PDF-filer, hvilke program anbefales?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: BÅTSFJORD
PDF-filer, hvilke program anbefales?
Noen som kan anbefale meg et godt og enkelt program for å lage PDF-filer som ikke koster for mye, og i alle fall ikke krever årlig lisensbetaling. (Jeg har Adobe reader)
Else-M. Thorbjørnsen
Else-M. Thorbjørnsen
- Paul Johan Hals
Re: PDF-filer, hvilke program anbefales?
Det finnes et utmerket program som heter Primo Pdf printer. Dette kan du finne på "nettet", og det er gratis. Når programmet er installert vil det bli plassert som om det var en skriver. For å bruke det velger du "skriv ut" i f.eks. word. og velger Primo Pdf printer som printer. Du vil få spørsmål om filnavn etc. (går litt tregt på denne gamle maskinen).
Dersom du ikke finner det på nettet har jeg programmet som zip-fil (ca 10 MB), og kan sende det som e-post hvis jeg får din e-post adresse. Den kan du eventuelt sende som PM her hvis du ikke ønsker å legge den ut.
Mvh Paul
Dersom du ikke finner det på nettet har jeg programmet som zip-fil (ca 10 MB), og kan sende det som e-post hvis jeg får din e-post adresse. Den kan du eventuelt sende som PM her hvis du ikke ønsker å legge den ut.
Mvh Paul
Else-Margrethe Thorbjørnsen skrev:Noen som kan anbefale meg et godt og enkelt program for å lage PDF-filer som ikke koster for mye, og i alle fall ikke krever årlig lisensbetaling. (Jeg har Adobe reader)
Else-M. Thorbjørnsen
det finnes mange gratis produsentprogrammer, men skal du ha virkelig glede av pdf-filer bör du investere i Acrobat Pro 9 hvor du kan ettterbearbeide pdf-fila med lenker til nettressurser, lenke inn videoer og masse annet av multimedia.
Problemet er dog prisen. Men jeg vil tro de fleste som setter seg ned og lærer seg verktøyet skikkelig vil ha så stor glede av dette at det forsvarer utgiften. Og bruksområdet er jo ikke begrenset til å presentere slekta

Jeg bruker også Primo, stabilt og bra i gratis versjon. De fleste av de bra gratisprogrammene som du kan finne ved en enkel søkning har også betalversjoner, billigere enn Adobe, men bra på forskjellige områder. Mitt forslag er å begynne med noe som er gratis, merker du att det er ting du ikke kan gjøre, se vad som kan det som mangler og kjøp det som kan gjøre det.
En liten sak med Primo er att det lager en log-fil, samme navn som PDF filen, men egentlig ikke har noen funksjon for vanlig bruk, jeg tar den bort med en gang.
For å lese PDF er Foxit reader ett bra alternativ. Tar ikke så mye kraft fra maskinen som den store.
En liten sak med Primo er att det lager en log-fil, samme navn som PDF filen, men egentlig ikke har noen funksjon for vanlig bruk, jeg tar den bort med en gang.
For å lese PDF er Foxit reader ett bra alternativ. Tar ikke så mye kraft fra maskinen som den store.
- Paul Johan Hals
Hei Niels.
Det med log-filer har jeg ikke sett hos meg. Ligger de i en egen mappe, eller kanskje vi har to forskjellige versjoner? Jeg har 4.0.2.4
Mvh Paul
Det med log-filer har jeg ikke sett hos meg. Ligger de i en egen mappe, eller kanskje vi har to forskjellige versjoner? Jeg har 4.0.2.4
Mvh Paul
Jeg har en eldre versjon, det er kanskje det som gjør det. Det er en tekstfil som gir beskjed om att programmet ikke gir garanti om det blir feil. Får vel oppgradere,men som tidligere sagt det virer så bra att jeg bare har glemt det.
Vist du har Word eller Excel ark som du skal lage pdf-filer av kan du bruke OpenOffice som du kan lage pdf-filer med og den er jo gratis. Den har et eget Adobe knapp som du kan trykke på ..vips så har du pdf-fil 

Else-Margrethe Thorbjørnsen skrev:Noen som kan anbefale meg et godt og enkelt program for å lage PDF-filer som ikke koster for mye, og i alle fall ikke krever årlig lisensbetaling. (Jeg har Adobe reader)
Else-M. Thorbjørnsen
Jeg benytter følgende gratisprogrammer:
CutePDF (uten reklame)
PDF995 (med reklame)
Hvis du kun skal skrive ut PDF-filer fungerer disse ok.
Har ikke testet redigeringsmulighetene.
M v h Dagfinnn Hopen
-
Tusen takk for tips og gode råd.
Jeg skal prøve en av de foreslåtte gratisversjonene først, eventuelt laste ned OpenOffice og gjøre meg kjent med programmet.
Else-Margrethe
Jeg skal prøve en av de foreslåtte gratisversjonene først, eventuelt laste ned OpenOffice og gjøre meg kjent med programmet.
Else-Margrethe
- Roar Dalen
- Sted: LEVANGER
- Kontakt:
-
Flott!
Takk igjen!
Else-Margrethe
Takk igjen!
Else-Margrethe
- Paul Johan Hals
Niels. Jeg har sendt deg en PM
Mvh Paul
Mvh Paul
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: OTTESTAD
De fleste gratis verktøy for å lage PDF vil antakelig fungere ganske bra når dokumentet inneholder bare tekst. Jeg bruker PDFCreator som legger seg som en skriver (som de fleste andre også gjør). Den kan også samle opp flere "utskrifter" og lage flersidig PDF-dokument. Veldig enkel i bruk.
Hvis det er grafikk i det du skal skrive ut, så blir grafikken ofte dårligere enn originalen. Da er den gratis Office-pakka OpenOffice.org super til å lage PDF der også grafikken blir bra.
Hvis det er grafikk i det du skal skrive ut, så blir grafikken ofte dårligere enn originalen. Da er den gratis Office-pakka OpenOffice.org super til å lage PDF der også grafikken blir bra.
Når det gjeller kvalitet på bilder i PDF dokument er det avhengig av hvilken oppløsning man velger. I PrimoPDF kan man velge utskriftskvalitet opp til 4000 dpi. Da blir selvfølgelig filene store, men det fungerer. Man kan også sette ICM (Image Color Management) for de som har avanserte behov for bildeutskrifter. Disse valg finnes under Egenskaper / Avansert.
Om jeg har flere bilder (t. eks kopier fra en bok) som jeg vil ha i en PDF fil, går jeg direkte fra Picasa og får bedre utskrift enn det jeg har fått ved å gå via OpenOffice. Muligheten å legge til flere dokumenter til en eksisterende PDF fil er også noe jeg liker med dette programmet. Dette velger man når man bruker samme filnavn som en eksisterende fil. Man går da til Options og velger "Append to Existing".
Jeg vet det er flere gratisprogram som gir fine PDF filer, det er bare så att de siste åra å har jeg ikke prøvd noen av de andre som sikkert også fungerer bra.
Om jeg har flere bilder (t. eks kopier fra en bok) som jeg vil ha i en PDF fil, går jeg direkte fra Picasa og får bedre utskrift enn det jeg har fått ved å gå via OpenOffice. Muligheten å legge til flere dokumenter til en eksisterende PDF fil er også noe jeg liker med dette programmet. Dette velger man når man bruker samme filnavn som en eksisterende fil. Man går da til Options og velger "Append to Existing".
Jeg vet det er flere gratisprogram som gir fine PDF filer, det er bare så att de siste åra å har jeg ikke prøvd noen av de andre som sikkert også fungerer bra.
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Jeg bruker Abbyy's PDF Transformer. Programmet koster riktignok rundt 400 kr, men har fungert meget tilfredsstillende. Programmet konverterer begge veier, dvs. Word -> PDF og PDF -> Word. Programmet håndterer også Excel, men det har jeg sjelden bruk for. Ved konvertering fra Word til PDF kan jeg velge mellom forskjellige kvaliteter/filstørrelser. Dette kan ha betydning når det er mange bilder o.l.
-
Takk for flere tips.
Jeg forsøkte å laste ned Office pdf (har en registrert versjon av Word 2007), men fikk det ikke til å fungere (fant ikke skriverdriveren for pdf) - en eller annen bagatell jeg gjør galt antagelig.
Testet Primo Pdf på en bærbar jeg har, det fungerte fint.
Jeg skal prøve ut flere av tipsene her - så igjen tusen takk for alle svarene med gode tips.
Else-Margrethe
Jeg forsøkte å laste ned Office pdf (har en registrert versjon av Word 2007), men fikk det ikke til å fungere (fant ikke skriverdriveren for pdf) - en eller annen bagatell jeg gjør galt antagelig.
Testet Primo Pdf på en bærbar jeg har, det fungerte fint.
Jeg skal prøve ut flere av tipsene her - så igjen tusen takk for alle svarene med gode tips.
Else-Margrethe