Hvor tidlig på 1800 ble fotografering VELDIG vanlig i Norge

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
6104

Hvor tidlig på 1800 ble fotografering VELDIG vanlig i Norge

Legg inn av 6104 » 23. mars 2012 kl. 20.53

Hatt en diskusjon på nett nå - Noen hadde lagt ut et bilde av Ole Høiland - som jo døde før 1850 hvor det er veldig likhet mellom ham og Anders Behring Breivik - og en mener at det må være et manipulert bilde,
Bildet ligger på wikipedia ifm artikkel om O H og det fremkommer når jeg søker opp at det skal ha ligget der siden 2008 ---

Jeg heller til å være enig med vedk om manipulering av et bilde - synes det er LITT (les veldig ) rart, nærmest utrolig om ABB og OH skal være så like ----
--- og hva kan ikke folk finne på for å få oppmerksomhet ---

men foreslår at det jo kan være et portrettmaleri som senere er avfotografert - kanskje ?
Han - OH - var jo en storforbryter, så det kan jo være at det offentlige har kosta på et maleri --- ?

Jeg lærte på et arkivkurs for endel år siden at Botsen satte igang med fotografering tidlig - ihvertfall forholdsvis tidlig - og før den tid hadde de gode beskrivelser av innsatte -
så forsåvidt kunne det være greit å finne noen i slekta som var blitt fengslet - så kunne man få greie på mye mer om utseende, så sant man ikke var så heldig å ha geistlige, høyere militære el adelsmenn o l i ætten -- for en innsatt i 'gamle dager' kunne jo ha blitt fengslet for ganske så 'uskyldige' forbrytelser, som å ha stjålet noe mat pga sult f.eks.

Nå fant jeg ikke den artikkelen med bilde på wikipedia - men en artikkel fra 2009 MED BILDE på
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6803885

Her er en wikipedia-artikkel UTEN bilde http://no.wikipedia.org/wiki/Ole_Høiland

Tilbake til saken - er det noen her som vet om når det ble vanlig med fotografering i Norge og av OLE HØILAND oa storforbrytere spesielt
- har lest at Christiania satte igang med fotografering av viktige ting på 1880tallet -

Har sendt samme spm til Riksarkivet - men derfra får jeg vel iallfall ikek noe svar før over helga :)
Beste hilsen
Bjørg Christophersen
DIS-OA medlem

Svar

Gå tilbake til «Generelt»