Hei!
Etter mye leting etter mine oldefars søsken har jeg blitt en smule forvirret og håper noen kan hjelpe meg.

Det er tydeligvis endel feil i kirkebøker eller i avskriften av den. I tillegg har min tippoldefar samme navnet som sin svoger( Ole Johannesen). Begge bodde på Petrud i Vardal. Svogeren ble boende, mens min tippoldefar flyttet. Problemet oppstår da min tippoldemor Helene Johannesdtr dør i 1867. Begge familiene får en datter i 1857 som de kaller Ingeborg. Etternav Olsdtr. I 1859 får dehver sin sønn som de kaller Johan og Johannes. Jeg har funnet Ingeborg på to steder, men hvem er hvem

Vi var sikre på at "vår" Ingeborg flyttet til Rendalen og giftet seg der. Men så oppdager jeg at det kan være den andre Ingeborg som flytter dit og gifter seg med Gjermund Pedersen Grindflokken den 21.11.1883. I allfall ut fra kilden Utflytta fra Vardal 1814-1915. Det er nok en mulighet for at det foreligger en feil her.Vår Ingeborg er født 29.12.1857 på Børstadeie.
Vår Johannes forsvinner plutselig etter konfirmasjonen i 1874. Da står han sammen med sin fetter Johan. Johan overtar Peterud etter sin far og gifter seg med Kari Erlandsen fra søndre Aurdal i 1889.
Men jeg finner Johan Olsen Petrud som emigrerer til Amerika i 1878. dette kan selvfølgelig være riktig og at han kom hjem igjen. Dette er litt av en sommernøtt så jeg vill bli svært takknemlig til den som klarer å løse den.
(Det ligger noe info i forrige innlegg om Johannes Olsen (Petrud)
Også eldste søster av min oldefar emigrerte i 1881, navn Elise Olsdtr f. 1856.
Mvh Lisbeth