Bytte av arkivtid

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Bytte av arkivtid

Legg inn av dn22204 » 3. august 2008 kl. 21.16

Hei alle sammen. Det er sikkert flere enn jeg som sitter og skjærer tenner over at man ikke kommer seg til statsarkiv og andre steder av interesse.

Selv har jeg en del ting jeg skulle ha gjort på statsarkivet (SA) i Trondheim og Tromsø, men vil ikke på overskuelig tid kunne komme meg dit. Jeg synes ikke at jeg til stadighet skal være nødt til å spørre personalet på arkivene, og i verste fall få beskjed om at de ikke har tid til å undersøke ting i dybden. Det er fustrerende samtidig som jeg vet at de har nok å pusle med på egen hånd.

Jeg bor i Oslo, og er relativt ofte på Riksarkivet/SA Oslo. Jeg har ikke så langt til SA Kongsberg og SA Hamar. Byarkivet for Oslo er også i nærheten. Jeg har i tillegg planlagt en tur til Fylkesarkivet for Vestfold ut på høsten.

Jeg kunne godt tenkt meg å bytte arkivtid med noen som kan sjekke ting for meg, mot at jeg sjekker ting på overnevnte steder.

Vil først bare sjekke responsen før evt. retningslinjer blir satt opp, men i hovedsak så vil avfotografering av materiale være min måte å levere resultat, evt. utskrift fra microfilm/kort. Ellers burde det være greit å finne en kommunikasjonsmåte som virker for alle parter.

Tar gjerne mot svar på PM, eller på mail petter.stene at getmail.no

Mvh
Petter Stene
DIS Oslo-Akershus

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Bytte av arkivtid

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 13. august 2008 kl. 23.08

Dette hørtes kjempeinteressant ut, Petter. Dette er et tiltak jeg godt kan være med på.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg spesifikt med så mye, Petter, men derimot så bor jeg bare 500 meter fra statsarkivet i Kongsberg, så dersom noen trenger noen oppslag der.... så bare gi meg et vink.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn19140
Sted: Sverige

Re: Bytte av arkivtid

Legg inn av dn19140 » 4. januar 2009 kl. 15.06

En fin idé dessvärre kan jeg ikke besöke arkiver i Norge, kan muligens hjelpe til her i Göteborg alle andre må jeg jo reise til å da har jeg ikke mulighet.

Men kom å tenke på om noen trenger hjelp med Genline (svenske kirkeböker på nettet) så stiller jeg gjerne opp

Svar

Gå tilbake til «Generelt»