Tollere i Buskerud, Vestfold, Telemark og Agderfylkene

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Frank Robert Hübenbecker
Sted: SKIEN
Kontakt:

Tollere i Buskerud, Vestfold, Telemark og Agderfylkene

Legg inn av Frank Robert Hübenbecker » 6. april 2006 kl. 21.38

Jeg jobber med oversikt over Tollvesenets historie i Tollregion Sør-Norge som omfatter Buskerud, Vestfold, Telemark og Agderfylkene. Er det noen i din slekt som har jobbet i Tollvesenet så tar jeg gjerne imot informasjon om dem, og kan kanskje gi litt informasjon tilbake. Alt materiell som er relatert til Tollvesenet og bilder av de som har vært ansatte er interessant.

Frank Robert :D

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Tollere i Buskerud, Vestfold, Telemark og Agderfylkene

Legg inn av dn03022 » 7. april 2006 kl. 1.58

Hvor langt bakover i tid går du - eller sagt på en annen måte, når starter du ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Frank Robert Hübenbecker
Kontakt:

Legg inn av Frank Robert Hübenbecker » 7. april 2006 kl. 6.01

Jeg har gått tilbake til den offisielle etableringen av tollinnkrevingen som antas å være ca. 1560. Så alt derfra og til i dag er interessant.

Frank Robert

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 7. april 2006 kl. 11.25

Du har med andre ord tenkt å revidere Osv. I. Melbyes bok "Tollere gjennom 300 år 1563-1886" (NSF: Oslo 1977-1982). Denne boka ligger nå på NSFs webside, http://www.genealogi.no. Det vil bli et stort og tidkrevende arbeide å revidere boka. Blant annet har Melbye vært overfladisk med kildehenvisningene. En del personer burde plukkes ut av fortegnelsen (lensherrer etc.). Andre må inn i fortegnelsen, jevnfør Ola Teiges siste artikkel i NST (2005).

Frank Robert Hübenbecker
Kontakt:

Legg inn av Frank Robert Hübenbecker » 7. april 2006 kl. 23.07

Å revidere den gamle sjefen for tollmuseets bok er ikke noe mål. Den favner alle fra 1560 - 1880-årene. Jeg samler stoff til en historisk oversikt over Tollvesenet i det som nå heter Tollregion Sør-Norge. Kjeld Tønnessen har skrevet en bok om Tollvesenets utvikling på Agderkysten, så det finnes flere kilder å øse av. Kjeld var også toller engang som jeg fortsatt er. Ett par venner av meg og jeg har mest tjenestegjort i Vestfold og Telemark, men vi jobber litt innen det som er "vårt område" i dag.

En veldig fasinerende oppgave. Tollvesenets organisering har endret seg rimelig ofte og tjenestemenn har vært nødt til å omstille seg gang på gang. Her ligger mye interessant stoff om personene hadde fortalt sin historie.

Som sagt begrensning i geografi, men ikke i tid.

Frank Robert

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 8. april 2006 kl. 0.31

Hvis det ikke er begrensninger i tid, dekker dere vel også middelalderen og reformasjonstiden. Ikke så mange kilder, men lit tav hvert av konfliktstoff som burde utredes en eller annen gang. Jeg registrerer da at dere ikke skal revidere Melbyes bok, og at dere ergo har en annen tematisk profil enn denne navnekalenderen.

Frank Robert Hübenbecker
Kontakt:

Legg inn av Frank Robert Hübenbecker » 8. april 2006 kl. 8.10

Det er riktig. Vi samler alt fra fakta til gode historier fra Tollvesenet i vår region.

Toller er et gammelt yrke, men som du sier blir det vanskelig med kildene bakover i tid, og det er viktig å ta vare på det materialet som finnes i dag ut over det som Statsarkivet og Tollmuseet rutinemessig samler inn.

Frank Robert

Svar

Gå tilbake til «Generelt»