Hans Gulbrandsen
Moderator: MOD_Akershus
Hans Gulbrandsen
Hei.
Kan noen hjelpe meg å finne min 2x tippoldefar: Hans Gulbrandsen, fra gården Opsahl i Enebakk? Ifølge min bestemor hadde Hans vært gift 3 ganger,men ble enkemann 2 ganger, før han giftet seg med Malene Simonsdatter. De giftet seg 1825 og fikk sønnen Christian Hansen 25/11-1825. Christian er min tippoldefar. Siden jeg ikke finner Hans og Malene på 1801 og 1865- tellingene for Enebakk, vet jeg ikke om Hans har noen søsken?
Eller hvem foreldrene til Hans og Malene var?
Håper på svar.
Sissel.
Kan noen hjelpe meg å finne min 2x tippoldefar: Hans Gulbrandsen, fra gården Opsahl i Enebakk? Ifølge min bestemor hadde Hans vært gift 3 ganger,men ble enkemann 2 ganger, før han giftet seg med Malene Simonsdatter. De giftet seg 1825 og fikk sønnen Christian Hansen 25/11-1825. Christian er min tippoldefar. Siden jeg ikke finner Hans og Malene på 1801 og 1865- tellingene for Enebakk, vet jeg ikke om Hans har noen søsken?
Eller hvem foreldrene til Hans og Malene var?
Håper på svar.
Sissel.
Re: Hans Gulbrandsen
Vielsen 30.03.1825 i Enebakk gir en del opplysninger , nr.11 høyre side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-196
Kjell
Kjell
Mulig den Malene du søker, høyre side, litt under midten. Døpt 5.april 1789 i Enebakk, far Simon Sk.....http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-84
Kjell
Kjell
Hei. Tusen takk. Nå har jeg vært inne å lett i kirkebøkene på de sidene du viste meg, men i vielsen til Hans og Malene var det heller dårlig med opplysninger synes jeg. Det er vel vanlig at navnene på fedrene till ekteparet står notert? Jeg har også vært inne på DA for å se etter den gården som det sto at Malene kom fra, men finner den ikke. Vanskelig å si sikkert hva det står der, men det er vel noe med Mjørn...?Har googlet den også. På dåpen til Malene står jo farens navn, men kan bare lese Simon Skr...? Var det ikke vanlig å notere hvor de bodde på den tiden,+ morens navn? Har lett etter ham også, men finnes ikke etter hva jeg kan se.
Sissel
Sissel
Hei Sissel
Nå har jeg litt mer som du kan bryne deg på........
Far til Malene er SimonNilsen Skraedderstad (Skredderstad)., Enebak
Moren .............Berte Olsen f.1757
Malene er konf. i Enebak, 1803
Ekteparet Malene og Hans, var jo Voksne da de g. seg., hhv. 36 og 46 år.
Christian er f. 25.10.1825-døpt 02.12.1825 - konf. 04.10.1840
Foreldrene til Hans Guldbrandsen (muligens f. 11.07.1779 i Ullensaker) Kan,jeg skriver kan, være : Guldbrand Niclasen,
og Anne Hansdtr. Du må sjekke........
Ps. Det er ikke "vanlig" at foreldrenes navn står v. inngåelse av ekteskap...........

Nå har jeg litt mer som du kan bryne deg på........
Far til Malene er SimonNilsen Skraedderstad (Skredderstad)., Enebak
Moren .............Berte Olsen f.1757
Malene er konf. i Enebak, 1803
Ekteparet Malene og Hans, var jo Voksne da de g. seg., hhv. 36 og 46 år.
Christian er f. 25.10.1825-døpt 02.12.1825 - konf. 04.10.1840
Foreldrene til Hans Guldbrandsen (muligens f. 11.07.1779 i Ullensaker) Kan,jeg skriver kan, være : Guldbrand Niclasen,
og Anne Hansdtr. Du må sjekke........

Ps. Det er ikke "vanlig" at foreldrenes navn står v. inngåelse av ekteskap...........

Sist redigert av dn24337 den 13. mars 2011 kl. 15.04, redigert 1 gang totalt.
Mvh. Annette
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Hans Gulbrandsen (1776 - 1843) finnes under Oppsal i bygdeboka for Enebakk.
Han var g 1.g m Dorte Jensdatter (1781 - 1812)
- g. 2. g 1813 m Kari Olsdatter Jevik. (1783 - 1824)
- g. 3. g 1825 m Malene Simensdatter Skredderstad (1789 - )
Foreldrene til Malene:
Simen Nilsen (1749 - ) g 1781 m Berte Olsdatter (1757 - )
- som du kan finne i bygdeboka på Kirkeby og på Skredderstad og Mjønli under Prestegården.
Mvh Gunnar
Han var g 1.g m Dorte Jensdatter (1781 - 1812)
- g. 2. g 1813 m Kari Olsdatter Jevik. (1783 - 1824)
- g. 3. g 1825 m Malene Simensdatter Skredderstad (1789 - )
Foreldrene til Malene:
Simen Nilsen (1749 - ) g 1781 m Berte Olsdatter (1757 - )
- som du kan finne i bygdeboka på Kirkeby og på Skredderstad og Mjønli under Prestegården.
Mvh Gunnar
Hei.
Tusen takk begge to. Ser at det jeg har jobbet og lett etter i natt, stemmer bra med det siste innlegget. Har funnet ut at den 1. kona: Dorthe Johnsdatter døde 24/11-1812. Den 2. kona: Kari Olsdatter døde 9/2-1824.Da satt Hans som enkemann med 5 barn. Så giftet han seg i 1825 m. Malene og fikk 2 barn med henne.Bl.a. min tippoldefar. Men jeg vet ennå ikke hvor eller når Hans ble født. I det siste innlegget står det: Hans G. 1776-1843) men finner ham ikke i kirkebøkene fra Enebakk. Bare en Hans f. 1781 med en far: Gulbrand Boler ( Bøler)?Blir også litt frustrert over at jeg ikke finner vielsene med de 2 første kvinnene hans. Nei jeg får ta meg en tur på bib. å låne den bygdeboka over helgen, skjønner jeg. Nå har jeg fått god hjelp til å kunne lete videre!
Sissel.
Tusen takk begge to. Ser at det jeg har jobbet og lett etter i natt, stemmer bra med det siste innlegget. Har funnet ut at den 1. kona: Dorthe Johnsdatter døde 24/11-1812. Den 2. kona: Kari Olsdatter døde 9/2-1824.Da satt Hans som enkemann med 5 barn. Så giftet han seg i 1825 m. Malene og fikk 2 barn med henne.Bl.a. min tippoldefar. Men jeg vet ennå ikke hvor eller når Hans ble født. I det siste innlegget står det: Hans G. 1776-1843) men finner ham ikke i kirkebøkene fra Enebakk. Bare en Hans f. 1781 med en far: Gulbrand Boler ( Bøler)?Blir også litt frustrert over at jeg ikke finner vielsene med de 2 første kvinnene hans. Nei jeg får ta meg en tur på bib. å låne den bygdeboka over helgen, skjønner jeg. Nå har jeg fått god hjelp til å kunne lete videre!
Sissel.
Hei Sissel....
I mitt innlegg til deg høyere oppp, skrev jeg at jeg "trodde" at Anne og Guldbrand
kunne være foreldrene til Hans f. 11.07. 1779 Ullensaker Det har du ikke sjekket...........Hvorfor du leter i Enebak kirke vet ikke jeg, det står Ullensaker...
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-210
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 060137.jpg
I mitt innlegg til deg høyere oppp, skrev jeg at jeg "trodde" at Anne og Guldbrand
kunne være foreldrene til Hans f. 11.07. 1779 Ullensaker Det har du ikke sjekket...........Hvorfor du leter i Enebak kirke vet ikke jeg, det står Ullensaker...

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-210
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 060137.jpg
Mvh. Annette
Hei.
Joda, du har rett i at du skrev at Hans trolig kom fra Ullensaker. Det er godt mulig det er riktig også, men jeg hadde fått det for meg at han sikkert kom fra Enebakk. Jeg ser jo at Ullensaker grenser inn til Enebakk, så nå skal jeg konsentrere meg om ditt forslag. Kjempeflott, og tusen takk!
Sissel.
Joda, du har rett i at du skrev at Hans trolig kom fra Ullensaker. Det er godt mulig det er riktig også, men jeg hadde fått det for meg at han sikkert kom fra Enebakk. Jeg ser jo at Ullensaker grenser inn til Enebakk, så nå skal jeg konsentrere meg om ditt forslag. Kjempeflott, og tusen takk!
Sissel.
Det er et par som blir viet i Ås i Akerhus i 1807 som heter Hans Gulbrandsen og Dorthe Jonsdatter (fjerde innføring nedenfra på høyre side):
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 2 (1778-1813), Ekteviede 1807, side 600-601.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Hilsen Laila Kornstad.
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ås, Ministerialbok nr. I 2 (1778-1813), Ekteviede 1807, side 600-601.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-252
Hilsen Laila Kornstad.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hei
Jeg blander meg litt inn.
Ullensaker grenser ikke til Enebakk.
Mot nord er det Rælingen så Skedsmo og så Sørum og så kommer Ullensaker.
Men det var ikke uvanelig at folk beveget seg over kommunegrensene.
Innsjøen Øyeren var transportveien den gangen og da er det ikke langt.
Ett spørsmål. Gunnar Østegården skriver at Hans var gift 3 ganger.
Har du funnet alle vielsene i kirkebøkene?
Det kan jo hende at det finnes info i en av dem.

Jeg blander meg litt inn.
Ullensaker grenser ikke til Enebakk.
Mot nord er det Rælingen så Skedsmo og så Sørum og så kommer Ullensaker.
Men det var ikke uvanelig at folk beveget seg over kommunegrensene.
Innsjøen Øyeren var transportveien den gangen og da er det ikke langt.
Ett spørsmål. Gunnar Østegården skriver at Hans var gift 3 ganger.
Har du funnet alle vielsene i kirkebøkene?
Det kan jo hende at det finnes info i en av dem.
Mvh
Leif B.
Leif B.
Nå fant jeg Hans Gulbrandsens andre ekteskap i Kråkstad:
1812 Novbr 14de: Enkemand Hans Gulbrandsen Opsahl af Enebach Sogn og Pigen Karen Olsdatter Gievig.
Her det ingen tvil om at det er de riktige!
Innføringen begynner nederst i andre spalte på venstre side og fortsetter øverst på høyre side:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Ekteviede 1811-1813, side 129.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Hilsen Laila Kornstad.
1812 Novbr 14de: Enkemand Hans Gulbrandsen Opsahl af Enebach Sogn og Pigen Karen Olsdatter Gievig.
Her det ingen tvil om at det er de riktige!
Innføringen begynner nederst i andre spalte på venstre side og fortsetter øverst på høyre side:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad, Ministerialbok nr. I 2 (1786-1814), Ekteviede 1811-1813, side 129.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-112
Hilsen Laila Kornstad.
Hei.
Tusen takk for fantastisk flott hjelp!! Nå ble jeg glad!
Vennlig hilsen Sissel.
Tusen takk for fantastisk flott hjelp!! Nå ble jeg glad!
Vennlig hilsen Sissel.