konfirmasjon bosted

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Sidsel Werner

konfirmasjon bosted

Legg inn av Sidsel Werner » 28. mai 2024 kl. 14.35

Min oldemor Jeannette Hansdatter, f.1/11-1857, Tullebæk i Spydeberg, Østfold, mistet sin mor Elen Marie Halvorsdatter i 1871. Det er meg fortalt at hun da kom til slektninger i Aker (Grønland). Hun er imidlertid konfirmert i Spydeberg i oktober 1872. Kunne en oppholde seg daglig  (bo) et annet sted enn i hjemkommunen og likevel bli konfirmert i hjemkommunen?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: konfirmasjon bosted

Legg inn av Paul Johan Hals » 29. mai 2024 kl. 21.06

Velkommen i forumet
Du bør legge ut link til de opplysningene du har, hvis mulig.

Her er link til konfirmasjonen. Nr. 20
Spydeberg prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10924/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1863-1874, s. 129
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060316030089

Kanskje hun flyttet ETTER konfirmasjonen. Har du sjekket inn- utflyttete?

Mvh Paul

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 30. mai 2024 kl. 10.37

Takk! Hun flytta helt sikkert etter konfirmasjonen, og begynte som tjenestepige i Kristiania/Aker, for jeg finner henne i Østre Aker i 1875-folketellinga. I samme folketelling finner jeg også hennes litt yngre bror, på Grønland som losjerende hos en familie, der familiens barn er født i Spydeberg på omtrent samme tid som "mine". Det betyr jo at det kan være fjerne slektninger eller kjente. Den yngste søsteren (6 år da mora døde) finner jeg igjen som fattiglem på legd på en gård i Spydeberg. 
Så jeg lurte egentlig på om det kunne være en mulighet for at hun var hos noen slektninger på Grønland, i noen år omkring moras død, og så allikevel ble konfirmert i Spydeberg. Altså om dette generelt var noe som kunne skje? Jeg skal prøve å finne linker til noe av dette senere, men jeg er ikke veldig god/erfaren i å søke opp opplysninger, selv om jeg klarer en del.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 30. mai 2024 kl. 12.27

88357 skrev: 30. mai 2024 kl. 10.37Så jeg lurte egentlig på om det kunne være en mulighet for at hun var hos noen slektninger på Grønland, i noen år omkring moras død, og så allikevel ble konfirmert i Spydeberg. Altså om dette generelt var noe som kunne skje? Jeg skal prøve å finne linker til noe av dette senere, men jeg er ikke veldig god/erfaren i å søke opp opplysninger, selv om jeg klarer en del.

Det er teoretisk mogeleg.  Det er eit stykke å gå frå Aker til Spydeberg (var det andre alternativ enn å gå?), så ho gjorde neppe det så ofte.
Før konfirmasjonen måtte ho gått til "Forberedelser" - altså konfirmasjonsopplæring. Det kunne ho i prinsippet gjere med
presten i Aker, og så fått ein avtale med presten i Spydeberg om å ha konfirmasjonen der. Då måtte ho gjerne ha ein god nok
grunn - men det er mogeleg.

Men ... det høyrest meir truleg at ho var i Spydeberg månadane før konfirmasjonen.

Eg trur det Paul Johan spør om, er om du har sett etter henne i flyttelistene i kyrkjeboka i tida etter konfirmasjonen. Både utflytta frå Spydeberg og innflytta til Aker.

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 31. mai 2024 kl. 12.01

Ja, det høres litt rart ut om hun skulle bodd i Aker og vært i Spydeberg for å få konfirmasjonsopplæring. Jeg har lest en del i utflyttede fra Spydeberg, men har ikke funnet henne ennå. Må prøve mer, men det er vanskelig fordi det virker som om utflytting kan ha blitt ført inn lenge etter at de flytta - så det er vanskelig å skjønne systemet med årstallene. I tillegg har den presten som skriver en skrift som er veldig vanskelig å forstå! Men jeg skal prøve mer. Har også prøvd innflyttede i Østre Aker, men uten resultat foreløpig. Takk så langt!

Brukeravatar
Astrid Mollan
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Astrid Mollan » 31. mai 2024 kl. 21.50

Hun gjorde sannsynligvis ferdig folkeskolen og konfirmasjonen før hun flyttet. Noen steder bodde de en periode sammen til forberedelsen til konfirmasjonen. Hun ble nok ansett som omtrent voksen da moren døde, 14-15 år.
Astrid M

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 31. mai 2024 kl. 23.11

Ja, det er jo mest sannsynlig, men min bestefar (hennes sønn) fortalte meg da han var ca. 90 år (og jeg tok opp en samtale med ham på bånd) at hun ble sendt til noen på Grønland i Aker, da mora døde i 1871. Og at hun gikk sine siste skoleår på Sagene skole. Så jeg fikk ikke dette til å stemme helt, da jeg oppdaga at hun ble konfirmert i Spydeberg i 1872. Men nå har jeg gått gjennom utflyttede i Spydeberg, og innflyttede i Østre Aker i en del år før og etter dødsfall og konfirmasjon, og jeg finner henne ikke, så om hun var en periode på Grønland, flyttet hun i hvert fall ikke på den måten. Men kan hun ha gått på Sagene skole etter at hun var konfirmert, tro? Det finnes kanskje en mulighet for å sjekke når hun gikk på Sagene? Jeg er ikke så erfaren, så det har jeg ikke klart å finne ut av. Faren er registrert som lægslem, forsørget av fattigvesenet, i folketellinga i 1875. Da var han bare 51 år og kunne tydeligvis ikke forsørge seg som skomaker lenger, så han har muligens også vært syk noen år. Han døde visst i 1876, men det har jeg ikke funnet i arkivene.

Sidsel Werner

Legg inn av Sidsel Werner » 6. november 2024 kl. 12.09

5051 skrev: 30. mai 2024 kl. 12.27
88357 skrev: 30. mai 2024 kl. 10.37Så jeg lurte egentlig på om det kunne være en mulighet for at hun var hos noen slektninger på Grønland, i noen år omkring moras død, og så allikevel ble konfirmert i Spydeberg. Altså om dette generelt var noe som kunne skje? Jeg skal prøve å finne linker til noe av dette senere, men jeg er ikke veldig god/erfaren i å søke opp opplysninger, selv om jeg klarer en del.

Det er teoretisk mogeleg.  Det er eit stykke å gå frå Aker til Spydeberg (var det andre alternativ enn å gå?), så ho gjorde neppe det så ofte.
Før konfirmasjonen måtte ho gått til "Forberedelser" - altså konfirmasjonsopplæring. Det kunne ho i prinsippet gjere med
presten i Aker, og så fått ein avtale med presten i Spydeberg om å ha konfirmasjonen der. Då måtte ho gjerne ha ein god nok
grunn - men det er mogeleg.

Men ... det høyrest meir truleg at ho var i Spydeberg månadane før konfirmasjonen.

Eg trur det Paul Johan spør om, er om du har sett etter henne i flyttelistene i kyrkjeboka i tida etter konfirmasjonen. Både utflytta frå Spydeberg og innflytta til Aker.

Hei Ivar Ståle Ertesvåg (fikk ikke med navnet ditt i sitatet, er ikke så dreven i dette ennå).
Jeg fikk lyst til å informere litt om hva jeg har funnet ut. Jeg legger ikke ved lenker, siden dette bare er for å opplyse om hvordan det jeg lurte på, trolig henger sammen.
Min oldemor, Jeannette Hansdatter, ble nok sendt til Aker en del måneder før hennes mor døde. Moras bror jobba på en gård der. Både en eldre og en yngre bror ble sendt av gårde, disse to til Kristiania. Jeg har funnet dem igjen i innskrivingsprotokollen fra Sagene skole våren 1870, altså 9 måneder før mora døde. 
De kom tilbake til Spydeberg etter at mora døde (tidlig i 1871). Den yngste broren ble det gjort vedtakk om i Fattigstyret, allerede en måned etter at mora døde. Han ble satt bort på en gård i Spydeberg, siden faren var veldig syk. Den eldste broren ble konfirmert i Spydeberg allerede samme høst som mora døde, så han kom også tilbake til Spydeberg da. Hvor lenge Jeannette var i Aker, har jeg ikke funnet ut, men hun bodde nok i Spydeberg da hun gikk for presten ca. 1,5 år etter at mora døde. Utflytting fra Spydeberg var i 1874, men ikke meldt før i 1880.
Mitt spørsmål om hvorvidt de kunne bo i Christiania/Aker og bli konfirmert i Spydeberg, faller dermed bort, siden de var tilbake i Spydeberg da de skulle gå for presten.
Takk for alle refleksjoner og hjelp underveis!
Hilsen fra Sidsel Werner

Svar

Gå tilbake til «Generelt»