RTF-problem med OpenOffice

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn03404
Sted: OSLO

RTF-problem med OpenOffice

Legg inn av dn03404 » 14. november 2008 kl. 19.57

Jeg har fått et problem på den nye PC'en min, som ikke har Microsofts Office-programmer, men som har installert OpenOffice.

Jeg har installert Disgen 8 på den nye maskinen. Har eksperimentert med å lage slektstavler (stam- og anetavler). I Instillinger velger jeg å lage personregister.

Jeg lagrer så tavlen i RTF-format, slik jeg gjorde på den gamle maskinen (som hadde Word for Windows).

Jeg åpner så den lagrede filen og følger den samme rutinen som på den gamle maskinen:

Jeg markerer hele filen og trykker på F9-tasten.
Når jeg så går nederst i filen til der hvor personregistret skulle være, står det bare, på svensk (!): "Namnregister behöver uppdateras!"

Det pussige er at sidehenvisningene fra enkelt-innførsler til andre personer (far, mor osv) finnes i filen allerede.

Jeg vet altså ikke hvordan henvisningene fra personer til navneregistret blir laget, og hvordan registret skal "oppdateres".

Alf Christophersen har opplyst at det er jo et generelt rtf-problem i Open Office, ikke et Disgen-problem, så alle som bruker Open Office bør kunne svare på hvordan man oppdaterer register, gitt at manus inneholder både registerdata og plassering av
registeret, men at man ikke finner analogen til F9-funksjonen i Word (det er svært lite sannsynlig at F9 har samme funksjon i Open Office da dette er saksøkningsgrunnlag for plagiering av Word.

Alf har gitt meg et tips om at et spørsmål på Slektsforum DIScafe kan kanskje gi et svar.

Kan noen hjelpe?

Knut E. Sparre (medlem av DIS-Norge)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»