Skal farsnavnet alltid skrives som fornavn??

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn28560
Sted: ORKANGER

Legg inn av dn28560 » 20. juli 2012 kl. 18.22

Heisann,

F.eks. Ole Olsen.... Hadde alle et stedsnavn før i tiden, slik at "Ole Olsen" skal skrives på fornavn, og etternavn skal stå blankt (eller NN) ??

Brukeravatar
dn28383
Sted: OSLO

Re: Skal farsnavnet alltid skrives som fornavn??

Legg inn av dn28383 » 20. juli 2012 kl. 19.54

Jeg skriver alltid farsnavnet som etternavn, med et alternativ navn med evt stedsnavn.

F.eks:

Fornavn: Thov
Etternavn: Brynjulfson

Fornavn: Thov
Etternavn: Brynjulfson Tvedtene

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 20. juli 2012 kl. 19.59

De lærde strides visst om dette med hvor navn skal plasseres og hva som er fornavn, etternavn, slektsnavn.
Wikipedia mener at folk på Island ikke har etternavn ser jeg:
http://no.wikipedia.org/wiki/Etternavn
Jeg er ikke helt enig og mener patronymet er etternavn.

Beslektet tema har blitt diskutert tidligere, blant annet her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... =etternavn

Der er det også en link til en debatt på det gamle brukerforumet på Digitalarkivet.

Håper du blir litt klokere av å lese disse meningene :)

Selv har jeg aldri skrevet farsnavnet som fornavn i mitt slektsprogram. På personer som levde før navneloven av 1923 kom så kan min innførsel foreks være.
Ole Olsen Hansgard Knutsgard. Her er Ole fornavn, resten regner jeg som etternavn. Olsen er da navn på faren, De 2 gardsnavn indikerer hvor personen kom fra og hvor han budde mesteparten av sitt liv. Mange er helt sikkert uenig med meg i dette, og sikkert med rette. Gardsnavnet var jo egentlig bare en adresse. Men slik gjør jeg det, og egentligvis gjør en jo hva en vil :)
Men de personer (få i min slekt) som hadde et fast slektsnavn får dette sammen med patronym i feltet for etternavn. Da går adressen frem av biografien om vedkommende.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 20. juli 2012 kl. 21.30

Jeg skriver alltid farsnavnet som del av fornavnet, selv om det vanligvis er det som står som etternavn i folketellinger etc.
En viktig grunn for det er fordi det da blir veldig mye enklere å holde oversikten, sortere osv. Jeg tar meg sogar den frihet å slenge på et ekstra "etternavn"dersom personen flytter til en annen gård/adresse. F.eks.kan fornavnet være 'Ole Pedersen' og etternavnet 'Smedsland-Sveindal'. Siden gårdsnavnet bare er en adresse kan jeg her kjapt se adresse-endringen.
Sikkert ikke etter boka, og jeg gjør det bare når det er 'nødvendig'.

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 31. august 2012 kl. 9.49

Helge skrev:Wikipedia mener at folk på Island ikke har etternavn ser jeg:
http://no.wikipedia.org/wiki/Etternavn
Jeg er ikke helt enig og mener patronymet er etternavn.

Litt off-topic, men det kan jo være noen som kan kople slekten videre til Island eller som er generelt interessert...
På Island finnes det ættarnöfn (fornorsket til etternavn?). Direkte oversatt betyr ættarnöfn ættens navn eller slektens navn. Det finnes ca 27000 personer (under 10% av befolkningen) som bruker ca 8900 ættarnöfn på Island. Mange av disse er nok innvandrede slekter, det er kun et fåtall rene Islandske slektsnavn.

Patronymikonet regnes ikke som etternavn på Island, og dermed så sorteres f.eks telefonkatalogen på fornavn. I senere tid har det også blitt populært å bruke både patronymikon og matrinymikon, så man får navn som Jón Gúðrúnarson Jónsson (Jón G. Jónsson).
Under 2.verdenskrig hendte det at islandske kvinner som fikk barn med utenlandske soldater stasjonert på Island, uten at det ble noe mer ut av forholdet. På denne tiden var dette voldsomt stigmatiserende, så barna kunne få navnet Erlendsson/dóttir eller Hermansson/dóttir. Dette er både vanlige islandske navn i tillegg til at de betyr hhv utlendingsønn/datter og soldatsønn/datter...
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

gj12483
Sted: Ålesund

Legg inn av gj12483 » 3. september 2012 kl. 22.22

Knut skrev:Skal farsnavnet alltid skrives som fornavn??

Det er ein grunnleggjande feil i vanlege slektsprogram å freista å pressa all verdas namnesystem inn i eit moderne europeisk for-/etternamn paradigme. Det hadde nok vore betre å kode kvar
einskild namnelekk med semantisk rolle: fornamn/personnamn, slektsnamn, patronymikon (o.l.),
tilnamn, bustadsnamn, etc.

Kva rolle har etternamnet? Eg kan sjå to interessante funksjonar som skil det frå fornamnet
1. Det vert brukt til å gruppera slektsliner
2. Det vert brukt til alfabetisering
Patronymikon har ikkje desse eigenskapane, og eg kan difor ikkje sjå at det kan vera nyttig
å markera det som etternamn.

Bustadsnamnet (gardsnamn) har ein viss verdi for å gruppera slektsliner, sjølv om det vert
mindre konsekvent enn slektsnamn. Difor kan det òg vera nyttig å alfabetisera etter eit
bustadsnamn. Sjølv fører eg bustadsnamnet som etternamn når det er kjend og slektsnamn
ikkje finst. Ikkje fordi det er rett, for det er det inkje som er, men fordi det er nyttig.

Likevel bruker eg patronymikon som etternamn når det er det einaste som finst, men det
er mest fordi det vert uryddig når programmet tolkar det som ukjend slektsnamn. Eg trur
det er riktigare å seia at det einaste som er etternamn er arvelege slektsnamn; alt anna er
berre namn (fornamn om du insisterer). Men når inga løysing vert heilt rett får ein heller
sjå på kva som gjev dei ryddigaste rapportane :-)

Svar

Gå tilbake til «Generelt»