Først må jeg si at dere i historielaget har gjort en veldig fin innsats med å digitalisere kirkebøkene.
Jeg holder på en gren av min manns slektshistorie som i grunnen har fenget meg ganske mye, kanskje ikke bare på grunn av at det er hans slekt, men også livsskjebnene til dem som jeg også må vite mer om.
Har søkt gjennom alle de digitale kirkebøkene deres og funnet "skjelettene", men ønsker å få mer "kjøtt" på disse min manns forfedre.
Historien som er blitt fortalt er fra Berg gård i Snertingdal.
Min manns tipp/tippoldeforeldre var Gulbrand Hansen Gryte, Vardal og Marthe Jensdatter, Mjølstad, som fikk skjøte på gården Berg i 1806.
Deres eldste sønn het Hans Gulbrandsen, født 21/11-1802 som altså var min manns tippoldefar, er det blitt fortalt og også funnet ut, at han giftet seg med tjenestejena på Berg, Berith Herbrandsdatter i 1826. Dette ble altså ikke godtatt, antagelig av hans mor Marthe, (faren var død i 1817), og mistet antagelig som eldste sønn, odelen til gården. Gården ble overtatt av foreldrenes nest eldste sønn, Johannes Gulbrandsen i 1828, altså to år etter at Hans Gulbrandsen hadde giftet seg med sin Berith Herbrandsdatter.
Av kirkebøkene ser jeg at de flyttet til Øvre Markeng og arbeidet som gårdmann/kone og fikk iallfall 3 barn fra 1827/32. Av utflyttede fra Biri ser jeg at de reiste til Hitra i 1833 fra Benerud.
På Hitra kjøpte Hans Gulbrandsen gården Helgebostad i 1834 hvor altså min manns far og bestefar ble født. Min svigerfar flyttet i sin ungdom til Trondheim. Der ble min mann født og senere havnet i Oslo.
Er det noen som kan gi meg noen flere opplysninger og forholdet rundt Hans Gulbrandsen og tapet av en eventuell odel og hvorfor de havnet langt ute i havgapet på Hitra, de som kom fra "tjukke" innlandet.
Som før nevnt, synes jeg at historien er som en kan lese i kjærlighetsromaner og som kvinne synes jeg at den er spennende og som jeg ønsker å få vite mer om.
Med vennlig hilsen
Dordy Helgebostad
1405 Langhus
email adr.
[email protected]