Kirkeåret.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Jan Erik Lunde
Sted: FETSUND

Kirkeåret.

Legg inn av Jan Erik Lunde » 10. juni 2009 kl. 22.34

Hvor kan jeg finne et oppsett over kirkeåret for 17-18 hundretallet ?
Ofte står det i kirkeboken f.eks. 3 søndag ettet det eller det. Hvordan var kirkeåret oppdelt :?:
Hilsen Jan Lunde

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Re: Kirkeåret.

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 10. juni 2009 kl. 22.53

Det er jo alltids kalenderprogrammet Dage, da. Det har jeg hatt stor nytte av til slike problemer, men jeg klarer ikke å finne hvor jeg lastet det ned fra nå... Kanskje noen andre som kan hjelpe med en link?
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Legg inn av Roar Dalen » 10. juni 2009 kl. 23.11

Dette er en ok norsk kalender på nettet:

http://home.combitel.no/stranda/kalender/kalender.htm

Hvis du i tillegg benytter deg av en oversikt over kirkelige ord og uttrykk, blir du godt hjulpen. Her er eksempler på slike:

http://www.innherred.net/genealogi/latin.htm

http://folk.ntnu.no/dagfinnr/slekt/kirkeaaret.html

http://www.slekt.no/index.php/slektskolen/artikkel/tema_helligdager/

http://home.online.no/~ernstsen/ordforklaring.htm

mvh
RD

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. juni 2009 kl. 23.19

Siden du Jan Erik spør etter inndelingen av kirkeåret, så begynner det alltid med første søndag i advent.

Eks.: De siste ukene av kalenderåret 1825, hørte til kirkeåret 1826.

Mvh
Else B.

Jan Erik Lunde

Legg inn av Jan Erik Lunde » 12. juni 2009 kl. 17.27

Hei Alexander.
Takk for svaret.

Hilsen Jan Lunde :D

Jan Erik Lunde

Legg inn av Jan Erik Lunde » 12. juni 2009 kl. 17.32

Hei Roar.
Takk for alle de nyttige linkene :D

Hilsen Jan Lunde

Jan Erik Lunde

Legg inn av Jan Erik Lunde » 12. juni 2009 kl. 17.36

Hei Else.
Takk for opplysningene :D

Hilsen Jan Lunde

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 12. juni 2009 kl. 18.07

Thomas Alexander Jenseg skrev:Det er jo alltids kalenderprogrammet Dage, da. Det har jeg hatt stor nytte av til slike problemer, men jeg klarer ikke å finne hvor jeg lastet det ned fra nå... Kanskje noen andre som kan hjelpe med en link?

Embla/Norsk Familiehistorie eier nå programmet, og har visst ennå ikke klart å gjøre det tilgjengelig for andre enn medlemmene sine (!)... Dermed er ikke programmet mulig å få tak i lengre, dessverre. Heldigvis finnes det gode alternativer, bla. Bauer.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. juni 2009 kl. 19.17

For en korrekt kalender - for Norge - se Olav Heskestad: Kalender for historie og ættegransking. (Universitetsforlaget 1965). Ingenting galt med Dage og Bauer, men de har mangler når det gjelder Norge.
hilsen
Arild Kompelien

dn21602
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 25. desember 2009 kl. 21.10

Hei!

Jeg har nettop laget et oppslagsverktøy for kirkelige helligdager i Norge. Du kan skrive inn et hvilket som helst år (etter år 1000) og få opp alle relevante høytider som brukes i kirkebøkene. Den tar høyde for overgangen fra juliansk til gregoriansk kalender i Norge 18. februar 1700

Du finner den her:
http://www.dinslekt.no/helligdager.php

Jeg setter pris på tilbakemelding på hvordan dere synes den fungerer!

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 25. desember 2009 kl. 23.08

Sigve

Kalenderoppsettet er oversiktlig. Men ideelt bør flere av kirkens dager være med.

Jeg sjekket søndagene i faste 1777 og 78, og der er datoene feil ettersom 1. søndag i faste begynner 1 uke for tidlig, og derfor blir også de andre søndagene feil. Gjelder samme feilen for alle år? Jeg har ikke sjekket.
hilsen
Arild Kompelien

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 25. desember 2009 kl. 23.16

Sigve: Du manglar ein del helgedagar, m.a. ei "utfordring" som Maria bodskapsdag. Eigentleg manglar du dei fleste helgedagane som ikkje var sundag.

dn21602
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 25. desember 2009 kl. 23.41

Ivar Ertesvåg skrev:Sigve: Du manglar ein del helgedagar, m.a. ei "utfordring" som Maria bodskapsdag. Eigentleg manglar du dei fleste helgedagane som ikkje var sundag.

Hei!

Jeg har hovedsaklig fokusert på søndagene, og ikke tatt med høytider med fast dato.

Marias bebudelsedag er absolutt en utfordring, da man har fulgt ulike regler for å bestemme datoen gjennom tidene. Jeg har nå prøvd å få den med, og beregner den med utgangspunkt i denne artikkelen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Maria_Budskapsdag
Sist redigert av dn21602 den 26. desember 2009 kl. 1.12, redigert 1 gang totalt.

dn21602
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 25. desember 2009 kl. 23.42

Arild Kompelien skrev:Sigve

Kalenderoppsettet er oversiktlig. Men ideelt bør flere av kirkens dager være med.

Jeg sjekket søndagene i faste 1777 og 78, og der er datoene feil ettersom 1. søndag i faste begynner 1 uke for tidlig, og derfor blir også de andre søndagene feil. Gjelder samme feilen for alle år? Jeg har ikke sjekket.

Takk for tilbakemelding!

Du har rett i at jeg hadde satt fasten en uke for tidlig. Dette skal nå være rettet.

Jeg skal ta med flere av kirkeårets dager (har foreløpig fokusert på søndagene)

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 26. desember 2009 kl. 20.21

Sigve: Eg reknar med at du gjer dette først og fremst fordi det er morosamt/utfordrande/interessant/.... for det vil eg tru det er.

Når du legg det ut til allmenn bruk, er det likevel grunn til å påpeike at det finst kalendarar her frå før - og ikkje alle er like pålitande. "Bauer" på http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm er, så langt eg veit, den beste. Den første lenkja til Roar ovanfor er ei "fornorsking" av denne - utan dei har teke med dei norske avvika frå den danske.

"Bauer" inneheld likevel nokre feil og manglar (for norske tilhøve) som ein må vere merksam på. Det same gjeld programmet "Dage" (dansk), som mange av oss har, men som ikkje er tilgjengeleg lenger. (Begge byggjer på Bauer si bok.)

Det siste vi har bruk for, er endå ein kalendar med feil i. Difor vil eg foreslå at du legg inn ein tekst om at dette er ein testversjon som kan innehalde feil.

På bakgrunn av ein tråd i Brukarforum sjekka eg året 1432- og fann at ifl. Bauer er påskedag 20. april det året, medan i din kalendar er det 22.mars (som ifl. Bauer var ein laurdag).

dn21602
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 26. desember 2009 kl. 22.35

Ivar Ertesvåg skrev:Sigve: Eg reknar med at du gjer dette først og fremst fordi det er morosamt/utfordrande/interessant/.... for det vil eg tru det er.

Når du legg det ut til allmenn bruk, er det likevel grunn til å påpeike at det finst kalendarar her frå før - og ikkje alle er like pålitande. "Bauer" på http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm er, så langt eg veit, den beste. Den første lenkja til Roar ovanfor er ei "fornorsking" av denne - utan dei har teke med dei norske avvika frå den danske.

"Bauer" inneheld likevel nokre feil og manglar (for norske tilhøve) som ein må vere merksam på. Det same gjeld programmet "Dage" (dansk), som mange av oss har, men som ikkje er tilgjengeleg lenger. (Begge byggjer på Bauer si bok.)

Det siste vi har bruk for, er endå ein kalendar med feil i. Difor vil eg foreslå at du legg inn ein tekst om at dette er ein testversjon som kan innehalde feil.

På bakgrunn av ein tråd i Brukarforum sjekka eg året 1432- og fann at ifl. Bauer er påskedag 20. april det året, medan i din kalendar er det 22.mars (som ifl. Bauer var ein laurdag).

Hei!

Du har rett i at datoer før 1501 blir feil. Dette skyldes den julianske kalenderen som har en økende diskrepans pga forskjellig skuddårsberegning. Dette hadde jeg ikke tatt høyde for. Jeg jobber med å fikse det, og har i mellomtiden begrenset søket til årstall etter 1501.

Jeg visste det ville være utfordrende å lage en slik kalender, men det er en spennende matematisk utfordring!

For de som vil lese mer om hvordan man kan regne ut disse tingene vil jeg anbefale følgende lenker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Calculating_the_day_of_the_week
http://5dspace-time.org/Calendar/Algorithm.html
http://www.smart.net/~mmontes/ec-cal.html

Sigve

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 27. desember 2009 kl. 12.32

Ang. programmet Dage ser det ut til at det kom det ei retting i 2004 som fikset de norske endringene. Men Maria bebudelsesdag ble allikevel feil.....

Dage i versjon 1.0 dateret 1. februar 2004 som jeg lastet ned før Embla overtok det, står det i forklaringa om Maria bebudelsesdag: Marie bebudelses dag. Helligdag 23 marts indtil 1770, festen herefter henlagt til 5. søndag efter påske.
I Heskestad står det: Frå og med 1771 vart Maria bodskapsdag lagd til 5 s. i fasta.

Når en som har laget et godt program som Dage, gjør slike feil, kan det være et tips, Sigve, om å holde tunga rett i munnen når det gjelder kalenderprogram. :)

Vær også oppmerksom på at du Sigve har feil påske i 1744. Palmesøndagen i din kalender i 1744 ble feiret 29. mars, men vi feiret den 22. mars. :)
Se bl.a. Påskeformelen og Kirkeåret der det forklares at i 1744 feiret Danmark-Norge påska ei uke tidligere enn andre land som fulgte den gregorianske kalenderen. :)
Det får også implikasjoner for resten av året 1744 i din kalender. 1. søndag etter Trinitatis i 1744 var 31. mai og ikke 7. juni som du har i din kalender.
Kanskje ble dette en ny matematisk utfordring? :)
:) Tore

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 27. desember 2009 kl. 13.21

Ivar Ertesvåg skrev:På bakgrunn av ein tråd i Brukarforum sjekka eg året 1432- og fann at ifl. Bauer er påskedag 20. april det året, medan i din kalendar er det 22.mars (som ifl. Bauer var ein laurdag).

Også Disgen 8.2 har 20. april som første påskedag :-)

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 27. desember 2009 kl. 13.36

Tore: R.W. Bauer (1868) (i boka som ligg bak dei fleste danske og norske kalendarane) har ei litt anna forklaring på avviket i 1744. Han fortel at "Protestanterne" , som gjekk over til "ny stil" frå 1700, vedtok at påska skulle følgje astronomisk utrekningar av Kepler. Det gjeld dei protestantiske delane av Tyskland og Nederland, i tillegg til Danmark/Noreg (uklart om det også gjeld dei protestantiske delane av Sveits, som gjekk over i 1701).

Med denne reknemåten fekk påska ain annan dato enn den katolske påska for åra 1724, 1744 og 1778. Trass i dette, heldt DK/N påske i 1724 etter den katolske reknemåten, medan protestantane i Tyskland heldt på vedtaket frå 1700. Eg har lest ein stad (men hugsar ikkje kvar) at sannsynlegvis hadde kongen sine embetsmenn i 1724 kort og godt gløymt denne delen av vedtaket frå 1700. I 1744 hugsa dei vedtaket, så då heldt DK/N lag med andre protestantar. Seinare ser det ut til at det vart semje om å følgje Gregors kalendar fullt ut, slik at påska vart som den katolske. I DK/N kom dette i eit reskript 1776, slik at det fekk verknad i 1778.

dn21602
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 28. desember 2009 kl. 18.12

Tore Kristiansen skrev:Vær også oppmerksom på at du Sigve har feil påske i 1744. Palmesøndagen i din kalender i 1744 ble feiret 29. mars, men vi feiret den 22. mars. :)
Se bl.a. Påskeformelen og Kirkeåret der det forklares at i 1744 feiret Danmark-Norge påska ei uke tidligere enn andre land som fulgte den gregorianske kalenderen. :)
Det får også implikasjoner for resten av året 1744 i din kalender. 1. søndag etter Trinitatis i 1744 var 31. mai og ikke 7. juni som du har i din kalender.
Kanskje ble dette en ny matematisk utfordring? :)

Tore: R.W. Bauer (1868) (i boka som ligg bak dei fleste danske og norske kalendarane) har ei litt anna forklaring på avviket i 1744. Han fortel at "Protestanterne" , som gjekk over til "ny stil" frå 1700, vedtok at påska skulle følgje astronomisk utrekningar av Kepler. Det gjeld dei protestantiske delane av Tyskland og Nederland, i tillegg til Danmark/Noreg (uklart om det også gjeld dei protestantiske delane av Sveits, som gjekk over i 1701).

Med denne reknemåten fekk påska ain annan dato enn den katolske påska for åra 1724, 1744 og 1778. Trass i dette, heldt DK/N påske i 1724 etter den katolske reknemåten, medan protestantane i Tyskland heldt på vedtaket frå 1700. Eg har lest ein stad (men hugsar ikkje kvar) at sannsynlegvis hadde kongen sine embetsmenn i 1724 kort og godt gløymt denne delen av vedtaket frå 1700. I 1744 hugsa dei vedtaket, så då heldt DK/N lag med andre protestantar. Seinare ser det ut til at det vart semje om å følgje Gregors kalendar fullt ut, slik at påska vart som den katolske. I DK/N kom dette i eit reskript 1776, slik at det fekk verknad i 1778.

Dette var jeg ikke klar over! Et interessant særtrekk som jeg absolutt må få med i kalenderen!

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 28. desember 2009 kl. 18.41

Jeg synes det er kjempespennende at det aktivt arbeides med et godt norsk kalenderprogram som er tilgjengelig for alle på nettet. At det er komplisert og krever masse arbeid vises bare ved de innspill som er gitt i denne diskusjonen og alle andre kalenderdiskusjoner her og på DA (for ikke å snakke om alle andre mulige og umulige steder på nettet).

I den grad dette er "arbeid under utførelses", så bør du kanskje ta med reservasjoner for at det kan være noen feil. Men for all del: Stå på Sigve!

Mvh
Petter Stene

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 28. desember 2009 kl. 19.16

Jeg fikk i dag bladd i artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift: Jansen, Einar. "Tidsregningen i Norge efter reformasjonen. Kronologiske notiser." NST 10 (1945): 85-114.

Det er tydelig at den er en referanseartikkel. Historisk leksikon henviser også til den artikkelen i Påsketabell.

Jeg fant boka rett før stengetid, og jeg fikk skumlest det som sto om påskene på 1700-tallet. Den har også en mengde annen informasjon som nok må være obligatorisk lesing for en som har lyst å lage sin egen kalender. :)
:) Tore

dn21602
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 29. desember 2009 kl. 12.31

Tore Kristiansen skrev:Jeg fikk i dag bladd i artikkelen i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift: Jansen, Einar. "Tidsregningen i Norge efter reformasjonen. Kronologiske notiser." NST 10 (1945): 85-114.

Det er tydelig at den er en referanseartikkel. Historisk leksikon henviser også til den artikkelen i Påsketabell.

Jeg fant boka rett før stengetid, og jeg fikk skumlest det som sto om påskene på 1700-tallet. Den har også en mengde annen informasjon som nok må være obligatorisk lesing for en som har lyst å lage sin egen kalender. :)

Jeg klarer ikke på finne noe sted på genealogi.no at det er mulig å kjøpe disse gamle NST-utgavene? Er det slik at man må på biblioteket for å lese i dem?

Jeg tror nå jeg har klart å løse problemet med påsken i den julianske kalenderen (før 1700), og jeg har korrigert for 1744-anomalien! Jeg er takknemlig hvis noen vil sjekke om de finner noen feil:
http://dinslekt.no/helligdager.php

Svar

Gå tilbake til «Generelt»