Navngivning på 1800-tallet

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj17098
Sted: Hundvåg

Navngivning på 1800-tallet

Legg inn av gj17098 » 1. mai 2013 kl. 19.27

Hei

Her kommer kanskje et litt rart spørsmål....

Min tippoldemor og søsteren fikk barn med hver sin kamerat fra Stokka (Høyland) i 1874 og 1875.

Hva kan grunnen være til at de begge kalte dem for Theodor? (Theodor Egenius og Anton Theodor). Tror begge brukte Theodor som hovednavn. Har ikke sett noen ved navnet Theodor bakover i slekten, så det er ikke et familienavn.

Min tippoldemor endte for øvrig opp med å få tre gutter med det navnet.. To døde som barn, og sistemann vokste heldigvis opp. Jeg vet at det var vanlig å kalle nytt barn for samme navn.

Synes bare det er så rart med søstrene, og lurer på om noen kan gi meg en logisk forklaring :oops:

Tone lise

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Navngivning på 1800-tallet

Legg inn av Vigdis Jøsang » 1. mai 2013 kl. 21.45

Hei

Tja, si det .... kanskje de bare syntes navnet Theodor var pent, slik som jenter idag også synes at noen navner er ekstra pene og bruker dem, uten at de har noen familiær tilknytning?

De var da kanskje forut for sin tid ;)

Vigdis

gj17098

Legg inn av gj17098 » 1. mai 2013 kl. 22.09

Ja, det er nok derfor...

Jeg tenkte kanskje det var vanlig å gi barna samme navn hvis de var veldig knyttet til hverandre....

gj17098

Legg inn av gj17098 » 1. mai 2013 kl. 23.19

Hei igjen :-)

Det er en annen rar ting jeg lurer på ang. den ene Theodoren.

Min tippoldemors søster er den eneste bakover i mine rekker som ikke har uekte barn i følge kirkebøkene. :wink: Hun giftet seg nøyaktig 9 mnd. før Theodor ble født og barnefaren er oppgitt som den hun giftet seg med.

Likevel står han oppført som ste-sønn i noen arvepapirer jeg har funnet på digitalarkivet.

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan finne ut hva som skjedde her? Har f.eks. statsarkivet opplysninger? Det virker jo som det har foregått noe rart her.

Dessuten har Theodor forsvunnet fra alle papirer 2 år etter at han emigrerte til Amerika. Kan han ha byttet navn fordi han har fått vite at han ikke var sin fars sønn?

Jeg vet så lite om hvordan det fungerte på den tiden...

ToneLise

Svar

Gå tilbake til «Generelt»