografi vil jeg gjette på at Gulbrand på Slettumsie kan være samme Gulbrand som får sønnen Hans på Øvre Stokke eie i 1776 og datter Berte på Skårstadeie i 1778. Sistnevnte døde i 1780. Ole Skjerven og Jon Nerby er de eneste faddere som ikke er så godt som naboer.

Denne Gulbrand ble gift med Anne Olsdatter i 1766, han da på Stokke. Du finner ham på side 212 i Braastadboka, der jeg har oversett begge Bertene. Ser ut som han døde i 1791, med litt slingringsmonn på alderen.

Men å si noe med sikkehet, se det er noe annet.

Kanskje går det an å finne en sammenheng via faddere, men vi det ikke hvor Anne Olsdatter kom fra.

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»