Hvorfor byttet man egentlig navn vekk fra DIS?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Hvorfor byttet man egentlig navn vekk fra DIS?

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 29. mai 2016 kl. 18.18

Jeg savner allerede DIS. Og verre blir det sikkert dersom alle linker, domener osv må døpes om til Slekt Og Data?
SODnorge høres ikke helt bra ut sammenlignet med DISnorge?

DIS hadde en dobbeltbetydning som jeg syntes var ganske fin. Slektshistorien ligger jo i en historisk DIS, så navnet var på en måte ganske dekkende, selv om det ikke var det som var meningen.
Dessuten var det mye enklere å huske, skrive og formidle videre.

Jeg kan heller ikke huske at dette har vært nevnt eller diskutert her på Forum'et heller?
Burde det ikke vært det?

Jeg ser (nå) at sakspapirene til landsmøtet var/er tilgjengelig på nett for oss medlemmer, men jeg kan ikke finne noe referatet noe sted. Er ikke det også online? Hvis ikke, burde det ikke være det? Skulle gjerne sett hvordan stemmegivingen var på navnebytte-forslaget.
På meg virker det litt lite gjennomtenkt, i forhold til å ha et distinkt navn/profil, så jeg skulle gjerne ha sett hva som ble sagt i en eventuell debatt. Nå vet jeg ikke hva Norsk Slektshistorisk Forening heter på engelsk, men "Genealogy Society of Norway" (som DIS nå heter) virker jo å kunne være det samme?
DIS var unikt - og ikke til å ta feil av.

Jeg vet at dette er altfor seint, og at jeg i tifelle burde ha skrevet dette før landsmøtet osv, men jeg må innrømme at jeg har fulgt lite med i timen når det gjelder vedtekter, møter osv...

Følte bare et lite behov for å nevne at ikke alle medlemmene er like fornøyd med navnebyttet...

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hvorfor byttet man egentlig navn vekk fra DIS?

Legg inn av Else Berit Rustad » 29. mai 2016 kl. 21.26

Her hos meg kommer jeg fremdeles til "Slektsforum DIS-Norge" når jeg logger meg inn. I øverste venstre hjørne er også den gamle(?) logoen til DIS synlig.

Jeg har nok ikke fulgt med i timen, siden jeg ikke har fått med meg at selve organisasjonen har skiftet navn. Trodde det bare var medlemsbladet Slekt og Data som hadde dette navnet, men...?

Å bytte navn bare for byttets skyld, synes jeg er bortkastet, så jeg håper det ligger noe vettugt til grunn for navnebyttet. Eller??

Mvh
Else B.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 29. mai 2016 kl. 22.08

Og alle slike navnbytte koster "relativt store penger".
Hva vil det koste å skifte ut logoer bare?
Ser jo bare hva det kostet å skifte navn på Posten. Noe større, ja men relativt sett?
Men hvem får æren for dette?
Skulle like å vite hvem som klarte kunststykket å finne på det nye navnet.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn22702
Sted: HOF

Legg inn av dn22702 » 29. mai 2016 kl. 22.31

Norsk Slektshistorisk Forening heter på engelsk The Norwegian Genealogial Society. Ganske likt.
Det som var forskjellen før var at DIS-Norge het Genealogy Society of Norway-DIS

Landsmøtedeltakerne fikk to navneforslag å stemme over;
Alternativ 1: Organisasjonens navn er DIS-Norge, Slekt
og Data. Slekt og Data brukes som profilnavn.
Genealogy Society of Norway er organisasjonens navn på engelsk.

Alternativ 2: Organisasjonens navn er Slekt og Data.
Genealogy Society of Norway er organisasjonens navn på engelsk.

Noen begrunnelse for at Slekt og Data ble valgt foreligger ikke, noe det burde ha gjort.
Åpenhet var jo lederens viktigste mål for to år siden, så da burde referatet fra årsmøtet foreligge ganske kjapt.

Det er jo ikke lenge siden foreningen ble omdøpt fra DIS-Norge til DIS-Norge, Slekt og Data.

Neste gang det er landsmøte så er det vel nytt navneforslag.
Mvh
Knut Frode

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 30. mai 2016 kl. 12.30

Else skrev:Her hos meg kommer jeg fremdeles til "Slektsforum DIS-Norge" når jeg logger meg inn. I øverste venstre hjørne er også den gamle(?) logoen til DIS synlig.

Jeg har nok ikke fulgt med i timen, siden jeg ikke har fått med meg at selve organisasjonen har skiftet navn. Trodde det bare var medlemsbladet Slekt og Data som hadde dette navnet, men...?

Å bytte navn bare for byttets skyld, synes jeg er bortkastet, så jeg håper det ligger noe vettugt til grunn for navnebyttet. Eller??

I tilfelle det ligger noe "vettugt" bak skulle jeg veldig gjerne hørt begrunnelsen.
Noen av de som stemte for må vel kunne komme innom her og kommer med en begrunnelse for byttet?

Bare vent til de er ferdig med omleggingen. Da tror jeg de kommer til å angre, og til å få massiv kritikk. Om dette skal gjennomføres må jo alt bytte navn. Logoen her må byttes ut med den nye (mye mindre ompakte) som dukker opp en del steder. MEn først og fremst må domenenavnet endre fra disnorge.no til sodnorge.no (eller noe annet "trist"?)
Og alle lenker må byttes ut - overalt. Og/eller omfattende videre-routing, som arkivverket nå gjør med å sende gamle scanne-lenker videre til det nye systemet.

Og, bare for å ha sagt det, så er jeg en ivrig fan og forsvarer av det nye systemet på digitalarkivet. Så jeg er så absolutt ikke imot forandring - så lenge det er til noe bedre.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 30. mai 2016 kl. 14.22

Dersom hovedhensikten er at man skal ha et engelsk-språklig navn, ser jeg ikke noe problem med å bruke det gamle Genealogy Society of Norway-DIS.
Da blir det vel ikke omgjøringer? Og koster vel ikke noe?
Medlemskontingenten kan vel brukes til noe bedre enn et, for meg, unødig navnskifte.

Ellers er jeg enig med Bjørn Kåre Nilssen.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 31. mai 2016 kl. 12.21

Når det gjelder navnet så må jeg si meg enig i at det ikke var noe godt navn om en tenker det sett utenifra. Et navn på en forening bør være slik at folk forstår hva dette dreier seg om uten at det ligger ved en forklaring.

Med DIS så går vel assosiasjoner for utenforstående heller til værmeldingstjeneste enn til slektsforskning vil jeg tro. Men samtidig så har jo navnet nå vært så lenge brukt og blitt såpass godt innarbeid at det var ingen bråhast med å skifte navn.

Men det jeg er enig i her er at noe slikt som en navneendring må luftes med medlemmene.
Og dette mener jeg burde skje både gjennom Fylkeslagene og deres medlemslag og gjennom å prøve å få til en bred debatt her på forumet.
Ja det er jo ikke umulig at noen kunne ha en glup ide om nytt navn som hadde vekt begeistring.

Men slik Slektsforum er i dag så hadde det nok ikke blitt noen stor debatt.
Skal vi tippe 10-15 innlegg av de faste traverne?
Derfor må det gjøres noe med forumet!
Det er en grunn til at debatter i slektsfora på Facebook får haugevis av innlegg, men her på forumet vil lignende spørsmål ikke få respons i det hele tatt.
Her har jeg lyst å nevne gamle debatter som går minst 10 år tilbake i tid om at forumet skulle moderniseres og bli bedre for medlemmene.
Dette mener jeg skulle være høgere prioritert enn å skifte navn. Jeg har i tidligere debatter etterlyst hva planene for slektsforum er og har også sendt inn spørsmål til ledelsen uten å få respons.

Vil her også vise til en debatt startet av Torgeir (bare for medlemmer) med slektskap til dette emnet her. https://slektsforum.slektogdata.no/view ... lektsforum

Vi ser vel også en tendens til at dyktige slektsforskere og "DIS-medlemer" engasjerer seg i sosiale grupper og bruker sin tid der heller enn å engasjere seg i Slektsforumet her.
Et modernisert slektsforum der også sosiale medier inngår som en viktig del av medlemstilbudet tror jeg må til for å holde "Slekt og Data" i live som en bred medlemsorganisasjon.

Hvorfor betale medlemskontingent når en føler en får den hjelp, støtte og sosial slektstilhørighet gjennom gratis Facebook-grupper vil nok mange si?

Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 31. mai 2016 kl. 18.19

Navnet på foreningen har vært diskutert i mange år, i vertfall de siste 6 årene på ledersamlinger, tillitsmannskonferanser og landsmøter den tiden jeg var aktivt med i styre og stell. Når man har jobbet mot eksterne kontakter som ikke kjenner oss fra før, har det ofte følt tungvint når man har presentert seg som DIS-et eller annet, og fått spørsmålet DIS?

Målsettingen til mange var at navnet vi har i dag, allerede skulle bli vedtatt på landsmøtet i 2014 (navnediskusjonen var også oppe i 2012). Det var det ikke tilstrekkelig flertall for dengang, så vi endte opp med et kompromiss, med både forrige og det nye navnet kombinert.

I år hadde nok tankene og debatten om navn modnet ytterligere, og landsmøtet følte nok at tiden og vi var klare for å bygge foreningen (eller organisasjonen) videre for fremtiden.

I begynnelsen av 90-tallet var vi kanskje en forening for spesielt interesserte, men vi har vokst og utviklet oss til å være et tilbud til alle som driver med slekt. Også i fremtiden vil vi måtte tilpasse oss vår tid for å være et godt tilbud og samlingssted for slektsforskere.

Når det gjelder navn som dukker opp på forskjellige nettsider på disnorge.no, tviler jeg ikke på at det er mange frivillige som jobber med å oppdatere sidene, mellom barnehage, jobb, famileliv og annet.
mvh
Helene Kristine Gurihus

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 31. mai 2016 kl. 19.28

Men det virker så lite gjennomtenkt, på alle bauger og kanter?
Har det vært vurdert kostnadene ved navne-endring? Både økonomiske og andre kostnader, nye domener og flytting hit og dit, rerouting osv?
Plutselig dukker det nå opp en ny forening, som må forklares med at det er det som før het DIS. Åja DIS ja, det kjente vi jo til. Var det Data og Slekt det het nå, eller Slekt og Data?
DIS husket man, selv om man ikke forsto hva bokstavene sto for? Og så er det jo så mye lettere å si..

Hvis formålet nå var å bygge foreningen for fremtiden ved å skifte navn til noe som viser at dette er for alle som driver med slekt, og ikke bare for de med datamaskin, så kunne man kanskje funnet noe bedre enn "Slekt og Data"?
Og med et navn som oversettes til engelsk slik at det bruker de samme ordene som "den andre" slektsforsknings-foreningen, NSF, bare i en litt annen rekkefølge? Og som overhodet ikke er en direkte oversettelse eller engang ligner på det norske navnet?

Hva er Slekt på engelsk? Google oversetter Slekt og data med: "Genealogy Data". Men jeg vet ikke om noe engelsk ord som kan brukes på samme måte som Slekt. F:eks. blir "vi er i slekt" til " we are related", "slektning" til "relative", mens først når forskning kommer inn i bildet skifter det navn til genealogy. Både legacy og heritage betyr arv. Men slekt?

På norsk er ordet "data" med, men hva betyr data, og hvordan oversette det til engelsk? Det kan bety data i en database, som ikke trenger oversettelse? Dvs alle slags opplysninger. Er det det skal bety her? Alle dataene vi jakter på for å finne slekta?
Eller det kan bety datamaskin, som det i dagligtale kan være en slang for, selv om jeg ikke tror det er korrekt å omtale en datamaskin som "Data". EDB er ute, og nå heter det IKT. Begrepet datamaskin brukes lite, da det er PC, laptop, Mac, computer, nettbrett osv som gjelder.

Et moderne navn ville da bli Slekt og IKT? Og det kunne faktisk ha blitt forkortet til noe med litt (dobbelt)mening: SIKT. Vi jobber med å skaffe SIKT i DIS'en som ligger over historien? ;-)

Men hvis formålet med å skifte navn var å vise at nå handler det ikke bare om Datamaskinbruk I Slektsforskning lenger, men all slektsforskning, så er man vel nødt til å utelate Data i navnet også? Med mindre Data her betyr "opplysninger", og ikke nødvendigvis har noe med computere eller databaser å gjøre?

dn22702
Sted: HOF

Legg inn av dn22702 » 31. mai 2016 kl. 20.54

Personlig vil jeg ikke bære ett merke med SOD på, når jeg er i et engelsktalende land. Vil heller at folk selv kan finne ut om jeg er en lite hyggelg person eller ikke. Tror ett domenenavn som sod.no vil skape mye moro.
Mvh
Knut Frode

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 31. mai 2016 kl. 22.39

Nå er jo jeg bare på "gjesteopptreden" så jeg har ikke stemmerett her, men kan vel likevel gi utrykk for hva jeg mener - håper jeg :lol:
Jeg mener det er feil å endre et godt innarbeidet og velrenomert navn.
Når det gjelder endring av domenenavn, med de problemer det måtte medføre, så burde det være unødvendig. Domenet kan vel hete det samme selv om lagets navn endres?

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Generelt»