"Follougsmand" - hvem var det?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: GJØVIK
"Follougsmand" - hvem var det?
Kan noen fortelle meg hva en "follougsmand" var? Har kommet over det i kirkebøker fra Aust-Agder de siste dagene, men jeg har ikke "møtt en før"... Er det en "kårmann" eller er det en yrkesbetegnelse? La ordet ut på nettet, og ser at flere av stortingsmennene i 1814, var "follougsmenn".
Takker for svar.
Tove Brendryen DePasquale, i Gjøvik
Takker for svar.
Tove Brendryen DePasquale, i Gjøvik
-
Re: "Follougsmand" - hvem var det?
Tusen takk for svar! Det var det jeg tenkte... Jeg prøvde å Google og finne i mine slektsordbøker, men der fikk jeg ikke svar! Takk for linken!
Tove.
Tove.
-
- Sted: LILLESTRØM
Jeg har litt vanskelig for å se for meg at "flere av stortingsmennene i 1814" skulle være kårmenn
... og tilbyr derfor følgende alternative forklaring =>
Et FOGDERI var en historisk inndeling av landet i distrikt som var underlagt en fogd eller fut. Norge var i 1595 inndelt i 54 fogderier. I 1700 var antallet redusert til 38, og ved lov av 21. juli 1894 om fogderienes opphevelse fantes det 56, som gradvis ble avviklet i perioden 1898–1919. Fogden var Statens representant i sitt fogderi, og skatteinnkreving var en hovedoppgave. (https://no.wikipedia.org/wiki/Fogderi)
Ett av disse fogderi, var FOLLOUG - som nå nærmest tilsvarer FOLLO-området i Akershus. Så mitt forslag er at "follougsmand" er en stedsangivende betegnelse på en mann fra Folloug, tilsvarende en "follomann" (mann fra Follo) i våre dager.
Selve Follos grenser har nok blitt noe endret etter 1894, så for å finne grensene i 1894 bør du gå tilbake til gamle kilder - f.eks. Jens Kraft [Topographisk-Statistisk Beskrivelse over Kongeriget Norge, Del 1, side 160, Christiania 1840, Chr. Grøndahl] - https://books.google.no/books?id=4bkFAAAAQAAJ&pg=PA161&lpg=PA161&dq=Folloug&source=bl&ots=fChAbVYyTW&sig=0Htd9XOJwDTDAta_JafpRRQVgro&hl=no&sa=X&ei=VemYVbS-CMP2-AGT54GgCQ&ved=0CFkQ6AEwCQ#v=onepage&q=Folloug&f=false
Håper dette er avklarende.
mvh Tore

Et FOGDERI var en historisk inndeling av landet i distrikt som var underlagt en fogd eller fut. Norge var i 1595 inndelt i 54 fogderier. I 1700 var antallet redusert til 38, og ved lov av 21. juli 1894 om fogderienes opphevelse fantes det 56, som gradvis ble avviklet i perioden 1898–1919. Fogden var Statens representant i sitt fogderi, og skatteinnkreving var en hovedoppgave. (https://no.wikipedia.org/wiki/Fogderi)
Ett av disse fogderi, var FOLLOUG - som nå nærmest tilsvarer FOLLO-området i Akershus. Så mitt forslag er at "follougsmand" er en stedsangivende betegnelse på en mann fra Folloug, tilsvarende en "follomann" (mann fra Follo) i våre dager.
Selve Follos grenser har nok blitt noe endret etter 1894, så for å finne grensene i 1894 bør du gå tilbake til gamle kilder - f.eks. Jens Kraft [Topographisk-Statistisk Beskrivelse over Kongeriget Norge, Del 1, side 160, Christiania 1840, Chr. Grøndahl] - https://books.google.no/books?id=4bkFAAAAQAAJ&pg=PA161&lpg=PA161&dq=Folloug&source=bl&ots=fChAbVYyTW&sig=0Htd9XOJwDTDAta_JafpRRQVgro&hl=no&sa=X&ei=VemYVbS-CMP2-AGT54GgCQ&ved=0CFkQ6AEwCQ#v=onepage&q=Folloug&f=false
Håper dette er avklarende.
mvh Tore
Linda skrev:Kårmann, follougsmann, pluss flere betegnelser, men samme sak:
https://snl.no/føderåd
Mvh
Linda
eksempel fra FT 1801
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... rdsnummer=
Kari Olsdatter 1731* Folloug Enke 1 gang Hierdal: Nirisru Folketelling 1801 for 0827P Hjartdal prestegjeld
Ole Torgrimssen 1745* Folloug Hierdal: Bergen Folketelling 1801 for 0827P Hjartdal prestegjeld
Liw Olsdatter 1713* Folloug Enke 1 gg Hierdal: Howde Folketelling 1801 for 0827P Hjartdal prestegjeld
Ragnil Halvorsdatter 1725* Folloug Enke 1 gg Hierdal: Kiøn Folketelling 1801 for 0827P Hjartdal prestegjeld
Todne Tostensdatter 1726* Folloug Enke 1 gang Hierdal: Rue Folketelling 1801 for 0827P Hjartdal prestegjeld
Knud Biørguvsen 1724* Follougsmand Enkemand 1 gang Forsørges af manden Moland: Sitje Gaard Folketelling 1801 for 0831P Moland prestegjeld
Joran Aanonsdatter 1724* I follouv Enke efter 1te ægteskab Arendal: Arendal Folketelling 1801 for 0903P Arendal prestegjeld
Ane Marie Larsdatter 1731* I folloug Hommedal: Hommedal Folketelling 1801 for 0924P Homedal prestegjeld
Lars Andersen 1729* I folloug Enkemand efter 1te ægt. Saugmester Vestre Moland: Tingsæger Folketelling 1801 for 0926P Vestre Moland prestegjeld
Peter Jacobsen 1733* I folloug Vestre Moland: Tingsæger Folketelling 1801 for 0926P Vestre Moland prestegjeld
- Else Berit Rustad
Tove skrev:La ordet ut på nettet, og ser at flere av stortingsmennene i 1814, var "follougsmenn".
Her må det jo være selve utgangspunktet til Tove som er helt galt! Hvor ser du, Tove, at "flere av stortingsmennene i 1814, var "follougsmenn""??
Ingen av de 112 Eidsvollsmennene var "follougsmenn" i den betydningen Linda viser til (og som må være den rette betydningen).
Jeg er helt enig med Tore i at det er tvilsomt, når det sies at flere av deltakerne var follougsmenn, men samtidig er det å bemerke at ingen av representantene fra Akershus var født i Follo heller!
Betegnelsen follougsmann om en person fra Follo, er svært lite sannsynlig etter min oppfatning. Nå har jeg lest gamle kirkebøker og tinglysingsdokumenter i nærmere 50 år, og aldri kommet over den betydningen noe sted.
Mvh
Else B.
Hei
I denne lista står det omtrent på midten:
Godseier, follougsmand Anders Gotaas
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... anter_1814
Kan det være at ordet betyr en som har rett til å bo på gården som han har overlatt til andre uansett om det er et lite småbruk eller et stort gods?
Vivi[/b]
I denne lista står det omtrent på midten:
Godseier, follougsmand Anders Gotaas
https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_ove ... anter_1814
Kan det være at ordet betyr en som har rett til å bo på gården som han har overlatt til andre uansett om det er et lite småbruk eller et stort gods?
Vivi[/b]
-
- Sted: LILLESTRØM
Else skrev: Betegnelsen follougsmann om en person fra Follo, er svært lite sannsynlig etter min oppfatning. Nå har jeg lest gamle kirkebøker og tinglysingsdokumenter i nærmere 50 år, og aldri kommet over den betydningen noe sted.
Ved nærmere ettertanke, er jeg enig med deg, Else.
Har derfor sjekket annen kilde og finner følgende i Moths ordbog: http://mothsordbog.dk/ordbog?query=folloug :
Folloug /et/ kaldes i gamle loue, et vergemâl.
Interessant sak, uansett, at en follougsmand var på det første Storting.
mvh Tore
- Else Berit Rustad
Tore skrev:Interessant sak, uansett, at en follougsmand var på det første Storting.
Enig med deg, Tore, men i så fall er ordet brukt i en ganske annen betydning enn det som var/er vanlig! Jeg ser også av lenken Vivi la ut, at Wikipedia bruker ordet slik Vivi antyder.
Nevnte Anders Gotaas var vel først og fremst godseier, og ville neppe blitt kalt follougsmann til vanlig (andre steder enn i Wikipedia, da...

Mvh
Else B.
https://no.wikipedia.org/wiki/Anders_Gotaas
Anders Gotaas (født 20. februar 1768 på Skogn i Nord-Trøndelag, død 28. februar 1850 på Tautra) var en norsk godseier og stortingsmann.
Han var bondesønn fra Gotås på Skogn, og giftet seg med prestedatteren Wenke Marie Thode fra Leksvik, enke etter godseier Nils Tuv fra Skogn. Gotaas overtok med dette godset på Tautra, som svigerfaren opprinnelig hadde kjøpt i 1768. Gotaas solgte senere godset til stedatteren og hennes ektemann, og ble boende på kåret på Tautra.
Han var Nordre Trondhjems amts 3. representant til det første overordentlige Storting i 1814. Gotaas var medlem av deputasjonen som møtte Christian Frederik den 10. oktober 1814.
Kilder[rediger | rediger kilde]
Tallak Lindstøl: Stortinget og Statsraadet, 1814-1914. B. 1 D. 1 : Biografier A-K digital utgave side 292
Biografisk informasjon om Anders Gotaas Norsk samfunnsvitenskapelig datatjenestes politikerarkiv
Anders Gotaas (født 20. februar 1768 på Skogn i Nord-Trøndelag, død 28. februar 1850 på Tautra) var en norsk godseier og stortingsmann.
Han var bondesønn fra Gotås på Skogn, og giftet seg med prestedatteren Wenke Marie Thode fra Leksvik, enke etter godseier Nils Tuv fra Skogn. Gotaas overtok med dette godset på Tautra, som svigerfaren opprinnelig hadde kjøpt i 1768. Gotaas solgte senere godset til stedatteren og hennes ektemann, og ble boende på kåret på Tautra.
Han var Nordre Trondhjems amts 3. representant til det første overordentlige Storting i 1814. Gotaas var medlem av deputasjonen som møtte Christian Frederik den 10. oktober 1814.
Kilder[rediger | rediger kilde]
Tallak Lindstøl: Stortinget og Statsraadet, 1814-1914. B. 1 D. 1 : Biografier A-K digital utgave side 292
Biografisk informasjon om Anders Gotaas Norsk samfunnsvitenskapelig datatjenestes politikerarkiv
-
Det var nettopp Gotaas, og en annen som kom opp som "follougmand" og Eidsvoldmann. Jeg tror nok at det i disse kirkebøkene i Aust-Agder var brukt i betydningen kårmann, eller en type kår. Det var en vielse mellom en enkemann og "follougsmand", og et annet tilfelle var ved dødsfall.
Et folge - forstår jeg da også kan bety et kår.
Takk for hjelpa, interessant!
Tove i Gjøvik
Et folge - forstår jeg da også kan bety et kår.
Takk for hjelpa, interessant!
Tove i Gjøvik
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Follougsmann kunne oversettes med "pensjonist", og at det skulle være noen pensjonister på Eidsvoll var da ikke merkelig? Det var så absolutt ikke et synonym med "fattiglem".
Når man drev en gård så måtte man på et tispunkt kaste inn håndkleet og overlate gården til nestemann på odelslista. Da skrev man en follougskontrakt om hva man hadde krav på som "pensjon", dvs hvor mye korn, brennevin, tobakk, kandissukker osv som man skulle ha hvert år. Og dette skulle man få fra etterkommeren som overtok gården - så lenge man levde.
Når man drev en gård så måtte man på et tispunkt kaste inn håndkleet og overlate gården til nestemann på odelslista. Da skrev man en follougskontrakt om hva man hadde krav på som "pensjon", dvs hvor mye korn, brennevin, tobakk, kandissukker osv som man skulle ha hvert år. Og dette skulle man få fra etterkommeren som overtok gården - så lenge man levde.