Mjærskaug/Borud - Anders Christophersen Fjeld

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn27556
Sted: HVAM

Mjærskaug/Borud - Anders Christophersen Fjeld

Legg inn av dn27556 » 11. mai 2013 kl. 16.47

Jeg har strandet litt i jakten på mine forfedre. Der jeg stopper er ved Anders Christophersen (Kristoffersen) Fjeld, som er min tipp tipp tippoldefar. Det jeg vet er at hans forfedre skal ha hatt tilknytning til Mjærskaug i Enebakk. Jeg vet ikke fødselsår eller dødsår, og jeg vet ikke hva hans hustru eventuelt heter. Det jeg vet er at han har hatt (minst) to barn, hvorav en Hans Andersen og en Thore Andersdatter (født 20/2 1793 i Enebakk, død 2/5 1866 i Hobøl).

Hans Andersen var gift med Helene Olsdatter Lund og fikk ihvertfall tre barn, Martin (1843), Erik og Andreas Hansen Borud (1839). Følger man slekten til Andreas videre så finner man at hans barnebarn er forfatterinnen Kaspara Mørk. Var det flere barn enn disse tre? Har vært nevnt en datter ved navn Anne og en sønn ved navn Johan, men dette har jeg ikke klart å finne. (Jeg har funnet at sønnen til Andreas heter Johan - så mulig det er en sammenblanding her).

Det jeg da lurer på er om noen kjenner til disse slektlinjene eller kan se i bygdebøkene for enebakk, da spesielt under gårdene Mjærskaug og Borud, om man kan finne noe informasjon om min slekt der. Eventuell hustru til Anders Christophersen Fjeld.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Mjærskaug/Borud - Anders Christophersen Fjeld

Legg inn av Gunnar Østegården » 11. mai 2013 kl. 17.23

Anders Kristoffersen er trolig født på Heiås i Enebakk i 1742. Han var gift i 1787 med Anne Hansdatter Sundby. Han døde i 1796, trolig på Vassholen u Borud.
Hans foreldre bør være Kristoffer Rasmussen Heiås (1689 - 1766) og Sissel Andersdatter Bøler (1708 - 1766)
Anders Kristoffersen og Anne Hansdatter er nevnt på Fjell og Vassholen u Borud i bygdeboka.
De fikk barna:
Kristine 1787
Hans 1790
Tore 1793
Sissel 1796
(Kilde bygdeboka for Enebakk.)

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Mjærskaug/Borud - Anders Christophersen Fjeld

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 12. mai 2013 kl. 22.41

Noen av kirkebøkene til Enebakk er registret i denne bloggen.

Jeg tror du finner en lenk til Amund Christophersens dåp her.
http://www.enebakk-akershus.blogspot.no/
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Enebakk»