Niels Fischer Bisgaard, Biri
Moderator: MOD_Oppland
Niels Fischer Bisgaard, Biri
Jeg ønsker opplysninger om min tipp-tippoldefar Niels Fischer Bisgaard fra den tiden han oppholdt seg på Biri.
Han er født ca. 1748 i Løgstøer, Ålborg, Danmark. Jeg har oversikt over slekten bakover i Danmark,
men jeg finner ingen spor etter ham før han gifter seg i Biri med pige Kristine Pedersdatter i 1773.
Fikk de noen barn? Det har jeg ikke funnet. Han giftet seg igjen med Marthe Jensdatter i 1792. De fikk 3 barn.
Det jeg er ute etter er flg:
- Når kom Niels Fischer Bisgaard til Norge?
- Hvor har han oppholdt seg før han kommer til Biri, og hvilket yrke hadde han før Biri?
-Hvor lenge bodde han på Biri? Hva var yrket hans på Biri?
- Når flyttet han til Lunner/ Jevnaker?
Jeg har funnet at datteren Frederice Christine er døpt 1796 i Jevnaker kirke, og jeg finner opplysninger om ham fra tiden på Lunner/ Jevnaker og til han døde i 1820
Han er født ca. 1748 i Løgstøer, Ålborg, Danmark. Jeg har oversikt over slekten bakover i Danmark,
men jeg finner ingen spor etter ham før han gifter seg i Biri med pige Kristine Pedersdatter i 1773.
Fikk de noen barn? Det har jeg ikke funnet. Han giftet seg igjen med Marthe Jensdatter i 1792. De fikk 3 barn.
Det jeg er ute etter er flg:
- Når kom Niels Fischer Bisgaard til Norge?
- Hvor har han oppholdt seg før han kommer til Biri, og hvilket yrke hadde han før Biri?
-Hvor lenge bodde han på Biri? Hva var yrket hans på Biri?
- Når flyttet han til Lunner/ Jevnaker?
Jeg har funnet at datteren Frederice Christine er døpt 1796 i Jevnaker kirke, og jeg finner opplysninger om ham fra tiden på Lunner/ Jevnaker og til han døde i 1820
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Niels Fischer Bisgaard, Biri
Veldig greit med flere opplysninger som at han hadde yrket lensmann i FT1801 og da bodde på Olimb i Jevnaker:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8261000783
Siden han var lensmann burde vi kunne fnne han i kildene. Håper noen med bedre kunnskap om Biri kommer på banen
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8261000783
Siden han var lensmann burde vi kunne fnne han i kildene. Håper noen med bedre kunnskap om Biri kommer på banen

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Kan dette være Nils som kremmer på Kremmerodden i Biri 1774-1788: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Kremmerodden
Vennlig hilsen Gry
Her er en slektstavle med mange opplysninger om Nils Bisgaard http://home.online.no/~ljoerg/g0/p21.htm Ut fra barnas dåp kan du også se når omtrent han kom til Jevnaker. De to eldste barna, Sidselle Sophie og Peder er døpt på Biri. Datteren Karen Sofie er døpt på Østre Toten. Det første av barna som er døpt på Jevnaker er Fredrikke Christine (1796).
I bygdeboka for Biri står det at Nils Bisgaard bygslet Petersborg (Kræmmerodden) i 1774. Petersborg står som bosted ved Sidselle Sophies dåp i 1775.
Nils Bisgaard arbeidet også som skoleholder ved Hadelands glassverk. Ved datteren, Christiane Wilhelmines dåp i 1807 står han oppført som lensmann og skoleholder. Han er også omtalt i G.E. Christiansens glassverkshistorie. Der står det at han overtok jobben som skoleholder på glassverket i 1806 og hadde denne jobben inntil han døde i 1820. Da overtok sønnen Jens Peder jobben etter faren. Han skal imidlertid ha vært dårlig skikket for jobben.
I bygdeboka for Biri står det at Nils Bisgaard bygslet Petersborg (Kræmmerodden) i 1774. Petersborg står som bosted ved Sidselle Sophies dåp i 1775.
Nils Bisgaard arbeidet også som skoleholder ved Hadelands glassverk. Ved datteren, Christiane Wilhelmines dåp i 1807 står han oppført som lensmann og skoleholder. Han er også omtalt i G.E. Christiansens glassverkshistorie. Der står det at han overtok jobben som skoleholder på glassverket i 1806 og hadde denne jobben inntil han døde i 1820. Da overtok sønnen Jens Peder jobben etter faren. Han skal imidlertid ha vært dårlig skikket for jobben.
Hei!
Tusen takk for kjempefin hjelp. Nå har jeg fått en mengde stoff å jobbe med. Jeg gleder meg!
Mange hilsener fra Anne-Grete
Tusen takk for kjempefin hjelp. Nå har jeg fått en mengde stoff å jobbe med. Jeg gleder meg!

Mange hilsener fra Anne-Grete
Hei!
Tusen takk for hjelpen. Du fant ham!
hilsen Anne-Grete
Tusen takk for hjelpen. Du fant ham!
hilsen Anne-Grete
Takk for hjelpen!
Anne-Grete
Anne-Grete
Hei Anne Minken!
Etter utallige forsøk på å få opp slektstavlen uten å lykkes, er mitt spørsmål: Er det mulig for deg å prøve å sende den direkte til min mailadresse: [email protected]?
Med hilsen Anne-Grete
Etter utallige forsøk på å få opp slektstavlen uten å lykkes, er mitt spørsmål: Er det mulig for deg å prøve å sende den direkte til min mailadresse: [email protected]?
Med hilsen Anne-Grete
Har sendt adressen til Bisgaard-hjemmesida til deg, men av en eller annen grunn virker den ikke lenger.
-
- Sted: KOLBOTN
Det er ogås en del (7 sider) om de to ekteskapene hans i Randi Bjørkviks arkiv, jeg kan sende bilder om det interesse for det.
MUH
MUH