Ofte står det i kirkeboken f.eks. 3 søndag ettet det eller det. Hvordan var kirkeåret oppdelt

Hilsen Jan Lunde
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Thomas Alexander Jenseg skrev:Det er jo alltids kalenderprogrammet Dage, da. Det har jeg hatt stor nytte av til slike problemer, men jeg klarer ikke å finne hvor jeg lastet det ned fra nå... Kanskje noen andre som kan hjelpe med en link?
Ivar Ertesvåg skrev:Sigve: Du manglar ein del helgedagar, m.a. ei "utfordring" som Maria bodskapsdag. Eigentleg manglar du dei fleste helgedagane som ikkje var sundag.
Arild Kompelien skrev:Sigve
Kalenderoppsettet er oversiktlig. Men ideelt bør flere av kirkens dager være med.
Jeg sjekket søndagene i faste 1777 og 78, og der er datoene feil ettersom 1. søndag i faste begynner 1 uke for tidlig, og derfor blir også de andre søndagene feil. Gjelder samme feilen for alle år? Jeg har ikke sjekket.
Ivar Ertesvåg skrev:Sigve: Eg reknar med at du gjer dette først og fremst fordi det er morosamt/utfordrande/interessant/.... for det vil eg tru det er.
Når du legg det ut til allmenn bruk, er det likevel grunn til å påpeike at det finst kalendarar her frå før - og ikkje alle er like pålitande. "Bauer" på http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm er, så langt eg veit, den beste. Den første lenkja til Roar ovanfor er ei "fornorsking" av denne - utan dei har teke med dei norske avvika frå den danske.
"Bauer" inneheld likevel nokre feil og manglar (for norske tilhøve) som ein må vere merksam på. Det same gjeld programmet "Dage" (dansk), som mange av oss har, men som ikkje er tilgjengeleg lenger. (Begge byggjer på Bauer si bok.)
Det siste vi har bruk for, er endå ein kalendar med feil i. Difor vil eg foreslå at du legg inn ein tekst om at dette er ein testversjon som kan innehalde feil.
På bakgrunn av ein tråd i Brukarforum sjekka eg året 1432- og fann at ifl. Bauer er påskedag 20. april det året, medan i din kalendar er det 22.mars (som ifl. Bauer var ein laurdag).
Ivar Ertesvåg skrev:På bakgrunn av ein tråd i Brukarforum sjekka eg året 1432- og fann at ifl. Bauer er påskedag 20. april det året, medan i din kalendar er det 22.mars (som ifl. Bauer var ein laurdag).
Tore Kristiansen skrev:Vær også oppmerksom på at du Sigve har feil påske i 1744. Palmesøndagen i din kalender i 1744 ble feiret 29. mars, men vi feiret den 22. mars.
Se bl.a. Påskeformelen og Kirkeåret der det forklares at i 1744 feiret Danmark-Norge påska ei uke tidligere enn andre land som fulgte den gregorianske kalenderen.![]()
Det får også implikasjoner for resten av året 1744 i din kalender. 1. søndag etter Trinitatis i 1744 var 31. mai og ikke 7. juni som du har i din kalender.
Kanskje ble dette en ny matematisk utfordring?
Tore: R.W. Bauer (1868) (i boka som ligg bak dei fleste danske og norske kalendarane) har ei litt anna forklaring på avviket i 1744. Han fortel at "Protestanterne" , som gjekk over til "ny stil" frå 1700, vedtok at påska skulle følgje astronomisk utrekningar av Kepler. Det gjeld dei protestantiske delane av Tyskland og Nederland, i tillegg til Danmark/Noreg (uklart om det også gjeld dei protestantiske delane av Sveits, som gjekk over i 1701).
Med denne reknemåten fekk påska ain annan dato enn den katolske påska for åra 1724, 1744 og 1778. Trass i dette, heldt DK/N påske i 1724 etter den katolske reknemåten, medan protestantane i Tyskland heldt på vedtaket frå 1700. Eg har lest ein stad (men hugsar ikkje kvar) at sannsynlegvis hadde kongen sine embetsmenn i 1724 kort og godt gløymt denne delen av vedtaket frå 1700. I 1744 hugsa dei vedtaket, så då heldt DK/N lag med andre protestantar. Seinare ser det ut til at det vart semje om å følgje Gregors kalendar fullt ut, slik at påska vart som den katolske. I DK/N kom dette i eit reskript 1776, slik at det fekk verknad i 1778.
Tore Kristiansen skrev:Jeg fikk i dag bladd i artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift: Jansen, Einar. "Tidsregningen i Norge efter reformasjonen. Kronologiske notiser." NST 10 (1945): 85-114.
Det er tydelig at den er en referanseartikkel. Historisk leksikon henviser også til den artikkelen i Påsketabell.
Jeg fant boka rett før stengetid, og jeg fikk skumlest det som sto om påskene på 1700-tallet. Den har også en mengde annen informasjon som nok må være obligatorisk lesing for en som har lyst å lage sin egen kalender.