Har funnet noen spolebåd fra 50-tallet som jeg skal digitalisere. Har en gammel Tandberg series 94 som virker. Søker etter overgang mot USB, mener å ha sett noe slik utstyr på nettet tidligere.
Er det noen som har erfaring med dette og kan komme med nyttige tips??
Digitialisere lyd
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: BÆRUMS VERK
-
- Sted: BLAKER
Re: Digitialisere lyd
Jeg har digitalisert mye fra plater, spolebånd og kassettbånd. Jeg bruker programmet Sound Forge Audio Cleaning Lab. Det fulgte med tilkoblingsutstyr da jeg kjøpte programmet. https://www.magix.com/no/music/sound-fo ... aning-lab/
-
Er du den Arne Einar jeg kjenner fra NRFK?
-
- Sted: OTTESTAD
Ettersom du alt har spolebånd, spiller og datamaskin, trenger du dette i tillegg:
Du kan kople spolebåndspilleren rett i Behringer-boksen uten å gå via forsterker.
Etterpå kan du justere start/slutt på lydfila og eventuelt annet man ønsker.
Ta opp i WAV (råfil) og behold denne slik at du kan gå tilbake til denne. Rediger på en kopi.
Jeg har ingen erfaring med Behringer-boksen selv, men ser det er mange som bruker den til å digitalisere musikk og er fornøyd.
Fra kopien kan du når du er ferdig eksportere til de fleste lydformater som FLAC, MP3, AAC eller noe annet.
Behringer UFO202 - U-PHONO har en bryter for Linje/Phono. Når du digitaliserer fra spolebånd og kassettspiller velger du Linje. Når du digitaliserer vinyl direkte (dvs rett fra platespiller utenom forsterker), velger du Phono.
- En ADC, f.eks. Behringer UFO202 - U-PHONO som er den billigste til 281 på Evenstad musikk. En ADC kan også være betydelig dyrere.
- Programvare: SoundForge er et godt forslag, men du kan også bruke Audacity som er gratis.
Du kan kople spolebåndspilleren rett i Behringer-boksen uten å gå via forsterker.
Etterpå kan du justere start/slutt på lydfila og eventuelt annet man ønsker.
Ta opp i WAV (råfil) og behold denne slik at du kan gå tilbake til denne. Rediger på en kopi.
Jeg har ingen erfaring med Behringer-boksen selv, men ser det er mange som bruker den til å digitalisere musikk og er fornøyd.
Fra kopien kan du når du er ferdig eksportere til de fleste lydformater som FLAC, MP3, AAC eller noe annet.
Behringer UFO202 - U-PHONO har en bryter for Linje/Phono. Når du digitaliserer fra spolebånd og kassettspiller velger du Linje. Når du digitaliserer vinyl direkte (dvs rett fra platespiller utenom forsterker), velger du Phono.
-
Takk både Arne Einar og Vidar for gode svar. Da skal jeg skaffe utstyr og sette i gang.
-
- Sted: OTTESTAD
Jeg vil bare legge til at du trenger kabel også.
Regner med at Tandberg spolebåndspilleren har DIN-plugg ut. Da trenger du en ledning med DIN (hann eller hunn) i den ene enden og RCA (hann) i den andre inn på Behringer-boksen.
Dette er å få kjøpt på Kjell & Company og sikkert flere andre steder, men jeg tror ikke DIN-plugger er så vanlig i butikker lenger.
Behringer-boksen har USB ut til PC i følge manualen. Da er du i gang med en beskjeden investering.
Du må da passe på at du ikke får for høyt volum inn på PC-en. Følg bruksanvisningen i manualen.
Har du PC med Windows operativsystem, kan det være greit å velge å spille inn via WASAPI. Da går du direkte uten at Windows mixer gjør noe med lyden.
Har du PC med MacOS, trenger du ikke å tenke på akkurat dette.
Regner med at Tandberg spolebåndspilleren har DIN-plugg ut. Da trenger du en ledning med DIN (hann eller hunn) i den ene enden og RCA (hann) i den andre inn på Behringer-boksen.
Dette er å få kjøpt på Kjell & Company og sikkert flere andre steder, men jeg tror ikke DIN-plugger er så vanlig i butikker lenger.
Behringer-boksen har USB ut til PC i følge manualen. Da er du i gang med en beskjeden investering.
Du må da passe på at du ikke får for høyt volum inn på PC-en. Følg bruksanvisningen i manualen.
Har du PC med Windows operativsystem, kan det være greit å velge å spille inn via WASAPI. Da går du direkte uten at Windows mixer gjør noe med lyden.
Har du PC med MacOS, trenger du ikke å tenke på akkurat dette.
-
- Sted: BLAKER
"Nyere" Tandberg (Eks. Serie 10) har RCA-kontakter.
Da jeg kjøpte Sound Forge Audio Cleaning Lab første gange fulgte det med tilkoblingsutstyr. Mulig det er slutt på det nå, men det går jo an å sende en epost til Magix med spørsmål om de har slikt utstyr, eller hva de anbefaler. ([email protected]).
Når det gjelder spørsmålet ditt om NRFK så er svaret Ja.
Da jeg kjøpte Sound Forge Audio Cleaning Lab første gange fulgte det med tilkoblingsutstyr. Mulig det er slutt på det nå, men det går jo an å sende en epost til Magix med spørsmål om de har slikt utstyr, eller hva de anbefaler. ([email protected]).
Når det gjelder spørsmålet ditt om NRFK så er svaret Ja.