Tilsynelatende ikke slektsforsking, men dette fjernet mye av

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Tilsynelatende ikke slektsforsking, men dette fjernet mye av

Legg inn av dn01013 » 5. oktober 2016 kl. 9.27

For ca. 70000-72000 år siden hadde vulkanen Toba et gigasmell som medførte sterk fortynning av Homo sapiens og ant. antall neandertalere på jorda.

https://www.google.no/?gws_rd=ssl#q=toba%20eruption

Og årsak til at det ikke er flere mitokondrieDNA-varianter enn det er.

En av effektene var muiligens også gigantiske utslipp av CO2 som varmet opp jordkloden som sammen med senere vulkanutbrudd brakte opp CO2-nivået til så store høyder at istiden til slutt var over og ca. 4-5000 år senere gikk inn i en ny, kaldere stabil fase, som gjorde om Sahara og Arabiske steppene om til dagens ørkner. Før det var Sahara et steppeland med masse befolkning i hvertfall ca. 25000 år før vår tid.
Overgangen er faktisk beskrevet. Sammenhengende uår, gresshoppesvermer og masse annet er typiske tegn.

PS. Ikke ta helt av her :-D

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Re: Tilsynelatende ikke slektsforsking, men dette fjernet my

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. oktober 2016 kl. 10.13

Og dette er ikke engang antyda hos Snorre Sturlason, såvidt jeg forstår.
Man bør sannelig til å ta Snorre med flere klyper salt.

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. oktober 2016 kl. 10.20

Tvilsomt om Snorre visste om mitokondrier og mitokondrieDNA :-)

Men Toba var nok ikke årsak til om Snorre er etterrettelig eller ei.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 5. oktober 2016 kl. 10.54

Jeg henger ikke med, nei, og ikke Snorre heller. Men jeg nedstammer visst ganske åpenbart fra Adam og Eva.

Kanskje man bør koste på seg å lese Bibelen en gang til? Der har man sikkert svaret!

Mvh Gunnar

gj12185
Sted: OSLO

Legg inn av gj12185 » 5. oktober 2016 kl. 22.42

Fasinerende info, Alf, men fra jeg tok astrofysikk første gang, og til jeg tok det om igjen for etpar år siden for å forbedre karakteren (og for å få med meg alt jeg gikk glipp av første gang-men jeg strøk igjen :D ), så har jordkloden endret alder, faktisk flere ganger!
Med de underlige fakta som dukker opp til stadighet, vil jeg ikke se bort ifra mulighteten for at det har eksistert en tidligere sivilisasjon som gikk til grunne lenge før en ny evolusjon brakte fram oss. Global utslettelse p.g.a. gasser er neppe noe nytt i løpet av 4½, 8, 12 eller15 milliarder år.
Men i likhet med arkeologer som finner et fragment av et kjevebein, og umiddelbart utroper en ny art, så har jo astronomer all verdens teorier om oppstandelsen for universet, og antropologene? Huff! Jeg sidestiller alle med klarsynte.
Ved min fars begravelse, sto en liten nevø og holdt i hånda til en av mine onkler fordi de hadde samme navn, mens kista ble senket ned i jorda. Og så spurte guttungen: "Kan dem snakke sammen under bakken?" Og onkel titta lenge på ham, før han svarte: "Kæm veit."
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 6. oktober 2016 kl. 22.05

Toba eksisterer den dag i dag, men forhåpentligvis ikke lage tilsvarende eksplosjon.
Skjønt, en kjent vulkan i USA kan gjøre det. Den smeller i flg. tidsbestemmelser, ca. hvert 700000 år, og det er vel ca. 750000 år siden sist.

Men da Toba smalt, var nok Homo sapiens og Homo neandertalise bare to av mange spredte folkegrupper som jaktet på dyr for å leve av.

Genforandringene i kjerneDNA og mitokondrier peker mot at det var bare en folkegruppe som overlevde pga. askenedfallet etc og vel uårene som fulgte, tilsvarende uårene etter de svært mye mindre smellene som Tambora og Krakatau (sistnevnte inspirerte Munch til å male Skrik i flg. manges mening, siden det ble malt i tiden etter Krakatau som farget himmelen dyp blodrød pga. alt støvet i atmosfæren. Hvordan himmelen så ut i etterkant av 1815 med Tambora-smellet, men temperaturen sank over en grad i snitt på verdensbasis og medføre mange dødsfall.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_v ... death_toll

Brukeravatar
dn24600
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Legg inn av dn24600 » 7. oktober 2016 kl. 11.51

Interessante betraktninger :-)

Når Yellowstone supervulkan smeller, blir vel dagens klimakrise ikke engang en fotnote i fremtidens historie, etter at menneskelignende skapninger igjen har vokst frem av en mulig ny evolusjon?

(Nei, jeg ligger ikke søvnløs om nettene og tenker i frykt på Yellowstone.)
Sist redigert av dn24600 den 7. oktober 2016 kl. 11.59, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 7. oktober 2016 kl. 11.56

Når det smeller lønner det seg å være på ferie sør for ekvator :-)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»