Word-dokument(med slektforskning) ølelagt?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Word-dokument(med slektforskning) ølelagt?

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2011 kl. 19.12

Ja nå ser det ut som om jeg har greid å ødelegge dokument på over 40 sider og 2000-3000 navn, med register over skiftene for Skogn 1693-1785 som jeg skriver av. Vet ikke hva som har skjedd egentlig, men dokumentet har blitt forandret fra et åpent word-dokument til et dokument med kryptert tekst og TMP-fil. Har prøvd å gå inn der og trykke Gjenopprett, men det hjelper ikke. Er det mulig å få dokumentet tilbake til det normale igjen, eller må jeg skrive alle de over 2000 navn pånytt igjen? Dette har vel ikke direkte med slektsforskning å gjøre, så den eller de som svarer kan jo selv bestemme om de vil svare her eller sende meg privat melding. Er ganske fortvilet nå. Det samme har også skjedd med et annet dokument, men det ser ut til å være et dokument jeg ikke har bruk for lengre. Dessverre har jeg ikke fått til å oppdatere med minnepenn på en stund, så det kan ikke hentes noe derfra dessverre.

Tor Ole Grønvik
Sted: TRONDHEIM

Re: Word-dokument(med slektforskning) ølelagt?

Legg inn av Tor Ole Grønvik » 3. april 2011 kl. 19.41

Hei

Prøv å last ned programmet open office fra internett og bruk dette programmet til å åpne den filen. Dette programmet er gratis og har mange flere muligheter på filformater.

Mvh

Tor Ole
Mvh

Tor-Ole Grønvik
[email protected]
Tlf: 46418187

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 3. april 2011 kl. 19.55

Det er flere gratisprogrammer av forskjellig kvalitet, som kan reparere word-dokumenter. Så kommer spørsmålet hvilken versjon word du bruker.
Googler du på "reparer word dokument" , finner du mange muligheter, både gratis og betalversjoner bl.annet disse:
http://www.repairmyword.com/
http://www.erepairtools.com/no/category ... rd-repair/
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2011 kl. 20.08

Jeg lar lastet ned og lagret "rapair may word", men nær jeg velger dokument å reparere får jeg noe med unable to read. Har ikke holdt på med engelsk på nesten 20 år, så jeg skulle ønske at noen kunne forklare fremgangsmåten på norsk.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2011 kl. 20.30

Har også prøvd å laste ned eireparirtools, men når jeg skal prøve å scanne de ødelagte dokumentene dukker de rett og slett ikke opp i dokumentlisten slik at jeg kan finne dem(men mange andre dokumenter kom frem som ikke skal repareres). Når jeg forsøker å laste ned Open Office så ser det ut som om jeg har dette, men jeg finner bare Officestarter på min pc. For å få passord må jeg sende inn til 1963, og det vet jeg ikke om jeg får til fra Kabelselskapets side(jeg sender og mottar mail gjennom disse). Thunderbird har ikke fungert siden 16.01, og der får jeg bare tidsavbrudd.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2011 kl. 20.32

Når det gjelder det siste problemet med thunderbird håper jeg å få hjelp fra noen fra familien, men jeg har jo kunnet lese og motta mail gjennom Kabelselskapet. Så derfor har jeg ikke prioitertå få orden på det. Det ser ut som om det blir for komplisert å få rettet opp de ødelagte dokumentene.

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 3. april 2011 kl. 21.30

Ikke slett dokumentet ditt!
Sett inn det inn som vedlegg i en vanlig e-post og send det til en datakyndig person som kan åpne det for deg.

Hilsen L. K.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 3. april 2011 kl. 22.24

Ja jeg har forsøkt å gjøre det nå, og det ser ut som om det ble sendt iallefall. Gjorde det med begge dokumentene som dette har skjedd med. Er ikke sikker på innholdet på det andre dokumentet som har blitt ødelagt. Det verste er at jeg ikke forstår hvordan dette kan ha skjedd, men jeg har av og til ikke avsluttet ordentlig før jeg slo av pc-en. Da har jeg sagt ja til tvangsavslutning. Det tror jeg skjedde en gang i går, men kan dette være årsaken?

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. april 2011 kl. 23.39

Det høres mer ut som harddiskfeil pga. sektorkrysskoplinger.

Har du hatt strømstans eller brukt svenskeknappen i det siste ?

Da oppstår det fort sektorfeil på harddisken, og før eller senere blir deler av ditt manus overskrevet av andre programmer pga. det. Da får du opp masse kaudervelsk i dine dokumenter.

slike reparasjonsprogrammer som det høres ut som du har funnet på nettet er mest sannsynlig trojanske hester som gjør vondt enda verre.

Neste gang du får strømstans eller må slå av maskin under arbeide fordi du tror at programmet har skåret seg (vent alltid 6-12 timer med å avbryte slikt, spesielt ved så store dokumenter du nevner, som ved mye paging fordi det er lite minne tilgjengelig (altså tilgjengelig der og da, ikke totalt fysisk minne, f.eks. pga virusskanner) kan du fort komme til å sette i gang jobber som avsluttes først etter et par dager.

Det første du gjør etter avbrudd er å kjøre full chkdsk /R. Det gjør du ved å velge verktøy i din vindusutfforsker og velger sjekk av harddisk. Kryss av for å reparere og for å skanne disken for feil og deretter restarter du maskinen.

Merk at dette er for sent å gjøre nå. Hvis du vil redde manus og annet på disken bør du levere maskinen inn til reparasjon hos Elkjøp som har avtale med Sibas i Kongsvinger for å høre om de fortsatt kan reparere disken, selv om du har fiklet med det som mest sannynligvis er trojanere (ut fra navnet på programmene som stinker trojaner)

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 4. april 2011 kl. 0.08

Alf skrev:slike reparasjonsprogrammer som det høres ut som du har funnet på nettet er mest sannsynlig trojanske hester som gjør vondt enda verre.

Det er vel ikke nødvendig å skremme vannet av folk! :twisted:
Begge de jeg nevnte er OK!
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 4. april 2011 kl. 0.10

Det har blitt i orden igjen med dokumentet, og begge viste seg å være samme dokument som det hadde vært feil med 2 ganger. Jeg merket ikke noe strømstans her i går, men det kan ha vært svært kortvarig. Han som hjalp meg har bedt meg sende han alle dokumentene jeg har av skifter jeg har skrevet av, og samtidig som han trodde han hadde bruk for dem mente han at han kunne ha dem som sikkerhetskopi hvis noe skulle gå galt igjen. Jeg har sett på flere av de andre dokumentene jeg har, og ingen av disse har tatt skade heldigvis. Så jeg tror jeg venter litt med den reparasjonen. Har jo også noe på en mindre bæbar pc, men har lagt inn mye etter overføringen dit. Tusen takk til dere som har forsøkt å hjelpe. Hva skulle jeg ha gjort uten dere her på Slektsforumet?

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 4. april 2011 kl. 0.18

Til Torgeir: Ble ikke skremt siden jeg hadde fått orden på det før Alf svarte. Hva er svenskeknappen? Jeg vet at jeg burde vite det. Har ikke hatt virus på pc-en på mange år, men jeg hadde nok trengt meg et kurs i hvordan en oppdaterer programmer, bruk av minnepenn osv.

gj11938
Sted: ÅRNES

Legg inn av gj11938 » 4. april 2011 kl. 19.24

om "tapte" dolumenter, jeg har et par ganger blitt reddet av noe som er gratis og heter power desk standard. Litt vanskelig å finne.
Og så må man velge at den IKKE skal legge seg istedenfor windows explorer, noe som bare er ergerlig.
Den finner tempfilene også når man har ved feiltagelse har slettet dokumentet, ihverfrall gjorde det susen hos meg.
Det var flere år siden. Kanskje noen har nytte av dette.
(og ellers, ta sikkerhets kopi, og eller legg sånt gratis opp på google documents eller windows live som har noe lignende, samt en ekstern 3,5 toms harddisk som ikke er altfor stor, altså ikke 1 terrabyte. (sånt fins) De små 2,5-toms er ikke beregnet for ordentlig backup)

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 4. april 2011 kl. 19.49

Kode: Velg alt

Når jeg forsøker å laste ned Open Office så ser det ut som om jeg har dette, men jeg finner bare Officestarter på min pc. For å få passord må jeg sende inn til 1963, og det vet jeg ikke om jeg får til fra Kabelselskapets side(jeg sender og mottar mail gjennom disse). Thunderbird har ikke fungert siden 16.01, og der får jeg bare tidsavbrudd.

Bra at du fant tilbake til dine dokumenter, men jeg reagerer på at du blir bedt om å laste ned ett passord til Open Office.
Det er riktig at man laster ned en installer som igjen instalerer Open Office.
Open Office er gratis uten passord og kan fult ut erstatte Microsoft Office.
Det riktige stedet er her: http://download.openoffice.org/other.html

Når det gjelder Tunderbird foreslår jeg at du sletter den du har på din PC og henter en ny versjon her: http://www.mozillamessaging.com/en-US/t ... d/all.html
Velg engelske eller norsk.

Vedr. minnepenn. Her er ett PDF dokument du kan laste ned som heter "Bruk av minnepenn."
http://www.austagderfk.no/Documents/AAB ... nepenn.pdf

Trenger du hjelp send meg ett PM.
Mvh
Leif B.

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 4. april 2011 kl. 22.12

Anne Lise,

Opprett en ny gmail mail konto, og send dokumentene som vedlegg dit med jevne mellomrom. Da har du en "offsite" backup som er tilgjengelig hvorsomhelstfra i verden.

Glad det ordnet seg,
Petter

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 4. april 2011 kl. 23.58

Takk for gode råd og forslag her. Skal prøve å laste ned ny Thunderbird senere(er nok litt skeptisk og i tvil om jeg kommer til å gjøre det riktig). Jeg ville helst hatt Outlook Ekspress, men denne oppdateres jo ikke mer og er vel avsluttet? Jeg var veldig fornøyd med Outlook Ekspress tidligere.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 5. april 2011 kl. 0.08

Forøvrig så hadde vel du og jeg noe felles slekt i Kolberg Petter(du har Arnt Pedersen født 1758 aom forfar, og jeg har Ingvald Pedersen født 1761. Deres mor var jo Marit Arnsdatter Mule, og dennes mor igjen var Maren eller Marian Arntsdatter. Hun får en del søsken ved skiftet etter sin søster Maren på side 2 i protokollen for Stjør-og Verdal 1766-1770(skifte på Levanger etter Ingebrigt Olsen Staberg og Maren Arntsdatter gravlagt 27.08.1765 og var da 87 år). En til andre side for å finne en lang rekke arvinger. Søsteren Valborg Arntsdatters skifte var 07.12.1762, og da hun ble gravlagt 20.06 samme år var hun 74 år. Burde vel tatt dette på privat melding. Jeg hadde ikke disse fra før iallefall, men fant dem da jeg gikk igjennom skiftene for Skogn. Det ble litt utenfor temaet da, men det aktuelle dokumentet hadde jo blant annet dette som innhold.

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 5. april 2011 kl. 9.35

*klem*

P.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. august 2012 kl. 22.40

Ja nå har jeg igjen klart å ødelegge et dokument, og denne gangen i skiftene for Stjørdal. Nå har jeg ikke gjort det kryptert denne gangen, men klart å endre innstillingene. Når jeg skriver av skiftene så skriver jeg f.eks slik: Skifte etter avdøde Anders Olsen og kona Marit Pedersdatter. Deres barn:
-Hans Andersen
-Ole Andersen. Død. Barn:
-Jens Olsen. Død. Barn:
-Eli Jensdatter
Nå har jeg greid å endre til: Anders Olsen og kona Marit. Deres barn:
.Hans Andersen
.Ole Andersen. Død barn:
.Jens Olsen. Død. Barn:
.Eli Jensdatter

Jeg var borti ett eller annet, og var så dum å lagre. Som det kommer frem nå blir det ikke så oversiktlig som jeg vil ha det, og jeg må vel kanskje skrive 25 sider på nytt nå for å få det som jeg vil. Er usikker på om det opprinnelig startet i word-pad eller word.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. august 2012 kl. 22.43

Eksemplet ble jo ikke slik som jeg ville. Barn av Anders Olsen og Marithe Pedersdatter:
-Hans Andersen
-Ole Andersen som var død. Hans barn:

-Jens Olsen som var død(skal stå lengre inn enn faren ). Barn:

-Eli Jensdatter(skal stå lengre inne enn faren)
Det er slik jeg vil ha det

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 19. august 2012 kl. 22.45

Jeg kan like gjerne gi opp ja ser jeg, i forsøket på å forklare her. Er nok bare å begynne pånytt med de 25 siden. Tror ikke jeg orker å skrive av flere skifter jeg!!

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. august 2012 kl. 0.02

Har du sjekka om du har endret noe i innstillingene til Word.

Det er vanligste årsak til plutselige endringer.

Trøsten er at i såfall vil layout se like galt ut om du starter på nytt, i og med feilen da ligger i Word-innstillingene og ikke i manus.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. august 2012 kl. 0.11

Ja jeg det ser ut som om jeg har endret noe på innstillingene, men jeg finner ikke ut hvor verktøylinja jeg kan endre på tegnene foran navnene(som i eksemplene jeg ga). Jeg skulle ha gått tilbake til det jeg hadde før jeg skrev inn de 3 siste skiftene(med - foran navn). Nå får jeg en tykk .foran(aner ikke hvordan en tykkere punktum skrives). Var borti en tast og forsto ikke helt hva som skjedde, men jeg skulle jo ikke ha lagret da.

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 20. august 2012 kl. 0.15

Så for sikkerhets skyld på andre dokumenter jeg har skrevet av skifter i, og de er ikke endret. Så da er det vel kun innstillingen i nevnte dokument som er endret. Da vil vel ikke samme problemet automatisk oppstå om jeg skriver de 25 sidene pånytt i et nytt dokument?

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 20. august 2012 kl. 0.37

Anne skrev:Så for sikkerhets skyld på andre dokumenter jeg har skrevet av skifter i, og de er ikke endret. Så da er det vel kun innstillingen i nevnte dokument som er endret. Da vil vel ikke samme problemet automatisk oppstå om jeg skriver de 25 sidene pånytt i et nytt dokument?

Tviler på om du hadde unngått problemet om du ikke hadde spart det.
Du får ant. opp samme feil i nytt manus pga. endret oppsett.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 23. august 2012 kl. 23.25

Kanskje dette hjelper??
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 23. august 2012 kl. 23.29

Du kan fint bruke disse prikkene og få til innhakk med dem også...bruk tab-knappen og trykk på en av de 3 jeg ringet rundt for deg ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. august 2012 kl. 0.18

Problemet ble løst. Etter avtale sendte hun det til meg. Det ble rettet opp med "autokorrektur" (Søk og erstatt). + litt til.
Jeg beklager at jeg ikke la inn et innlegg her om at jeg hadde sendt henne PM.

Mvh Paul

Anne Lise Hovdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 24. august 2012 kl. 2.17

Ja Paul Johan har vært veldig hjelpsom, men takk likevel for at også du Gunhild-Juliane forsøkte å hjelpe meg. Er vel jeg som burde ha lagt inn her at problemet var løst

Svar

Gå tilbake til «Generelt»