Søker etter opphavet til Johannes Larssøn, f. 1801/1803, gift 19.10.1826 i Enebakk med Eli Gregersdatter Stang. I bb for Enebakk står "fra Flatebydalen", men kan ikke finne ham nevt der.
Kan kirkebøkene si noe mere?
Giftemålsdato har jeg fra FS.
Ønsker også kontakt med andre som har dette ekteparet som sine "aner".
Johannes Larssøn, gift 19.10.1826
Moderator: MOD_Akershus
Re: Johannes Larssøn, gift 19.10.1826
Ikke så mye å hente i kirkeboka heller, dessverre:
Enebakk kirkebok MINI 6 s. 236, kort 6/8, Copulerede 1826 nr. 18: Ungkarl Johannes Larsen Fladebyedalen, 25 Aar gl. N. K. Pige Elie Gregersdatter Stang, 20 Aar gl. N. K. Forloverne: Einar og Ole Omberg paa Stranden, Vielsesdag: Oct. 19, H. K.
(N. K. betyr naturlige kopper antar jeg, siden det står skrevet der hvor andre har dato for vaksinasjon. H.K. betyr at de er viet i hovedkirken, ikke hjemme.)
Det er døpt en Johannes Larsen i Fubberud, plass under Kaaterud i Enebakk i 1802, men jeg har ingen holdepunkter for at han er den riktige, det kan like gjerne være en Johannes Larsen som kommer fra f. eks. Fet eller Spydeberg, og som har arbeidet et sted i Flatebydalen.
Hvor bodde Johannes og Eli som gifte?
Hva heter barna deres?
Når og hvor er barna født, og hva heter fadderne deres?
Hilsen Laila Kornstad.
Enebakk kirkebok MINI 6 s. 236, kort 6/8, Copulerede 1826 nr. 18: Ungkarl Johannes Larsen Fladebyedalen, 25 Aar gl. N. K. Pige Elie Gregersdatter Stang, 20 Aar gl. N. K. Forloverne: Einar og Ole Omberg paa Stranden, Vielsesdag: Oct. 19, H. K.
(N. K. betyr naturlige kopper antar jeg, siden det står skrevet der hvor andre har dato for vaksinasjon. H.K. betyr at de er viet i hovedkirken, ikke hjemme.)
Det er døpt en Johannes Larsen i Fubberud, plass under Kaaterud i Enebakk i 1802, men jeg har ingen holdepunkter for at han er den riktige, det kan like gjerne være en Johannes Larsen som kommer fra f. eks. Fet eller Spydeberg, og som har arbeidet et sted i Flatebydalen.
Hvor bodde Johannes og Eli som gifte?
Hva heter barna deres?
Når og hvor er barna født, og hva heter fadderne deres?
Hilsen Laila Kornstad.
Er dette familien i 1865?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=176
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... unnenr=176
Jeg har funnet dåpen til de tre eldste barna til Johannes og Eli, og ut fra fadderene til barn nr. to kan man si med en stor grad av sikkerhet at den Johannes som er nevnt i innlegget mitt ovenfor er det riktige. To av fadderne er søsken til denne Johannes:
Enebakk kirkebok MINI 2 s. 236, kort 3/5, Døbte 1802: Juli 4de: Johannes. Ped.(= foreldre) Lars Xphers, Johanne Ivers. Fubberud p. Kaaterud ??, Fadd. Kari, Hans, Kirsti fra Kaaterud, Mari Bøhlereng og John? ?sen.
Lars Christophersen og Johanne Iversdatter hadde disse barna i tillegg til Johannes:
Inger f. 1804
Sidsel f. 1806
Ole f. 1812
Andreas f. 1816
Christian f. 1822
Kanskje det er flere barn også
Her er dåpsinnførslene til de tre eldste barna til Johannes og Eli, alle tatt fra Enebakk kirkebok MINI 7, fødte 1823-1832:
Født Marts 30te 1827, Andreas, døpt April 8de i H. K., Forældre: Inderste Johannes Larsen og Eli Gregersdatter Stang, Faddere: Hmdk. Anne Nygaard, Piger Inger Omberg og Berthe Stang, Hmd Gunder Stang og Ungkarl Ole Stang.
Født October 20de 1828, Hans, døbt October 26de H.K. Forældre: Inderste Johannes Larsen og Elie Gregersdatter Stang. Faddere: Marthe Gregersdatr Stang, Eli ibid., [b]Sidsel Larsdatter Ubberud Ole Stang, Ole Larsen Smaadal.
Født 23 Juni (1831), Anne, døbt 10. Juli i H.K. Forældre: Huusmand Johannes Larsen og Eli Gregersdatter Karlestad under Stang. Faddere: Birthe Gregersd. Stang, Johanne Christensd. Kaaterud, Ole Gregersen Stang, Johannes Johnsen ibid., Tosten Olsen Tangen.
Opplysningene om denne familien er spredd rundt omkring i bygdeboka for Enebakk.
Her er familien i 1865:
1865-telling for 0229 Enebak
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift
112 1 13 Stranden Enebak Enebak Carlstad 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Havre Erter Poteter
589 32 1 Johannes Lars. Husfader Husmand med Jord g 65 m Enebak 1 1 1/4 1 1/8 2
590 33 Elen Gregersd. hans Kone g 60 k Enebak
591 34 Gunder Johannesd.!! deres Søn Arbeider ug 29 m Enebak
592 1 Marie Johannesd. deres Datter ug 26 k Enebak
593 2 Marthin Gunders. hendes Søn ug 5 m Næs paa Romer.
594 3 Andreas Sigevolds. hendes Søn ug 3 m Enebak
-og her er Johannes og Eli (Elen) i 1875:
Folketeljing 1875 for Enebakk
Krets Kommune Liste Matr.nr. Gard
103 1 Enebaks Præstegjeld 103 29a1 Karlstad
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd Fødestad Undersått Trussamf. Kje Svin Bygg Havre
558 1 1 Johannes Lars. M Husfader G Husmand 1803 Enebak n s 1/4 1 1/8 1/2
559 2 Elen Gregersd. K Hans Kone G 1798 Enebak n
Disse folketellingene har du vel funnet tidligere, kanskje?
Hilsen Laila Kornstad.
Enebakk kirkebok MINI 2 s. 236, kort 3/5, Døbte 1802: Juli 4de: Johannes. Ped.(= foreldre) Lars Xphers, Johanne Ivers. Fubberud p. Kaaterud ??, Fadd. Kari, Hans, Kirsti fra Kaaterud, Mari Bøhlereng og John? ?sen.
Lars Christophersen og Johanne Iversdatter hadde disse barna i tillegg til Johannes:
Inger f. 1804
Sidsel f. 1806
Ole f. 1812
Andreas f. 1816
Christian f. 1822
Kanskje det er flere barn også
Her er dåpsinnførslene til de tre eldste barna til Johannes og Eli, alle tatt fra Enebakk kirkebok MINI 7, fødte 1823-1832:
Født Marts 30te 1827, Andreas, døpt April 8de i H. K., Forældre: Inderste Johannes Larsen og Eli Gregersdatter Stang, Faddere: Hmdk. Anne Nygaard, Piger Inger Omberg og Berthe Stang, Hmd Gunder Stang og Ungkarl Ole Stang.
Født October 20de 1828, Hans, døbt October 26de H.K. Forældre: Inderste Johannes Larsen og Elie Gregersdatter Stang. Faddere: Marthe Gregersdatr Stang, Eli ibid., [b]Sidsel Larsdatter Ubberud Ole Stang, Ole Larsen Smaadal.
Født 23 Juni (1831), Anne, døbt 10. Juli i H.K. Forældre: Huusmand Johannes Larsen og Eli Gregersdatter Karlestad under Stang. Faddere: Birthe Gregersd. Stang, Johanne Christensd. Kaaterud, Ole Gregersen Stang, Johannes Johnsen ibid., Tosten Olsen Tangen.
Opplysningene om denne familien er spredd rundt omkring i bygdeboka for Enebakk.
Her er familien i 1865:
1865-telling for 0229 Enebak
Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Overskrift
112 1 13 Stranden Enebak Enebak Carlstad 1
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Stort kveg Får Bygg Havre Erter Poteter
589 32 1 Johannes Lars. Husfader Husmand med Jord g 65 m Enebak 1 1 1/4 1 1/8 2
590 33 Elen Gregersd. hans Kone g 60 k Enebak
591 34 Gunder Johannesd.!! deres Søn Arbeider ug 29 m Enebak
592 1 Marie Johannesd. deres Datter ug 26 k Enebak
593 2 Marthin Gunders. hendes Søn ug 5 m Næs paa Romer.
594 3 Andreas Sigevolds. hendes Søn ug 3 m Enebak
-og her er Johannes og Eli (Elen) i 1875:
Folketeljing 1875 for Enebakk
Krets Kommune Liste Matr.nr. Gard
103 1 Enebaks Præstegjeld 103 29a1 Karlstad
Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd Fødestad Undersått Trussamf. Kje Svin Bygg Havre
558 1 1 Johannes Lars. M Husfader G Husmand 1803 Enebak n s 1/4 1 1/8 1/2
559 2 Elen Gregersd. K Hans Kone G 1798 Enebak n
Disse folketellingene har du vel funnet tidligere, kanskje?
Hilsen Laila Kornstad.
Hei igjen Laila !!
Hjertelig takk for hjelpen. Er enig at det er rette Johannes du har funnet døpt i 1802.
Eli og Johannes datter Anne f. 1831 er min kones tipp-oldemor, og du har hjulpet meg tidligere med opplysninger. Har for øvrig siden da vært mye i BB for Enebakk, og funnet masse opplysninger om denne anegrenen, selvom jeg ikke har "fulgt opp" alle barna i søskenflokkene i hver ledd.
Så igjen, hjertelig takk for hjelpen !!!
Hjertelig takk for hjelpen. Er enig at det er rette Johannes du har funnet døpt i 1802.
Eli og Johannes datter Anne f. 1831 er min kones tipp-oldemor, og du har hjulpet meg tidligere med opplysninger. Har for øvrig siden da vært mye i BB for Enebakk, og funnet masse opplysninger om denne anegrenen, selvom jeg ikke har "fulgt opp" alle barna i søskenflokkene i hver ledd.
Så igjen, hjertelig takk for hjelpen !!!
Hei Dag !
Ja, dette er den familien jeg forsker på.
Gunnar
Ja, dette er den familien jeg forsker på.
Gunnar