data synkronisering

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
12178
Sted: VORMSUND

data synkronisering

Legg inn av 12178 » 31. januar 2009 kl. 19.26

Jeg sitter en god del å jobber enten ved med stajonære datamaskin eller ved min bærbare og jobber med de samme programmene og den samme data'en.

og det jeg har gjorde før var å bruke en usb minnepenn til å overføre de filene jeg hadde endret siden sist hele tiden. dette ble fort en liten iritasjon da dette burde være mye enklere..

så fant jeg ut at Microsoft hadde kommet med en ny funksjon som heter Windows Live Sync.
Så nå har jeg satt opp maskinene mine til å hele tiden sitte med samme data så jeg vet at det jeg redigerer på den ene eller den andre maskinen hele tiden er likt.

jeg har skrevet om dette også i bloggen min ;)
Jon Anders Strand

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: data synkronisering

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 1. februar 2009 kl. 13.57

Å gosj! Dette må jeg sjekke, jeg har nemlig ikek alltid vært like ryddig....puh.

Takk for godt tips, JonAnders!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 1. februar 2009 kl. 14.17

Kanskje enklere med den funksjonen som kommer på den neste versjonen av RootsMagic? Man kan ha programmet på en minnepinne - ta med minnepinnen og kjøre programmet fra minnepinnen på en bærbar maskin. Hjemme igjen er det bare å sette minnepinnen i den stasjonære og oppdatere databasen.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
12178

Legg inn av 12178 » 1. februar 2009 kl. 20.55

Det var på den måten jeg jobbet før. hadde data på usb minnepenn og hoppe mellom maskin til maskin... men disse usb minnepennene her en stygg tendens til å dø helt uten grunn. så jeg vil være forsiktig med å bare ha dataen der... :)

også ville jeg slippe å gjøre dette hver gang så derfor tenkte jeg at synktonisering burde være en bedre løsning... har du ikke nett tilgang da du editerer så vil den synkronisere ved første mulige tid da du har tilgang igjen...
Jon Anders Strand

Brukeravatar
dn10139
Sted: BORGENHAUGEN
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 1. februar 2009 kl. 21.05

Ja, de fleste programmer med respekt for seg selv, kommer vel i "minnepinne" versjon etter hvert. Foreløpig foretrekker jeg å holde mine data på egen maskiner og disker, føler at de er tryggest der. 8) Har ellers hatt glede av mine egne hjemmesider, lagrer gjerne en nedlastbar fil av dataene der, og har også programvaren og datene både som orginale datafiler, og gedcomfiler på en minnepinne. Til å holde dem oppdatert bruker jeg MS SyncToy. 8)
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 1. februar 2009 kl. 23.29

Er ikke datakyndig, men ser at Jon Anders' løsning kan fungere godt. Men med minnepinner eller ekstern harddisk får man et par tilleggsfunksjoner som kan være praktiske.

(Vet ikke om jeg ble noe misforstått. "Hovedprogrammet" med database ligger f. eks. på en stasjonær pc. Samme program med database kan legges på minnepinner, eller liten ekstern harddisk dersom man ikke ikke stoler på minnepinner. Fra denne kjøres programmet og basen kan forandres f. eks. et annet sted fra f. eks. en bærbar pc. Hjemme igjen blir databasen oppdatert ved å koble til den eksterne enheten.)

Arbeidet består da mest i å koble til og fra usb-kontakter et par ganger. Tar noen få sekunder. En av de store fordelene er at det er lett å ta med seg minnepinner/små harddisker. Man er heller ikke avhengig av egen pc, men kan koble den eksterne enheten til hvilken som helst pc og arbeide på denne. Fint også hvis man bare vil vise programmet og det man arbeider med til andre. Skulle man da få noen ekstraopplysninger ved slike anledninger kan de legges rett inn i programmet (selv om man ikke har med egen pc).
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
12178

Legg inn av 12178 » 1. februar 2009 kl. 23.40

Har også backup funksjoner som jeg kjører sammen med dette også. og skal jeg til noen uten laptopen så har jeg også det samme treet inne på mobilen så er det noe jeg vil legge til så kan jeg gjøre det på den og synkronisere den dataen da jeg kobler den til datamaskinen også.

Men sync mellom maskiner er fordi jeg har en tendens til å hoppe mellom maskiner ganske mye...

det finnes utrolig mye kjekke funksjoner man kan bruke bare man finner dem :)
Jon Anders Strand

Svar

Gå tilbake til «Generelt»