Hvordan jobber og registrerer de erfarne/proffe slektsforskerene innenfor sin egen slekt.
Spørsmål 1:
Jobber man vanligvis kun med direkte slekt innenfor ett og samme slektsprogram..dvs med personer som kun har aner innenfor sin egen direkte slekt..?
Spørsmål 2:
Med ref til pkt 1 ovenfor..hva med ens egen inngifte eller samboer og dennes slekt..innlemmer man også disse i samme slekprogrammet som sitt eget eller lager man evnt et separat slektsprogram/slektstre for disse.
Disse har jo ofte barn sammen som vil tilhører slekten.
Men hva med inngifte som har barn før ekteskapet/samboerskapet..tas disse også med i ens eget slektprogram.
Spørsmål 3:
Det samme gjelder f.eks for ens egne søskenbarn, tremenninger, tanter onkler osv som får inngifte/samboer utenfor sin egen slekt og derved også avkom..innlemmer man også slektsmedlemmene til disse i ens eget slektsprogram.
Finnes det noen "gylden regel" her..eller kan man med "god samvittighet" bare gjøre som man vil...?.
Hvordan jobber og registrerer erfarne/proffe slektsforskere.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Else Berit Rustad
Re: Hvordan jobber og registrerer erfarne/proffe slektsforsk
1. Jeg startet med å registrere bare egne aner og egne etterkommere.
2. Utvidet det senere til å omfatte min ektefelles aner og etterkommere etter disse så langt som mulig.
3. Videre tar jeg med alle jeg finner, søskenbarn, tre- og firmenninger og andre "menninger" og disses aner og etterkommere så langt som mulig.
Det må være opptil hver enkelt å bestemme hvem som skal inn i slektsprogrammet og hvem som ikke skal inn, synes jeg.
Mvh
Else B.
2. Utvidet det senere til å omfatte min ektefelles aner og etterkommere etter disse så langt som mulig.
3. Videre tar jeg med alle jeg finner, søskenbarn, tre- og firmenninger og andre "menninger" og disses aner og etterkommere så langt som mulig.
Det må være opptil hver enkelt å bestemme hvem som skal inn i slektsprogrammet og hvem som ikke skal inn, synes jeg.
Mvh
Else B.
Takk for raskt svar.
Det er i grunnen slik jeg også har basert min slektsforskning og registrering på, men har vært litt usikker på om det er vanlig å gjøre det på denne måten eller om det riktige var å splitte dette opp på forskjellige slektsprogrammer tilhørende de forskjellige familieaner...eller om man også kunne risikere å komme borti litt uforutsette problemer i framtiden ved å gjøre det slik...
Det er i grunnen slik jeg også har basert min slektsforskning og registrering på, men har vært litt usikker på om det er vanlig å gjøre det på denne måten eller om det riktige var å splitte dette opp på forskjellige slektsprogrammer tilhørende de forskjellige familieaner...eller om man også kunne risikere å komme borti litt uforutsette problemer i framtiden ved å gjøre det slik...
- Else Berit Rustad
Dette tror jeg du kan ta helt med ro, Odd. Det er ikke noe som er "riktig" eller "galt" når det gjelder registreringen.
Jeg har ennå ikke kommet over noe som har skapt problemer mht hvem som er med og hvem ikke. Til orientering kan jeg opplyse at jeg har holdt på med dette i snart 50 år, hvorav de siste 10 år med slektsprogram på data.
Mvh
Else B.

Jeg har ennå ikke kommet over noe som har skapt problemer mht hvem som er med og hvem ikke. Til orientering kan jeg opplyse at jeg har holdt på med dette i snart 50 år, hvorav de siste 10 år med slektsprogram på data.
Mvh
Else B.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Noe av det jeg synes er mest fascinerende er alle de ulike måtene to personer kan være i slekt på. Med min mors-slekt hovedsaklig fra indre Vest-Agder blir det fort både 100 og 200 ulike, unike slektskapstråder man kan følge, som ender i opp i mange forskjellige 5-, 10-,12-menninger osv.
Jeg tar med det jeg finner, oppover og nedover fra alle trinn.
Eneste "regelen" er at alt skal henge sammen i ett stort tre - og det gjør det.
Så jeg tar med eks-koners trær, svoger/svigerinne-trær, nevø/niese-ektefellers osv.
Jeg har et par frittstående trær også, som ikke henger sammen, men disse er i egne filer, og ikke fra min egen slekt.
Jeg tar med det jeg finner, oppover og nedover fra alle trinn.
Eneste "regelen" er at alt skal henge sammen i ett stort tre - og det gjør det.
Så jeg tar med eks-koners trær, svoger/svigerinne-trær, nevø/niese-ektefellers osv.
Jeg har et par frittstående trær også, som ikke henger sammen, men disse er i egne filer, og ikke fra min egen slekt.
Takk Bjørn for ditt svar på mitt spørsmål.
Det er også slik jeg har praktisert min slektsregistrering, men var usikker på om det er slik man vanligvis gjør det.
Får jo på dette viset en komplett oversikt over alle i slekta og får også "match-signal" om noen ute i den registrerte slekta plutselig "finner" hverandre som "match"...
Det er også slik jeg har praktisert min slektsregistrering, men var usikker på om det er slik man vanligvis gjør det.
Får jo på dette viset en komplett oversikt over alle i slekta og får også "match-signal" om noen ute i den registrerte slekta plutselig "finner" hverandre som "match"...