Von Hadelen i Ovenstads militærbiografer.
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Von Hadelen i Ovenstads militærbiografer.
Olai Ovenstads militærbiografer ligger nå på nettet (søkbart for alle)
Her har jeg oppdaget et problem; Det opplyses av Ovenstad at Knud von Hadelen først tjente som kaptein i Tronhjemske nasjonale inf. regiment og fra 1655 chef for Strindhjemske dragonkompani. Først i 1660 var han sjef for Oplanske infanterireg. Det betyr vel at han ikke flyttet til Toten (Alvstad) før ca 1660.
Oventar oppgir likevel at tre av sønnene som blei militære er født på Toten. Ovenstad oppgir at sønnene Eilert Christoff og Johan Reinholdt Willem er født ca 1650 på Toten.
Her må det være en feil. Enten er sønnene født ca 1660, eller så er de født et sted i Trøndelag hvis de er født ca 1650.
Er det noen som har svar på dette problemet?
Hilsen Per Otto Asak
Her har jeg oppdaget et problem; Det opplyses av Ovenstad at Knud von Hadelen først tjente som kaptein i Tronhjemske nasjonale inf. regiment og fra 1655 chef for Strindhjemske dragonkompani. Først i 1660 var han sjef for Oplanske infanterireg. Det betyr vel at han ikke flyttet til Toten (Alvstad) før ca 1660.
Oventar oppgir likevel at tre av sønnene som blei militære er født på Toten. Ovenstad oppgir at sønnene Eilert Christoff og Johan Reinholdt Willem er født ca 1650 på Toten.
Her må det være en feil. Enten er sønnene født ca 1660, eller så er de født et sted i Trøndelag hvis de er født ca 1650.
Er det noen som har svar på dette problemet?
Hilsen Per Otto Asak
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Re: Von Hadelen i Ovenstads militærbiografer.
Kan sjekke hva arkivet etter Gustav Mørch sier i sitt arkiv om slekten von Hadelen som er godt inngiftet i familien Ramm... over nyttår... Egen folioperm med informasjon om slektene Ramm, Mørch, Bochlum, Gjerdrum og Lange...
Mvh Arne B. Kristiansen 

En ting er viktig her. Svenskene hadde i 1658 erobret Trondheim, hvis von Hadelen hadde vært sjef for det Strindhjemske dragonkompani siden 1655 må han blitt involvert i krigen med svenskene. Trondheim blei jo gjenerobret av nordmennene i november 1658, Det kan være logisk at von Hadelen på den tiden kom til Toten. Formelt blei han sjef for Oplandske inf. regiment 1 juni 1660. Dette iflg. Ovenstad.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Om Trondhjems lens avståelse ved Roskildefreden finner du mye om her: Digitalarkivets nettutstilling om Roskildefreden i 1658.
Det er lenke til flere artikler der, og i Dr. Yngvar Nielsens Kampen om Trondhjem 1657-1660 (lenke til webbok) står det på side 51 at Første Dragonkompani under Oberst Vagtmester (major) Knud von Hadelen...
Dette var da en del av Jørgen Bjelkes korps, og du kan lese deg til mer informasjon om invasjonen i Jemtland i denne boka.
(Det er også en note om von Hadelen at han ble kaptein i Romsdalske kompani i mars 1655.)
Det er lenke til flere artikler der, og i Dr. Yngvar Nielsens Kampen om Trondhjem 1657-1660 (lenke til webbok) står det på side 51 at Første Dragonkompani under Oberst Vagtmester (major) Knud von Hadelen...
Dette var da en del av Jørgen Bjelkes korps, og du kan lese deg til mer informasjon om invasjonen i Jemtland i denne boka.
(Det er også en note om von Hadelen at han ble kaptein i Romsdalske kompani i mars 1655.)

Takk for interessant svar.
Når jeg søker i alle trådene i digitalarkivet om Knut von Hadelen så finner jeg ingen kommentar som har trukket i tvil hvor alle barna til Knut von Hadelen og Anna Zeitlose blei født.
Jeg mener at det er usannsynlig at barna født før 1658 er født på Toten. Det er vel utenkelig at mora bodde på Toten, mens faren var offiser i Trøndelag og Romsdalen.
Jeg vil vel heller tro at Anna Zeitlose fra Hessen først kom til Trondheim som nygift i stedet for det rurale Toten?
Eller hva tror dere?
mvh Per O
Når jeg søker i alle trådene i digitalarkivet om Knut von Hadelen så finner jeg ingen kommentar som har trukket i tvil hvor alle barna til Knut von Hadelen og Anna Zeitlose blei født.
Jeg mener at det er usannsynlig at barna født før 1658 er født på Toten. Det er vel utenkelig at mora bodde på Toten, mens faren var offiser i Trøndelag og Romsdalen.
Jeg vil vel heller tro at Anna Zeitlose fra Hessen først kom til Trondheim som nygift i stedet for det rurale Toten?
Eller hva tror dere?
mvh Per O
Ja dette var interessant. I boken "Kampen on Trondhjem" side 76 står det videre; "I Preben von Ahnens Regnskaber for Aarene 1657 - 1660 nævnes som Officerer ved de nordlandske Tropper Major Knud von Hadelen, Major Buchwald, Kaptein Ruitz og Lieutenant Georg Ernst. Rimeligvis har man i de tre sidstnævnte Navnene paa de Officerer, der vare med paa Toget. Knud von Hadelen, der var Preben von Ahnens Stedsøn, og som i 1657 førte et Dragonkompagni til Jæmteland, kan neppe have havt nogen Ansættelse ved de nordlandske Tropper før i 1658.. Dette og fotnoten på side 51 gir bilde av Knud v Hadeln som en person som knapt hadde tid til å være på Toten. Jeg er tilbøyelig til å være enig i att hans første barn ikke er født der. Men har vi kilder med informasjon om når barna er født?
Følger med interesse om det kommer noe nytt.
Mvh
Niels
Følger med interesse om det kommer noe nytt.
Mvh
Niels
For en tid tilbake ba NSF om hjelp på digitalarkivets forum til transkriberingen av Hirsch & Hirschs verk med militærbiografier med offiserer mellom 1648 og 1814. Kanskje det står mer informasjon i det verket?
Knut, Eilert Christoff og Johan skal være nevnt i bind 4-2.
Se http://www.genealogi.no/node/731
Alexander skrev:For en tid tilbake ba NSF om hjelp på digitalarkivets forum til transkriberingen av Hirsch & Hirschs verk med militærbiografier med offiserer mellom 1648 og 1814. Kanskje det står mer informasjon i det verket?
Det opplyses her at det er 3 offiserer som heter Knut von Hadelen. Det kan bety at Ovenstads Knut Iversen von hadelen er to personer. Noe som har blitt drøftet i en tråd i brukernes forum, digitalarkivet for over 10 år siden. Den Knut von Hadelen som blei offiser 1685 er ikke identisk med Knut Iversen von hadelen som starter sitt virke som offiser omkrin 1720 og som i 1734 blei g. Johanne Blichfeldt.
mvh P.
Til vi får mer informasjon om eventuelle andre Knud von Hadelen kan jeg ta med den første Knuds kronologiske historie så som jeg har den (med informasjon fra andrehåndskilder)
1625 født Fiskum (Ovenstad)
1649 29/3 gift med Anna Zeitlose (Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift 1/93 av Herman Nettum)
1650 - før 1765 ??? Iver C. von Hadelen født. (???)
1655 Kaptein i Sør-Trøndelag. (Ovenstad)
1660 Oberstløytnant Toten
Om nå dette er korrekt så antar jeg att han gikk i gradene i Danmark til han flyttet til Norge 1655. Att han skulle "dumpe" sin unge hustru på en gård på Toten når han flyttet til Sør-Trøndelag virker usannsynlig.
Mvh
Niels
1625 født Fiskum (Ovenstad)
1649 29/3 gift med Anna Zeitlose (Vestoppland Slektshistorielags Tidsskrift 1/93 av Herman Nettum)
1650 - før 1765 ??? Iver C. von Hadelen født. (???)
1655 Kaptein i Sør-Trøndelag. (Ovenstad)
1660 Oberstløytnant Toten
Om nå dette er korrekt så antar jeg att han gikk i gradene i Danmark til han flyttet til Norge 1655. Att han skulle "dumpe" sin unge hustru på en gård på Toten når han flyttet til Sør-Trøndelag virker usannsynlig.
Mvh
Niels
Jeg søkte på hjemmesider som har opplysninger om familien og fant att en av de som hadde mest informasjon var Familien Blix Dahle sine aner. Jeg har sakset informasjon om barna og legger med informasjon fra kirkebøkene som jeg har funnet idag:
1. Eilert von Hadeln, f. Omkr 1650, Østre Toten, Oppland, Norge d. 1714, Hallingstad, (Østre) Toten, Oppland, Norge (Alder ~ 64 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 2 (1714-1732), Kronologisk liste 1714, side 3.
Permanent sidelenke
2. Johan Reinart von Hadeln, f. 1651, Toten, Oppland, Norge d. 1725, Hage, Land, Oppland, Norge (Alder 74 år)
Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 1 (1708-1732), Kronologisk liste 1725, side 168-169.
Permanent sidelenke
3. Preben Christian von Hadeln, f. 1653, Toten, Oppland, Norge d. 18 Jan 1732, Alvestad, Toten, Oppland, Norge (Alder 79 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 2 (1714-1732), Kronologisk liste 1732, side 247
Permanent sidelenke
4. Rudolph von Hadeln, f. Før 1655, Toten, Oppland, Norge
5. Sophie Eleonore von Hadeln, f. 1657, d. 1743 (Alder 86 år)
6. Else Dorthea von Hadeln, f. 1659, Toten, Oppland, Norge d. 1740, Toten, Oppland, Norge (Alder 81 år)
7. Alexander von Hadeln, f. Før 1659
8. Anna Catharina von Hadeln, f. 1661, Toten, Oppland, Norge d. 1727, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge (Alder 66 år)
9. Marthe Sophie von Hadeln, f. 1662, Alfstad, Østre Toten, Oppland, Norge d. 1740, Lier, Buskerud, Norge (Alder 78 år)
10. Fredrik von Hadeln, f. Før 1663, Hessen, Tyskland
11. Iver Christopher von Hadeln, f. Før 1667, Toten, Oppland, Norge d. Før Aug 1714 (Alder ~ 47 år)
12. Anna Dorothea von Hadeln, f. 1668, Toten, Oppland, Norge d. 1729, Vaage (Alder 61 år)
13. Sabine Marie von Hadeln, f. 24 Apr 1669, Alfstad, Østre Toten, Oppland, Norge d. Mai 1739, Toten, Oppland, Norge (Alder 70 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 3 (1734-1751), Døde og begravede 1739, side 380-381. 73 år
14. Antonette von Hadeln, f. 1671, Toten, Oppland, Norge d. 23 Des 1758, Toten, Oppland, Norge (Alder 87 år)
Om mine argumenter ovenfor er riktige, så er det trolig att 1-3 ikke er født på Toten. Nr 10, Fredrik født i Hessen men når?
Det blir en del spørsmål til ut av dette
1. Eilert von Hadeln, f. Omkr 1650, Østre Toten, Oppland, Norge d. 1714, Hallingstad, (Østre) Toten, Oppland, Norge (Alder ~ 64 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 2 (1714-1732), Kronologisk liste 1714, side 3.
Permanent sidelenke
2. Johan Reinart von Hadeln, f. 1651, Toten, Oppland, Norge d. 1725, Hage, Land, Oppland, Norge (Alder 74 år)
Oppland fylke, Land, Ministerialbok nr. 1 (1708-1732), Kronologisk liste 1725, side 168-169.
Permanent sidelenke
3. Preben Christian von Hadeln, f. 1653, Toten, Oppland, Norge d. 18 Jan 1732, Alvestad, Toten, Oppland, Norge (Alder 79 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 2 (1714-1732), Kronologisk liste 1732, side 247
Permanent sidelenke
4. Rudolph von Hadeln, f. Før 1655, Toten, Oppland, Norge
5. Sophie Eleonore von Hadeln, f. 1657, d. 1743 (Alder 86 år)
6. Else Dorthea von Hadeln, f. 1659, Toten, Oppland, Norge d. 1740, Toten, Oppland, Norge (Alder 81 år)
7. Alexander von Hadeln, f. Før 1659
8. Anna Catharina von Hadeln, f. 1661, Toten, Oppland, Norge d. 1727, Trondheim, Sør-Trøndelag, Norge (Alder 66 år)
9. Marthe Sophie von Hadeln, f. 1662, Alfstad, Østre Toten, Oppland, Norge d. 1740, Lier, Buskerud, Norge (Alder 78 år)
10. Fredrik von Hadeln, f. Før 1663, Hessen, Tyskland
11. Iver Christopher von Hadeln, f. Før 1667, Toten, Oppland, Norge d. Før Aug 1714 (Alder ~ 47 år)
12. Anna Dorothea von Hadeln, f. 1668, Toten, Oppland, Norge d. 1729, Vaage (Alder 61 år)
13. Sabine Marie von Hadeln, f. 24 Apr 1669, Alfstad, Østre Toten, Oppland, Norge d. Mai 1739, Toten, Oppland, Norge (Alder 70 år)
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 3 (1734-1751), Døde og begravede 1739, side 380-381. 73 år
14. Antonette von Hadeln, f. 1671, Toten, Oppland, Norge d. 23 Des 1758, Toten, Oppland, Norge (Alder 87 år)
Om mine argumenter ovenfor er riktige, så er det trolig att 1-3 ikke er født på Toten. Nr 10, Fredrik født i Hessen men når?
Det blir en del spørsmål til ut av dette
Rekkefølgen av sønnene er sikkert feil. Nettopp aldersopplysning ved død er usikre.
Se vi på oppkalling og karrière så får vi en helt annen rekkefølge:
1. Preben Christian, løytnant 1669 oppkalt etter farfar og stefar. Like gammel kan også 2. Johan Reinhardt være, fenrik 1669 oppkalt etter sin morfar. Det er nesten umulig å si hvem av dem som er eldst. De må være f. ca 1650 eller litt seinere.
Den 3. sønnen Eilert blei løytnant først i 1676. At hans alder blei oppført til f. ca 1650 skyldes nok at hans hustru Margrethe Brockenhuus blei oppgitt f. 1642. Oppgitt i det hun døde i en alder av 103 år i 1745. Denne aldersoppgave er nok noe for høg. Hun kan likevel være ca 10 år eldre enn sin mann. Så Eilert er neppe født før ca 1653. Den yngste sønnen av Knud og Anna Zeitlose, som er tatt med i Ovenstads militærbiografier er Iver. Han blei offiser 1685. Han må da være den yngste.
Det finnes også en knut von Hadelen som i 1685 blei militær. Han er ikke plassert inn i denne slekten, men navn og militær rang tyder på slektskap. Han kan ikke være identisk med Knut Iversen von Hadelen g. Johanne Blichfeldt. Her må det være feil hos Ovenstad.
Jeg ser at Hermann Nettum opererer med 11 barn etter Knud von Hadelen og Anna Zeitlose 4 sønner og 4 jenter TOTN 1976 hefte 2 side 129-130 Rekkefølgen blant jentene blir vel også ganske tilfeldig.
mvh Per O.
Se vi på oppkalling og karrière så får vi en helt annen rekkefølge:
1. Preben Christian, løytnant 1669 oppkalt etter farfar og stefar. Like gammel kan også 2. Johan Reinhardt være, fenrik 1669 oppkalt etter sin morfar. Det er nesten umulig å si hvem av dem som er eldst. De må være f. ca 1650 eller litt seinere.
Den 3. sønnen Eilert blei løytnant først i 1676. At hans alder blei oppført til f. ca 1650 skyldes nok at hans hustru Margrethe Brockenhuus blei oppgitt f. 1642. Oppgitt i det hun døde i en alder av 103 år i 1745. Denne aldersoppgave er nok noe for høg. Hun kan likevel være ca 10 år eldre enn sin mann. Så Eilert er neppe født før ca 1653. Den yngste sønnen av Knud og Anna Zeitlose, som er tatt med i Ovenstads militærbiografier er Iver. Han blei offiser 1685. Han må da være den yngste.
Det finnes også en knut von Hadelen som i 1685 blei militær. Han er ikke plassert inn i denne slekten, men navn og militær rang tyder på slektskap. Han kan ikke være identisk med Knut Iversen von Hadelen g. Johanne Blichfeldt. Her må det være feil hos Ovenstad.
Jeg ser at Hermann Nettum opererer med 11 barn etter Knud von Hadelen og Anna Zeitlose 4 sønner og 4 jenter TOTN 1976 hefte 2 side 129-130 Rekkefølgen blant jentene blir vel også ganske tilfeldig.
mvh Per O.
I boken "Vore fælles ahner" av C. M. Munthe (se Bokhylla.no: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012110108061) oppgis at Eilert er født i 1660, dessverre uten noen nærmere kildehenvisning.