Aner i Sverige

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
57792
Sted: TRONDHEIM

Aner i Sverige

Legg inn av 57792 » 10. september 2015 kl. 12.26

Hei :)

Jeg skal i gang med å prøve å finne mine forfedre i Sverige, og ser at det er ulike nettsider som tilbyr søk, men jeg greier ikke å finne ut hvilken jeg burde benytte meg av. Både kirkebøker og "husforhörslängder" er av interesse.

Jeg er først og fremst ute etter å søke i Jokkmokk og Gällivare, og lurer på om noen vet hvilke nettsider jeg burde benytte da? Jeg greide ikke å finne at de ulike nettsidene hadde oversikt over hvilke områder de dekker, så kanskje noen av dere kan hjelpe meg med det?

Beklager dersom spørsmålet er stilt på feil plass, var litt usikker på hvor jeg skulle plassere det.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Re: Aner i Sverige

Legg inn av Jan Olav Skaug » 11. september 2015 kl. 10.06

Denne videoen kan kanskje være til litt hjelp (den er gratis til 16. sept) http://familytreewebinars.com/download. ... nar_id=248
Mvh
Jan Olav Skaug

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Aner i Sverige

Legg inn av dn01013 » 11. september 2015 kl. 11.14

Om du er medlem i DIS-Norge og du har kommet et stykke på vei med dine aner og vet noe om de i nyere generasjoner før ca. 1930 kan det være at et bidrag til svenske databasen DISBYT som Föreningen DIS driver kan hjelpe deg i vei om du har litt flaks.

Evt. et bidrag til DIStreff kan også åpne adgangen til DISBYT fordi du som bidragsyter får en eget påloggingsid på formen mn<5-sifret medlemsnr> og tilhørende passord du kan bruke på siden.
Du kan da logge deg inn på http://www.disnorge.no/distreff, fylle inn søkebegrep, krysse av for DISBYT og trykke på søk. Du vil da få opp et nytt påloggingsskjema og oppgir da som bruker ditt mn-brukernavn og tilhørende passord.

Pass på å registrere navn med ö og ä da det ellers ikke blir match (æ og ø oversettes ikke)

Håper du da finner noen slektninger som kan hjelpe deg i vei. Og kanskje kan sette deg i kontakt med etterslekt av dine aner i Sverige

Svar

Gå tilbake til «Generelt»