Hei.
Jeg kom i snakk med en kollega når vi var på byen og da forteller hun at hun ikke vet hvem faren er. Jeg mener hun sa at hun har dåpsattest og der står det ikke noe på far og moren ikke vil si noe. Mulig hun ikke har presset nok på moren, men jeg skjønner også at det er en "kjip" situasjon å måtte konfrontere mor med slikt.
Damen er født på Josefinegaten i Oslo desember 1966, så det ligger ikke noe søkbart på nett.
Noen som kjapt kan komme med kontakt info til Statsarkivet?
mvh Oddvar
Ukjent far. Er statsarkivet alternativet?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Oddvar Hansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Ukjent far. Er statsarkivet alternativet?
Dette er nok damen selv som må finne ut av. Kanskje en kontakt med Fylkesmannen kan hjelpe henne. Men det er etter det jeg vet hun selv som må komme med forespørselen. Slik er det i adopsjonssaker og kanskje er det slik også her. Det kan jo ha vært en bidragssak inni bildet i dette tilfellet. - Dette er iallefall mitt råd.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Siden dette er så nytt, kan det være at det lokale bidragskontoret hos NAV kan svare på dette spørsmålet dersom det var en bidragssak. Evt. kan de svare på hvor du skalhenvende deg.
Selvom det ikke er oppgitt noe fars navn på dåpsattesten, kan det være at det står noe registrert på henne selv på Folkreregisteret. Man kan henvende seg dit og få utskrift av all info som er registrert på seg selv der.
Dersom man er over 18 år, har man full rett til innsyn i "mappen sin" dersom man er adoptert. Det er vel ikke tilfelle her.
om du ønsker å kontakte arkivene, kan du først gå hit:
arkivverket.no og finne det statsarkivet som er det rette for "ditt" fylke.
Lykke til!
Selvom det ikke er oppgitt noe fars navn på dåpsattesten, kan det være at det står noe registrert på henne selv på Folkreregisteret. Man kan henvende seg dit og få utskrift av all info som er registrert på seg selv der.
Dersom man er over 18 år, har man full rett til innsyn i "mappen sin" dersom man er adoptert. Det er vel ikke tilfelle her.
om du ønsker å kontakte arkivene, kan du først gå hit:
arkivverket.no og finne det statsarkivet som er det rette for "ditt" fylke.
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
- Else Berit Rustad
Enig i alt Laila skriver, men må bare presisere det Arnulf sier: Disse undersøkelsene må vedkommende selv foreta. Hvis hun vil ha andre til å hjelpe seg med dette, må disse andre ha skriftlig fullmakt fra henne.
Mvh
Else B.
Mvh
Else B.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Enig i det som er sagt her. Jeg kjenner til en lignende sak, men der gjelder det adopsjon. Vedkommende fikk oppgitt navnet på mora, men ikke på faren, av den enkle grunn at den oppgitte faren ikke hadde tatt på seg farskapet. Når det var slik, kunne ikke presten uten videre oppgi den samme som far og på en måte felle en dom over ham.
En annen mulighet man bør være forberedt på, er at det ikke er oppgitt noen far i det hele tatt. Mora blir den beste kilda, men muligens ikke den enkleste.
En annen mulighet man bør være forberedt på, er at det ikke er oppgitt noen far i det hele tatt. Mora blir den beste kilda, men muligens ikke den enkleste.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Det kan nevnes at i 1966 var det lensmannen som var bidragsfogd i landdistriktene. Arkiv med eldre, avsluttede saker derfra er neppe overført til NAV som deretter står for bidragsarbeidet. Hvis arkivet er avlevert fra lensmannskontoret, skal det befinne seg i det aktuelle statsarkiv.
Venleg helsing Kjetil