Jeg har for hånden en original utskrift fra en skipsprotokoll (journal) fra 1898. Der står det om en norsk styrmann som døde av tyfoidfeber ombord på et skip under en seilas over Atlanterhavet høsten 1897. Etter at sjømannen var blitt "nedsenket i Havet med dertil anordnede Ceremonier", ble alt tøyet hans "senere røget og vasket samt iorden bortlagt".
Mitt spørsmål er: Var det slik at det tøyet som ikke kunne vaskes, på den tiden ble røyket isteden? Var det en metode som ble brukt før man begynte å rense tøy? Kan noen her fortelle litt om dette? Eller kan jeg ha lest feil?
Eller kanskje de både røyket og vasket det for å hindre smitte (etter tyfoidfeberen)?
Skipet var "Enterprise" av Tønsberg. Var det et seilskip? Det brukte åtte uker på turen fra England til USA.
Røyket man tøy før man begynte å rense det?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: OSLO
Re: Røyket man tøy før man begynte å rense det?
Fra Malmstenregisteret (Enterprise, bygget 1875 Quebec)
http://www.marmuseum.no/no/?module=Sear ... enterprise
Vet ikke, men tror kanskje man røyket tøyet først (for desinfisering) og deretter vasket det.
Tove DJ
http://www.marmuseum.no/no/?module=Sear ... enterprise
Vet ikke, men tror kanskje man røyket tøyet først (for desinfisering) og deretter vasket det.
Tove DJ
- Paul Johan Hals
Tove skrev:Vet ikke, men tror kanskje man røyket tøyet først (for desinfisering) og deretter vasket det.
Du har nok helt rett i det.
Mvh Paul
Røyket man tøy før i tiden?
Tusen takk til dere alle tre!
Det med bøking var interessant, men jeg tror likevel det skal være røyking. (Det jeg leser som en r, kan også være en s, men det kan ikke være en b.) Men det var moro å lese om bøkingen. Da vet vi hvor uttrykket "å gå for lut og kaldt vann" kommer fra også!
Du fant riktig båt, Tove!
Den som ble bygget i 1875, hadde Iver Olsen som skipsfører fra 1896 til 1899. Det er også han som har undertegnet det dokumentet jeg har i min besittelse nå. Så da er skipet funnet. Seilskipet Enterprise fra 1875 var det siste seilskipet i Tønsbergrederiet Wilh. Wilhelmsen.
Det med bøking var interessant, men jeg tror likevel det skal være røyking. (Det jeg leser som en r, kan også være en s, men det kan ikke være en b.) Men det var moro å lese om bøkingen. Da vet vi hvor uttrykket "å gå for lut og kaldt vann" kommer fra også!
Du fant riktig båt, Tove!
Den som ble bygget i 1875, hadde Iver Olsen som skipsfører fra 1896 til 1899. Det er også han som har undertegnet det dokumentet jeg har i min besittelse nå. Så da er skipet funnet. Seilskipet Enterprise fra 1875 var det siste seilskipet i Tønsbergrederiet Wilh. Wilhelmsen.
Sist redigert av dn26464 den 18. mars 2016 kl. 14.31, redigert 2 ganger totalt.
Røyket man tøy før man begynte å rense det?
Da anser jeg mitt spørsmål som besvart og saken løst!
I tillegg fikk jeg vite litt om seilskipet! Tusen takk, alle tre!
I tillegg fikk jeg vite litt om seilskipet! Tusen takk, alle tre!
I gamle dager trodde man at det var luften og stank som var smittebærende. Derfor røkte man med bl.a. einerrøyk som man anså som motvekt til stank og derfor hindret smitte.
En annen ting er at einerrøyk i seg selv har visstnok vist seg å være litt desinfiserende, så kanskje det virket det litt
(Men var nok troen på det som var viktigst, i dag kalt placebo)
En annen ting er at einerrøyk i seg selv har visstnok vist seg å være litt desinfiserende, så kanskje det virket det litt

(Men var nok troen på det som var viktigst, i dag kalt placebo)
Takk til deg også, Alf, det var en interessant informasjon å få med seg!