Slektsbøker

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn17341
Sted: ASKER

Slektsbøker

Legg inn av dn17341 » 12. juli 2006 kl. 20.29

Jeg antar en rekke medlemmer har skrevet slektsbøker. Finnes det noen oversikt over slike? Er de gjort tilgjengelige for andre medlemmer på noen måte?

Jann

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Slektsbøker

Legg inn av dn03022 » 12. juli 2006 kl. 21.09

Her finner du oversikter over utgitte slektsbøker:

Morten Hansen: Norske slektsbøker. En bibliografi (Oslo 1965).
Jana og Jan Frederik Solem: Norsk slektshistorisk bibliografi. 4. utg. (Oslo 2002).

Begge bibliografiene kan lånes via fag- og folkebibliotekene.

Til det andre spørsmålet, om slektsbøkene er tilgjengelige for andre på noen måte, så er de jo tilgjengelige fra det øyeblikk de ble publisert. Kun unntaksvis kan slektsbøkene finnes i fulltekstutgaver på internett.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn17341
Sted: ASKER

Legg inn av dn17341 » 12. juli 2006 kl. 21.53

Takk for svar.

Bakgrunnen for mitt spørsmål er at jeg nylig har gitt ut en bok om egen slekt, Slekten Wisløff. I arbeidet med den har jeg jo funnet slekt i andre slektsbøker. Jeg vil tro andre vil kunne ha tilsvarende nytte av denne boken og lurer på hvordan jeg skal forholde meg, hvordan jeg skal få informert interesserte om boken. Slekten er jo ganske stor (ca 1.200 familier) og boken har over 600 sider.

Kan du gi meg et råd også her?

Jann

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 12. juli 2006 kl. 23.07

Christian F. Scheel har også laget en oversikt over slektslitteratur som inneholder over 12 000 poster.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 13. juli 2006 kl. 0.09

Hei

Her er no eit rom for kjøp og salg på dette forumet også, du kan forsøke der :D
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 13. juli 2006 kl. 10.03

Norsk Slektshistorisk Forening tar gjerne imot et eksemplar til sitt bibliotek - den siste bibliografien over slektsbøker, Solems, ble laget på bl a grunnlag av NSFs slektsboksamling.

Markedsføring gjøres best gjennom 1) annonsering i aktuelle tidsskrifter (som SoD) og aviser, 2) gjennom bokanmeldelser i landets største aviser og de store regionalavisene. Før om tiden, dvs mellom ca 1900 og 1970, var det vanlig at slektsbøker ble anmeldt i disse avisene, 3) gjennom bokanmeldelser i tidsskrifter (men disse har færre lesere enn avisene).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Tone Eli Moseid
Sted: TØNSBERG
Kontakt:

Legg inn av Tone Eli Moseid » 24. juli 2006 kl. 20.32

Hei Jann!
Jeg ser du har fått flere svar på spørsmålet ditt, men jeg vil gjerne føye til følgende:

- Hvis en slektsbok publiseres for "allmennheten", altså at den skal kunne kjøpes av andre enn en liten familiekrets, trer pliktavleveringsloven inn, og utgiver må sende 5 ex til Nasjonalbibliotekets depotavdeling. Dette resulterer både i at boka blir tatt vare på for ettertiden, pluss at den blir registrert i Nasjonalbibliografien --- og er dermed søkbar for alle. Dette er den viktigste søkekilden til publisert materiale i Norge, uansett hva slags tema det dreier seg om.

- Hvis en slektsbok ikke kvalifiserer for å pliktavleveres, er det selvsagt ingenting i veien for å sende inn noen ex til Nasjonalbiblioteket likevel!

- Hvis du ønsker at slektsboka du har gitt ut skal bli være tilgjengelig for folk flest, kan du også donere et eksemplar til det eller de folke- eller fylkesbibliotek som er mest aktuelle, ut fra hvilket område slekten hører hjemme. Det vil gjøre det lettere for interesserte å få lånt boka. Deichmanske bibliotek i Oslo har en stor samling slike bøker, og som registrert låner der får jeg nå en epost hver gang Deichman registrerer en ny slektsbok. Dette er en tjeneste mange bibliotek i dag tilbyr - du kan registrere interesseområder, og få epostvarsel når det kommer nye bøker om emnet.

Helt til slutt: jeg synes det er flott at du tenker på at andre kan ha nytte av det du publiserer! Mest mulig av det som publiseres bør gjøres kjent og være mulig å få tak i, enten det dreier seg om lån eller kjøp.
mvh Tone Eli Moseid
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Generelt»