Hjelp. "Uskyldig dømt"

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Hjelp. "Uskyldig dømt"

Legg inn av dn17856 » 7. februar 2006 kl. 15.57

Hei
Kan noen der ute fortelle meg hva jeg gjør feil :cry: Idag fikk jeg følgende e-post:
Emne Ormen Lange.
Jeg kommer til å rapportere deg til Telenor.
Du kan ikke drive å sende ut ormer i det lange og brede. Nå er jeg ……..med lei å få e-post fra deg.

Er det flere som opplever det samme som meg? Dette er forøvrig den første beskyldningen ang. virus som jeg har fått. Og jeg ble fryktelig lei meg :cry: :cry:

Til mitt forsvar kan jeg si at jeg ALDRI har sendt noen e-post til denne personen, og dessuten har jeg ikke selv hatt virus på min maskin på minst 2 år. I tillegg tar jeg viruskontroll 2 gg pr. uke, senest 3.2.06, med negativt resultat.

Den eneste "kontakt" jeg kan se å ha hatt med vedkommende person, må være at vi har laget hvert vårt innlegg på det samme emne.

Noen synspunkter ?

Venter forresten på en unnskylding fra vedkommende. Han vet nok hvem han er....

Hilsen Anne-Lise

dn18098
Sted: HØNEFOSS

Re: Hjelp. "Uskyldig dømt"

Legg inn av dn18098 » 7. februar 2006 kl. 16.16

Det er høyst sannsynlig noen med din adr i adresseboken som har virus. Mailen ser da ut som den kommer fra deg. Jeg ble beskyldt for det samme en gang. Jeg gjorde høflig oppmerksom på ovenstående og at min PC var ren. Hørte aldrig noe mer fra vedkommende.
Hilsen Berit Gullbekk

Brukeravatar
dn16031
Sted: SPONGDAL

Legg inn av dn16031 » 7. februar 2006 kl. 16.31

Heisann Anne-Lise!

Dette er du helt og holdent uten skyld i!! Så lenge du passer på å ha oppdatert antivirus-program og kjører dette en gang pr dag, har du ditt på det rene.

Jeg kan med det samme anbefale deg å laste ned såkalte antispy-programmer. Disse holder maskina di fri for ekle småprogram/ormer som kan finne på og sende ut svineri til andre. Selv bruker jeg Ad-Aware og Spybot Search & Destroy (Linkene fører til nedlastings-sidene).
NB! Detter er IKKE ment som reklame, men som en hjelp.

mvh
Torill Aasegg
mvh Torill Aasegg, Byneset

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 7. februar 2006 kl. 18.34

Sikkert ikke noe problem hvis du kontrollerer din maskin med et skikkelig antvisrusprogram og i og med det antydes at du er kunde av Online har du mulighet til å kontrollere all innkommende og utgående post som del av ditt abn.

Jeg hadde mange slike henvendelser før, men jeg ba ofte disse personene å kontrollere den virkelige avsender før de semdte meg søppel. Det er blitt stille med slike "trusler"

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. februar 2006 kl. 19.08

Hei Anne-Lise!
Det er ofte slik at man blir uskyldig beskylt for å ha sent en annen person virusinfisert e-post.

Så lenge du er hundre prosent sikker på at du er flink til å holde pcn din ren, kan du ikke gjøre mer enn dette.

Jeg vil også oppfordre folk med å slutte og videresende "kjede-epost" - nå har jeg fått ca 10 kjedebrev om Ericsson som gir bort gratis telefoner igjen - denne er gammel. Men - det værste med dette er at avsender bare blindt sender denne søpla til alle i sin adresse bok, og det helt åpent! Slik at alle sine e-post adresser ligger klare til å bli "hacket" av virus fra en usikker maskin

Så - det som er viktig er at hver og en går i seg selv, sjekker sine maskiner, og også bruker nettvett! Send ALDRI videre kjedemail, og om du gjør, husk i hvertfall å slette avsendere, slette alle de epostadresser som er lagt der fra før... og evt. bruk blind-kopi funksjonen i e-postleseren din!

Ikke ta dette så tungt Anne-Lise, tenk heller slik at den som har sendt deg "trusselen" er uvitende om hvordan dette virker i dag.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

gj02415

Legg inn av gj02415 » 8. februar 2006 kl. 9.28

Her er et gratis og bra avlusningsprogram Ad-Aware utviklet av svensker på ca 2.7 MB.

http://www.download.com/3405-8022-51535 ... l&tag=top5

Vet ikke om det hjelper på ditt problem, men du blir ivertfall kvitt noen spioner.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 8. februar 2006 kl. 9.59

Nå har vel Anne-Lise sitt på det tørre i denne saken, det er vel egentlig mer den ubehagelige e-posten som er sendt fra en som ikke skjønner hvordan virus blir spredd fra en pc og så ser det ut som det kommer fra en annen.

Tenker at Anne-Lises e-post adresse har ligget i adresseboken, eller i inbox-fila på maskinen til en person som er infisert, og som sender ut virus/annen gruff i hytt og tannpine.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn17856
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 8. februar 2006 kl. 14.41

Hei
..og takk alle som har kommet med tilbakemeldinger. Deilig å føle slik støtte. Selvfølgelig er det trist at vedkommende har fått virus, og det beklager jeg. Men denne gangen "skjøt han et bomskudd"

Og til Robert... jeg bruker også Ad-Aware SE Personal i tillegg til Norton Internet Security og hittil har det fungert bra.

Takk til alle :wink:
Med vennlig hilsen Anne-Lise

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 8. februar 2006 kl. 14.58

Hei Anne-Lise,

De er helt riktig det som blir sagt her. Det er så og si aldri korrekt avsender på en orm eller et virus. Mange slike ormer er også laget slik at de kan plukke opp e-post adresser den finne i nettleserens cach.
Derfor ser man mange ganger at e-post kommer i retur fra vg.no, tv2.no eller tilsvarende steder, med info om at du har sendt ut e-post med virus. og at disse er avvist av mottaker.
Selvsagt har man ikke selv sendt et virus til VG, men ormen har funnet en e-post adresse dit fordi en som virkelig har et virus og antagelig også har ditt navn i adresseboken sin har surfet på sider hos VG som inneholder e-post adressen til en journalist som har skrevet artikkelen.

På grunn av dette har de fleste e-post servere slått av funksjonen som returnerer virus til avsender dersom den er avvist pga. virus. Det er jo aldri riktig avsender likevel.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. februar 2006 kl. 15.07

Når det gjelder epost er det også mange som sender copi til hel rekke brukere. Bruk i stedet BCC hvis du absolutt må sende til mange samtidig.

BCC er forklart i de respekteive spostystemer. hjelpefunksjonen F1 for å finne forklaringen på BCC.

18015
Sted: TRANBY

Legg inn av 18015 » 8. februar 2006 kl. 20.25

En veldig vanlig metode virus benytter seg av er å gå igjennom Sendte elementer og innboksen din og ta alle epostadressene den kan finne der, enten i Til eller Fra-feltet og sette disse adressene som avsender på et virus.

(Det er derfor det er så lurt å bruke BCC-feltet i stedet ,da virusene ikke kan lese adressene fra det)

Så hvis jeg får en mail fra [email protected] og lar den ligge i innboksen, deretter får jeg et virus. Viruset går gjennom innboksen og sender viruset videre men setter avsenderadresse til [email protected].

Mottageren som får dette viruset har ingen mulighet til å vite om hvem som egentlig er avsender!

Så, det eneste man kan gjøre hvis man får slike beskyldninger mot seg, er å rolig informere om realiteten i det at virus forfalsker avsenderadresser, og at det dermed ikke er lurt å sende slike "kjeftemail". Telenor vet også om dette, så vedkommende vil ikke komme langt med dette uansett.

Ørnulf

dn10731

Legg inn av dn10731 » 8. februar 2006 kl. 21.43

Var ikke klar over at virus kunne søke etter adresser i Sendte elementer og Innboks. Takk for nyttig tips.

Men-. er det slik at viruset først leter i Adresseboka :?:

Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. februar 2006 kl. 21.55

Noen Postsystemer er mer utsatt enn andre. Derfor har jeg aldri brukt Outlook. ;) De som lager virus ønsker å ramme flest mulig. (grunnregel nr 1)

gj02415

Legg inn av gj02415 » 9. februar 2006 kl. 8.49

Tryggest med webmail!

dn10731

Legg inn av dn10731 » 9. februar 2006 kl. 9.43

Vet ikke om spørsmålet hører hjemme i denne tråden, men la gå:

Skulle gjerne byttet ut Outlook, hadde det ikke vært for at også andre personer bruker denne PC-en som er knyttet til internett. Hjelper det å kjøre med tom Adressebok :?: Vi gjør så, samtidig som innkommende meldinger først kontrolleres/slettes fra Online sin side.

Den eneste "adressen" vi har i Adresseboka er en narreadresse vi la inn. Den starter med et utropstegn, etterfulgt av et vilkårlig ord, uten krøllalfa. Har hørt at viruser snur når de treffer på en ugyldig adresse. (Starter denne med utropstegn, vil den jo legge seg først).
Kan det være noe i dette, eller er det kun et gammelt knep :?:

(Tilføyer at jeg ikke har hatt virus på maskinen siden den ble kjøpt på høstparten 2004).

Mvh Ellef Ellef.

Brukeravatar
John Arnold Ludvigsen
Site Admin
Kontakt:

Legg inn av John Arnold Ludvigsen » 9. februar 2006 kl. 10.35

Hei Ellef,

Jeg er redd for at det trikset ikke er noe å stole på.
Moralen er kort og godt å sørge for at man har er antivirus program som er oppdatert.
Bruk også gjerne Ad-Aware eller tilsvarende for å se etter programmer som egentlig ikke er virus, bare høyst uønsket.
Og så skader det da heller ikke å bruke noe annet enn Internet Utforsker når man surfer på nettet.

Og for å komme litt tilbake til det tråden begynte med så er det åpenbart at kunnskap om hvordan virus virker kan gjøre hverdagen litt enklere for oss alle.
Med hilsen
John Ludvigsen
Moderator: Vestfold
Les dette før du poster din etterlysning.

Brukeravatar
dn18569
Sted: KNAPPER

Legg inn av dn18569 » 9. februar 2006 kl. 12.37

Som alle er enige om, bra virusbeskyttelse og forsiktighet er det beste.

Ellef: Et annet "triks", er å legge inn f.eks [email protected] i adresseboka. Begynner det da å gå ut virus fra maskina di, vil det også gå en til denne adr, og da vil du prompte få en mail med beskjed om at denne ikke kunne leveres. Dermed blir man advart med en gang.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 9. februar 2006 kl. 17.56

Takker dere alle for svar. Sikker blir jeg visst aldri, sjøl om jeg som Online-kunde bruker
Norton Internet Security, samt Ad-Aware i tillegg.

Fikk i ettermiddag en privat melding hvor et medlem gjorde meg oppmerksom på at maskinen min sendte ut vedlegg, inneholdende virus. Kontrollerte for litt siden at virusprogrammet var oppdatert, samt søkte etter virus. Norton fant ikke noe, som det trolig fremgår av bildet. (Lite blekk i skriveren, derfor noe utydelig).

Takker i hvert fall medlemmet for at han gjorde meg oppmerksom. Takker her, da jeg ikke vil sender eller svarer på e-post før kyndige personer har kontrollert maskinen.

Mvh Ellef Ellefsen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 9. februar 2006 kl. 18.18

Du kan teste maskinen din direkte mot symantec og du kan krontrollere også utgående post post på din maskin.

Men be disse som beskylder deg og se på den "totale" header i medlingen.

Dette var diskusjonstema i "gamle" disforum.

dn18098

Legg inn av dn18098 » 9. februar 2006 kl. 19.45

Er nok ikke din maskin, men en maskin som har din adresse i adresseboken. Jeg fikk for kort tid siden meld fra mitt AVP om at min adresse var forsøkt brukt i et "fraud attac" fra en nettbokhandel jeg bruker. Jeg gjorde nettstedet oppmerksom på meldingen og videresendte meldingen til webansvarlig etter forespørsel. Åpenbart et nettsted som tok dette alvorlig. Så lenge din PC er ren er det noen som misbruker din adresse.
Berit Gullbekk

dn10731

Legg inn av dn10731 » 10. februar 2006 kl. 1.10

Takker nok en gang for svarene. Etter at jeg skannet maskinen, både med Norton og Ad-aware, har jeg også testet PC-en direkte mot Symatec. Hverken dens Security Scan eller Virus Detection fant noe galt. Sendte også endel meldinger til meg sjøl, som det ikke ble oppdaget virus i.

Spørsmålet mitt hører ikke hjemme i dette forumet. Finner jeg ikke ut av det, spør jeg heller i en news-gruppe for eventuellt å få råd angående andre antivirusprogrammer som fanger opp mer enn Norton. (Takk og pris for at e-post ikke er fullt så viktig som jeg sikkert har gitt intrykk av. Har fortsatt telefon og gode gamle Posten) :)

Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. februar 2006 kl. 14.33

kan jo nevne at all min post har de siste årne blitt automatisk filtrert med Online sitt spamfilter før de kommer til min konto. Har i tillegg Symantec som følger med abn. Jar ikke hatt vires tilgang på mange mange år og alle tilbud om diverse mediserer etc er redusert til nesten null.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 10. februar 2006 kl. 23.17

Hei! Gjør for ordens skyld merksam på at jeg nå har spurt etter løsning på mitt problem i en newsgruppe. (Ville helst spurt i no.fritid.slektsgranskning.it, men spørsmålet har jo ikke stort med slekt å gjøre).

Fjerning av virus? Der strømmer det også på med gode tips, så kanskje jeg blir kvitt det. Eller rettere sagt: Blir kvitt viruset, dersom PC-en har det.

Mvh Ellef Ellef.

Brukeravatar
dn19389
Sted: DEGERNES

Legg inn av dn19389 » 15. februar 2006 kl. 12.09

Jeg har opplevd at min maskin har sendt ut virusmail, det er vel en uskyldig orm, som ikke gjør noen skade. Det er en stund siden nå. og den gangen hadde jeg ikke bredbånd, eller en så kjapp maskin som jeg har nå, så det gikk utover kapasiteten.
Hvordan jeg merket at den sendte mailer, som jo ikke lå i utboksen, er at jeg fikk et par mailer i retur, med beskjed om at adressen var ukjent. Adressen maskinen sendte til, lå nå heller ikke i min adressebok.

Det var en ekkel opplevelse, og selv om det er lenge siden det skjedde nå, sitter opplevelsen ennå i meg, og jeg har vondt for å lagre adresser i adresseboken min. Jeg må fikle og lete hver gang jeg skal sende mail til noen, for å få tak i adressen *sukker og sukker*

Svar

Gå tilbake til «Generelt»