Kunne man gifte seg med sin onkel i 1732?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Kunne man gifte seg med sin onkel i 1732?
Hei jeg lurer på om det var lov til å gifte seg med sin onkel i 1732. Bakgrunnen for at jeg spør om dette er at jeg har kommet over ei jente som tydeligvis har gjort dette hvis bygdeboka har rett.
Dette gjelder et par i Vegårshei , Aust Agder , og opplysningen er hentet fra slektstavler for Vegårshei av Hallvard Tveiten, og etter det jeg forstår er ikke disse bøkene kjent for å være feilfrie ihvertfall heller motsatt.
Paret det gjelder Johannes Andersen Myra død 1774. g 7/9 1732 med Beret Engebretsdatter Rundholt omtalt på s 280 i boka. I følge Tveiten var Beret datter av Engebregt ANdersen Rundholt og Tarjer Gjerulsdatter, dette kommer tydeligvis fram i et skifte. I følge samme bok var både Johannes Andersen og Engebregt Andersen sønn av Anders Olsen Nærestadsaga , så dette betyr at Beret var gift med sin onkel om dette er riktig.
Det er nettopp derfor at jeg lurte på om dette er lov, for å finne ut om dette er riktig eller ikke.
Dette gjelder et par i Vegårshei , Aust Agder , og opplysningen er hentet fra slektstavler for Vegårshei av Hallvard Tveiten, og etter det jeg forstår er ikke disse bøkene kjent for å være feilfrie ihvertfall heller motsatt.
Paret det gjelder Johannes Andersen Myra død 1774. g 7/9 1732 med Beret Engebretsdatter Rundholt omtalt på s 280 i boka. I følge Tveiten var Beret datter av Engebregt ANdersen Rundholt og Tarjer Gjerulsdatter, dette kommer tydeligvis fram i et skifte. I følge samme bok var både Johannes Andersen og Engebregt Andersen sønn av Anders Olsen Nærestadsaga , så dette betyr at Beret var gift med sin onkel om dette er riktig.
Det er nettopp derfor at jeg lurte på om dette er lov, for å finne ut om dette er riktig eller ikke.
Re: Kunne man gifte seg med sin onkel i 1732?
Mener å ha sett noe om blodskam og hvor nære det var akseptert (mener søskenbarn ikke var lov, men at tremening var det nærmeste ...) - men dette tror jeg en kar (advokat) ved navn Tor S. Vadholm kan lede deg videre med. Ellers er det skrevet noe opplysende om det der med juridisk henvisning her på Dis om du søker på Blodskam og Knut Bryn
Takk for opplysningen Leif, det ser da ut til at dette ikke er lov, akkurat som jeg trudde. Så det er vel noe som ikke stemmer i bygdeboka. De måtte ihvertfall ha kongelig tillatelse, og det brukes som oftest å stå i kirkeboka, men kan ikke se at det står noe om dette da de gifter seg.
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1732, side 50.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 360161.jpg
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Gjerstad, Ministerialbok nr. A 2 (1717-1779), Kronologisk liste 1732, side 50.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 360161.jpg
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
John skrev:Hei jeg lurer på om det var lov til å gifte seg med sin onkel i 1732. Bakgrunnen for at jeg spør om dette er at jeg har kommet over ei jente som tydeligvis har gjort dette hvis bygdeboka har rett.
Det var ikkje lov for tremenningar ("slekt i tredje ledd") å gifte seg.
Kongen var raus med løyve til tremenningar og syskenborn som ville gifte seg og avgiftene dei giftelystne på austlandet måtte betale heldt liv i eit hospital i Oslo i fleire tiår.
Men her er det slekt i første og andre ledd (rekna frå sams ane), og det var meir problematisk. Jamvel etter dagens lov er dette den næraste lovlege slektskapen.
Om opplysningar om eit løyve vart ført inn i kyrkjeboka var avhengig av presten. Då må du nesten sjå om du finn slike innførsler. Dersom du ikkje finn andre som er trulova eller gifte med kongeleg løyve, kan du rekne med at det ikkje vart ført inn. Dersom du finn mange, kan du rekne med at Johannes og Berte ikkje hadde (eller trong) løyve.
Ei forklaring kan vere at det er ei anna Beret/Berte. Vigsla og trulovinga (som står på sida før) seier berre "Berthe Ingebretsd." - og det var namn som ikkje var heilt uvanlege.
Det kan vere rett Johannes: "Johannes Andersen ved Nærrestad Saug",
men Johannes og Anders var svært vanlege namn.
Då må du finne ut om det er nokon kjelder som utvetydig fortel at bygdeboka har rett ektepar (dvs. rett opphav for Berte).
Takk for svar Ivar. Jeg er sikker på at de ikke var sin onkel Beret gifta seg med, fordi det blir vanskelig kronologisk Far til Beret Engebregt Andersen Rundholt rydda plassen i slutten av 1600 tallet. Den påståtte far til denne Engebregt , Anders Olsen Nærstadsaga var født ca 1670, det betyr vel at Engebregt må ha rydda denne plassen i barndommen om dette skulle være riktig. Så dette gjør vel saken grei.
-
- Kontakt:
Då har du (eller kanskje rettare: bygdeboka) to usikre ledd å gjere greie for?
- at Beret Ingebretsd. var dotter til Ingebrikt Rundholt (det framgår ikkje frå truloving/vigsel)
- at Ingebrikt Anderson Rundholt var son til Anders Olsen Nærstadsaga
Det er sparsamt med sikre kjelder til slektskap frå denne tida....
- at Beret Ingebretsd. var dotter til Ingebrikt Rundholt (det framgår ikkje frå truloving/vigsel)
- at Ingebrikt Anderson Rundholt var son til Anders Olsen Nærstadsaga
Det er sparsamt med sikre kjelder til slektskap frå denne tida....
På side 246 i Vegårshei i Nyere tid bind 2 , står det at det var skifte etter Engebret Andersen Rundholt i 1733, hans kone het Tarjer Gjerulsdatter , og barna var Peder myndig og ble farens etterfølger på plassen, Grunde 22 år, Kjersti gm Simon Jørgensen Fossen, Berete gm Johannes Andersen Nærestad-Myra og Anne 16 år. Har ikke link til dette skifte, men går ut i fra at opplysninger i bygdeboka vedrørende dette skifte er riktig.
Hvilke opplysninger bygdeboka bygger på som gjør at mann setter opp denne Engebret Andersen som sønn av Anders Olsen Nærestadsaga vet jeg ikke, men det kan være navnet Engebret som er en av faktorene, fordi farfar til denne Anders Olsen het for Anders Engebretsen og var f ca 1622, så det er vel ikke utenkelig at Engebret Andersen er i slekt med folket på Saga, men har ihvertfall ikke sønn av Anders Olsen. Det står ikke mye om folka på Saga i bygdeboka, sikkert fordi man ikke har mange opplysninger, dokumentasjonen av slektskapet tilbake til den Anders Engebretsen som er Nærestad sagas folket sin stamfar bygger vel på at de etterfølger hverandre som brukere.
Hvilke opplysninger bygdeboka bygger på som gjør at mann setter opp denne Engebret Andersen som sønn av Anders Olsen Nærestadsaga vet jeg ikke, men det kan være navnet Engebret som er en av faktorene, fordi farfar til denne Anders Olsen het for Anders Engebretsen og var f ca 1622, så det er vel ikke utenkelig at Engebret Andersen er i slekt med folket på Saga, men har ihvertfall ikke sønn av Anders Olsen. Det står ikke mye om folka på Saga i bygdeboka, sikkert fordi man ikke har mange opplysninger, dokumentasjonen av slektskapet tilbake til den Anders Engebretsen som er Nærestad sagas folket sin stamfar bygger vel på at de etterfølger hverandre som brukere.
-
- Kontakt:
tja... her er "Berthe Engelbretsdatter gift med Johannes Anderssøn" (nede til venstre),
ikkje noko gardsnamn. Likeins på høgre side, høgre spalte, 3/4 ned på sida: "Johannes Anderssøn paa sin hustrue Berthe Engelbretsdatters vegne...."
Dersom bygdeboka er rett sitert, har forfattaren lest inn eit gardsnamn for Johannes som ikkje står i originalen.
Naturlegvis minkar det på sannsynet for at det er mange par med denne kombinasjonen av namn og farsnamn; men det gjer det ikkje sikkert at det er same par som vart vigde ovanfor.
.. og dette skiftet seier ikkje noko om Engelbret sitt opphav. (Hypotetisk kunne ein tenkje seg at ein bror til avdøde vart oppnemnd som formyndar; men her er det bror (Anders) til dei umyndige som er oppnemnd....)
ikkje noko gardsnamn. Likeins på høgre side, høgre spalte, 3/4 ned på sida: "Johannes Anderssøn paa sin hustrue Berthe Engelbretsdatters vegne...."
Dersom bygdeboka er rett sitert, har forfattaren lest inn eit gardsnamn for Johannes som ikkje står i originalen.
Naturlegvis minkar det på sannsynet for at det er mange par med denne kombinasjonen av namn og farsnamn; men det gjer det ikkje sikkert at det er same par som vart vigde ovanfor.
.. og dette skiftet seier ikkje noko om Engelbret sitt opphav. (Hypotetisk kunne ein tenkje seg at ein bror til avdøde vart oppnemnd som formyndar; men her er det bror (Anders) til dei umyndige som er oppnemnd....)
Jeg anser det som forholdsvis sikkert at Beret Engebretsdatter som er nevnt i skifte er den samme som ble gift med Johannes Andersen Myra, helt sikker kan man jo ikke være. Men hvem som er far til Engebret er vel usikkert. Han kan jo ikke være sønn av Anders Olsen Nærestadsaga for det blir feil kronologisk.