Sett i perspektiv...

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn22799

Sett i perspektiv...

Legg inn av dn22799 » 28. januar 2009 kl. 14.15

Slektsforskning som hobby er "bare" økende. Stadig mer materiale blir digitalisert og/eller tilgjengelig på annen måte
(TAKK til alle dere som gjør dette mulig; for uvurderlig innsats!). Mange innførsler i kirkebøker blir "oversatt" til trykte
bokstaver. Alskens protokoller, o.a. legges også ut. Mer omfattende materiale blir offentliggjort.

Og ikke minst på grunn av Internett og e-post får folk nå både lettere og raskere kontakt med hverandre.

Det kommer stadig nye forum. Samt større muligheter. Folk offentliggjør slektsforsker-resultatene sine. Flere bidrar
til DIStreff (og takk for det!). Mye mer spiller også inn, og nå skal jeg prøve å endelig komme til spørsmålet:

Tror du at "alt og alle vil være på bordet" før eller senere; slik at det med noen relativt få tastetrykk vil bli mulig å
finne opplysninger (inkl. kildehenvisninger), når det gjelder nær sagt uansett hvem du søker etter, uavhengig av
tidsepoke (fra fødsel til død), her i Norge?

I så fall: Når tror du dette vil være/bli mulig? Eller - tror du at noe slikt aldri vil komme til å skje (altså at alle og alt
vil komme til å bli "ferdig registrert")?

Jeg fikk dette spørsmålet av et familiemedlem; og synes det var så bra at jeg fikk lyst til å bringe det videre til dere
andre :)

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Sett i perspektiv...

Legg inn av dn22204 » 28. januar 2009 kl. 15.53

Jeg tror ikke dette vil være mulig i overskuelig fremtid, og årsaken til dette er at det finnes for mange Ole Olsen til at man entydig skal kunne knytte kilder mot personer med 100% sikkerhet. Det er ingen standard måte å identifisere en person på. En person kan ha et utall navnevarianter, og deri ligger det usikkerhetsmomentet som vi som slektsforskere ikke liker. Har vi ikke sett orginalkilden, så kan vi heller ikke konkludere hverken den ene eller andre veien opp i mot en teori/tese. Et automatisk system vil ikke kunne klare å ta sånne avgjørelser, derfor vil ikke presenteres en sannhet som man kan godta uten videre.

Vi kan snu litt på flisa og tenke oss en videreføring av spørsmålet:
Hva tror du trengs for at man skal kunne komme dithen at "alt er registrert" og kunne hente ut all informasjon om en person med relativt få tastetrykk?

Standardisering, det ha tiltro til andres arbeid er ekstremt viktige momenter i problemstillingen. Dette må i hvertfall løses - fordi arbeidet som skal gjøres fremover er enormt, og må nødvendigvis kreve mange personers involvering... over flere generasjoner!

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. januar 2009 kl. 17.25

Jeg tror svaret på spørsmålet ditt er veldig enkelt NEI.

Men det kommer an på hva du mener med alt.

Dersom du virkelig mener alt og alle så er det en umulighet.

La oss nå si at du er så heldig og klarer å følge en husmannslekt tilbake til 1500-tallet og at den eldste du vet om heter Ole. Dette vet du fordi sønnen hans heter Hans Olsen. Denne Ole har også en far og en mor, men ingen kilder eksisterer i dag for å finne denne husmannsfamilien. De igjen har foreldre og slik går det bakover i tiden.

En jødisk slektssamler (jeg vil ikke kalle han forsker) har lagt ut anetreet tilbake til Gud på Geni.com. Jeg er tilfeldigvis koblet til dette treet en gang på 1600-tallet. Dermed påstår programmet at Gud er min 100. oldefar, men tror jeg på det, eller kan det bevises......... Dersom dette ikke er riktig, hvor er i så fall feilen? Og kan alle leddene i anerekken bevises? Samtidig er jeg koblet opp mot 7,5 millioner navn i dette treet, ikke nødvendigvis 7,5 millioner personer for der er veldig mange dobbeltregistreringer eller 10-dobbeltregistreringer. Men målet er jo i dette programmet å få koblet alle sammen. Den store jobben er å få luket ut alle feilene, og ikke minst kvalitetssikring. Spesielt når vi kommer tilbake til middelalderen og ennå tidligere.

Skal du ha med alt og alle, så vil fremdeles den eldste personen du har klart å finne ha et foreldrepar.

Samtidig så blir slekten din større for hvert år ved at det hele tiden fødes nye barn, disse må da også inn i samme basen så fort som mulig etter fødselen. Det kommer til å bli en umulig oppgave for dem som skal vedlikeholde dette.

Så svaret blir fremdeles er rungende NEI.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn22799

Legg inn av dn22799 » 28. januar 2009 kl. 21.44

Remi Pedersen skrev:Jeg tror svaret på spørsmålet ditt er veldig enkelt NEI.

Men det kommer an på hva du mener med alt.

Det kom altfor dårlig frem av innlegget mitt (jeg er elendig til å forklare, som du nok skjønner),
men jeg mener alt som kan kildedokumenteres :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 29. januar 2009 kl. 0.11

Jeg ville svart: NEI for all del - det håper jeg ikke!

Når, eller hvis, den dagen kommer da man kan finne alle opplysninger om et menneske bare ved "noen tastetrykk" - da er det ikke lenger spennende eller morsomt (eller utfordrende, for den del) å drive slektsgransking.

Den dagen håper jeg at jeg slipper å oppleve :!:

Mvh
Else B.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. januar 2009 kl. 0.33

Else B. Rustad skrev:Jeg ville svart: NEI for all del - det håper jeg ikke!

Når, eller hvis, den dagen kommer da man kan finne alle opplysninger om et menneske bare ved "noen tastetrykk" - da er det ikke lenger spennende eller morsomt (eller utfordrende, for den del) å drive slektsgransking.

Den dagen håper jeg at jeg slipper å oppleve :!:

Mvh
Else B.

Dessuten vil mange få ekstrem dyr forsikring fordi slike databaser garantert vil brukt til siste trevl av forsikringsselskaper for å unngå mulige tapsbomber, som personer med sannsynlighet for å ha en medfødt sykdom som kan muligens kunne tenkes å kunne føre til sykdom som medfører utbetaling av forsikring, delvis eller helt.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»