Hvor tidlig på 1800 ble fotografering VELDIG vanlig i Norge

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
6104

Hvor tidlig på 1800 ble fotografering VELDIG vanlig i Norge

Legg inn av 6104 » 23. mars 2012 kl. 20.53

Hatt en diskusjon på nett nå - Noen hadde lagt ut et bilde av Ole Høiland - som jo døde før 1850 hvor det er veldig likhet mellom ham og Anders Behring Breivik - og en mener at det må være et manipulert bilde,
Bildet ligger på wikipedia ifm artikkel om O H og det fremkommer når jeg søker opp at det skal ha ligget der siden 2008 ---

Jeg heller til å være enig med vedk om manipulering av et bilde - synes det er LITT (les veldig ) rart, nærmest utrolig om ABB og OH skal være så like ----
--- og hva kan ikke folk finne på for å få oppmerksomhet ---

men foreslår at det jo kan være et portrettmaleri som senere er avfotografert - kanskje ?
Han - OH - var jo en storforbryter, så det kan jo være at det offentlige har kosta på et maleri --- ?

Jeg lærte på et arkivkurs for endel år siden at Botsen satte igang med fotografering tidlig - ihvertfall forholdsvis tidlig - og før den tid hadde de gode beskrivelser av innsatte -
så forsåvidt kunne det være greit å finne noen i slekta som var blitt fengslet - så kunne man få greie på mye mer om utseende, så sant man ikke var så heldig å ha geistlige, høyere militære el adelsmenn o l i ætten -- for en innsatt i 'gamle dager' kunne jo ha blitt fengslet for ganske så 'uskyldige' forbrytelser, som å ha stjålet noe mat pga sult f.eks.

Nå fant jeg ikke den artikkelen med bilde på wikipedia - men en artikkel fra 2009 MED BILDE på
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6803885

Her er en wikipedia-artikkel UTEN bilde http://no.wikipedia.org/wiki/Ole_Høiland

Tilbake til saken - er det noen her som vet om når det ble vanlig med fotografering i Norge og av OLE HØILAND oa storforbrytere spesielt
- har lest at Christiania satte igang med fotografering av viktige ting på 1880tallet -

Har sendt samme spm til Riksarkivet - men derfra får jeg vel iallfall ikek noe svar før over helga :)
Beste hilsen
Bjørg Christophersen
DIS-OA medlem

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Re: Hvor tidlig på 1800 ble fotografering VELDIG vanlig i N

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 23. mars 2012 kl. 21.12

Her er en annen debatt om dette fotografiet. Lenke

Oslo Bymuseum opplyser til trådstarteren;

Etter at portrettet er kommet på WIKIPEDIA har Oslo Museum fått tallrike hendvendelser om at dette ikke er eller kan være Ole Høiland - hvilket vi innser må være riktig. Bildet er ikke fra museets samling og ingen av dagens ansatte vet/kan huske hvor det i sin tid ( tidlig på 1980-tallet) ble skaffet fra og hvem som har gått god for at dette skulle være Høiland. Vi har fjærnet både bilde og særlig henvisningen til vårt museum fra WIKIPEDIA, men det dukker opp igjen.Vi vil snart få det fjærnet også fra museets utstilling -det er dessverre svært komplisert, da det er montert langt inn i et kikkehull i en mur. Så det er det vi kan si. Vi vet ikke noe om bildet og beklager at vi har bidratt til å skape forvirring -det er slett ikke vår oppgave!

6104

Legg inn av 6104 » 23. mars 2012 kl. 21.45

Takk - godt noen av oss ikke er så godtroende at vi gikk på den :)

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 24. mars 2012 kl. 1.11

Før 1850 vil jeg anta at det var meget uvanlig med fotografi, både i Norge og andre land.

Min tippoldefar Berent Jørgensen (f 1836) var fotograf i Bergen, og står oppført som dette i Folketellingen 1865. Selv på den tiden vil jeg tro at det var veldig uvanlig med foto.
En litt underlig historie om hvordan han, en bondesønn fra Kalhovda/Masfjorden, sannsynligvis hadde reist til Hamburg og lært seg kunsten (og funnet seg en kone der). Dessverre døde han allerede i 1872, kun 35 år gammel. Men vi har fortsatt bl.a. en gammel mørkeromslampe med rødt glass og stearinlysholder etter ham :)

Men foto av Ole Høiland (som forøvrig var i min mors slekt i Grindheim) tror jeg er veldig lite sannsynlig. Det bildet som ligner på Breivik ser jo ut som et action-bilde også, og det var ikke akkurat noe de drev med på den tiden...

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 24. mars 2012 kl. 8.17

Her en debatt fra det gamle brukerforumet som kanskje kan være interessant i denne forbindelse.

http://forum.arkivverket.no/index.php?/ ... try1384403

Svar

Gå tilbake til «Generelt»