Hvordan finne info om gravsteder som er slettet

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
15097
Sted: OSLO
Kontakt:

Hvordan finne info om gravsteder som er slettet

Legg inn av 15097 » 2. januar 2008 kl. 20.35

Skulle gjerne hatt info om en stor familiegrav som er slettet på Nordre Gravlund i Oslo. Mine Besteforeldre byttet ut en stor støtte med mange navn, mot en liten med bare Oldemor og Oldefar på, siden dem ikke kjente så mye til de andre navnene.

Noen som vet hvordan jeg kan gå frem.

Brukeravatar
dn07337
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Re: Hvordan finne info om gravsteder som er slettet

Legg inn av dn07337 » 2. januar 2008 kl. 20.41

Du kan ringe Gravferdselsetaten i Oslo og høre om de har det i den basen "historiske" hvor de slettete er om det ikke er altfor gammelt

Lykke til
mvh Liv Skramstad
Distreff: Bidragskjører
Moderator: Østfold
Moderator: Slektsprogrammer
Les dette før du poster din melding

dn17500
Sted: GRESSVIK

Legg inn av dn17500 » 2. januar 2008 kl. 22.22

På kirkegårdene føres "Gavferdsprotokoll" som er et kronologisk register over begravede med dato og gravplassnummer. Det er jo disse som burde være grunnlag for DIS dataregistrering av graver med foto av eksisterende minnesteiner.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 3. januar 2008 kl. 4.32

Per Kåre Olsen skrev:På kirkegårdene føres "Gavferdsprotokoll" som er et kronologisk register over begravede med dato og gravplassnummer. Det er jo disse som burde være grunnlag for DIS dataregistrering av graver med foto av eksisterende minnesteiner.

Vet ikke helt om Per Kåre vet hva som er "grunnlaget" for DIS-Norges Gravminner når det gjelder Oslo- men det jeg vet, er at det er Gravferdsetatens database vi faktisk har fått overført - inneholdende alle eksistrende graver fram til en viss dato i 2006. Faktisk ble de fleste "slettede" graver også "slettet" fra databasen hos Gravferdsetaten. Det gjør at den basen vi har i Gravminner-basen ikke inkluderer slettede graver.

En annen ting er at Historiske graver (dvs slettede) ikke er dataregistrert i etterkant.

De forskjellige kirkegårdskontorene og gravlunds-kontorene i Oslo har en del av de håndskrevne protokollene liggende (noen er faktisk blitt borte), så den beste veien å gå er å kontakte dem. Ha bare all info klar, slik at de ikke må bla forgjeves, det er store mengder informasjon man må lete i når det gjelder Oslo!

Dersom det er mer spørsmål om dette, regner jeg med at de ansvarlige for gravstedsregistrering kommer på banen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

dn17500
Sted: GRESSVIK

Legg inn av dn17500 » 3. januar 2008 kl. 5.27

Forstår jeg deg riktig at gravferdsetaten i Oslo selv dataregistrerte de gamle protokollene og det var dem dere fikk overført? Isåfall veldig bra.

Når det gjelder DIS gravminneregistrering forstår jeg det slik at dette går ut på å fotografere de eksisterende gravsteiener og deretter legge foto og tekst på steienene inn i databasen.
Hilsen
Per Kåre

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 3. januar 2008 kl. 14.15

Hei,

Jeg tror det er greit å få fram at det er ulike bakgrunner for de data som man finner på Gravminner.
1. Mange er basert på fotografering av gravminnene og registrering etter bildene.
2. Mange er data rett fra kirkevergenes datasystemer, men da som regel kun nyere ting, eller sagt enkelt, kun de som kirkevergen har sendt festeavgifter til.
3. Noen er basert på registrering rett fra de gamle protokollene hos kirkevergen.

Og så har vi etter hvert mange kombinasjoner av disse.
Som regel da først data fra kirkevergen og så tilføying av data og fotografering i etterkant.
ELLER at vi har fått registrere de eldre protokollene i etterkant med det som mangler.

Men det er altså store forskjeller på hva som er tilgjengelig rundt om i landet.
Og som Laila påpeker er nok en del gamle protokoller borte, og noen er lagret utenfor kirkevergens kontor.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

15097
Kontakt:

Legg inn av 15097 » 3. januar 2008 kl. 14.32

Har fått svar fra Gravferdsetaten nå på mail. Dem hadde 4 i sitt register som stod på den gamle støtten. Så nå vet jeg når tippoldemor og tippoldefar døde + at min oldefar hadde trolig en bror som ikke jeg visste om, som døde så tidlig som 1904. Har ikke funnet han på folketellingen for 1900, så det blir neste mål.

Disse gravene ble skilt ut i 1980, så da var jeg heldig. :D

Svar

Gå tilbake til «Generelt»