Slektsbilder, Hedemark/Oppland, likhetstrekk på personene?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn24792
Sted: NESBRU

Slektsbilder, Hedemark/Oppland, likhetstrekk på personene?

Legg inn av dn24792 » 13. februar 2012 kl. 17.05

Kanskje "hjelp til tyding av kildemateriale" i litt overført betydning, dette, men dog: Jeg har kommet over noen gamle bilder som jeg forsøker å knytte til rett person. To av de er jeg sikker på, og jeg har en teori om at de to siste delvis viser de samme personene. Kan noen med et trenet øye hjelpe med å bekrefte eller avkrefte min hypotese?

Jeg skal starte med det jeg vet:
Portrettbildet av den unge kvinnen er av Karoline Hansen, f. 1868 på Nes, Hedmark. Bildet er tatt på Lillehammer og antagelig rundt 1900, siden Karoline bodde der under folketellingen det året.

Det "lille" familiebildet med mann/datter/baby er hennes bror Hans Hansen, f. 1870 på Nes. Dette bildet er tatt ca. 1920.

For det store familiebildet er min teori at dette viser Hans, Karoline og deres foreldre Karen Kristiansdatter (f. 1831, Nes) og Hans Amundsen (f. 1829, Bellingsø, Vinger), og må isåfall være tatt før 1891, siden far Hans var død da. Men mor ser isåfall fryktelig gammel ut til bare å være ca. 60 år?

Det siste bildet viser samme jente som i det store familiebildet, bare i en annen positur.

Er det mulig utifra klesdrakt/ansiktslikhet eller annet å si noe som kan bekrefte eller avkrefte min teori? Jeg synes ihvertfall jenta ligner på Karoline?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Slektsbilder, Hedemark/Oppland, likhetstrekk på personen

Legg inn av dn23027 » 14. februar 2012 kl. 20.58

Jeg tror damen med hatten er den samme personen,- jeg tror faktisk det er samme hatten også, jeg.

At den antatte moren ser gammel ut på det bildet, er ikke noe å henge seg for mye opp i når det gjelder så gamle bilder. Har sett et eldre bilde av en mor med sine barn (barna i begynnelsen av 20årene).. hun ser ut som bestemoren deres, for ikke å si oldemoren. :-)

Mvh
Linda

24039
Sted: OSLO

Legg inn av 24039 » 15. februar 2012 kl. 21.03

Hei!

Er ganske sikker på at det er Hans og Karoline på familiebildet.
De har jo ganske kraftige haker begge to :) .
Den gangen så man jo gjerne alvorlig ut på bildene, og det kan jo se ut som
om mora mangler litt tenner - og da blir man fort seende eldre ut :shock: .

Mvh Elisabeth

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. februar 2012 kl. 21.15

Det var gjerne en prøvelse av dimensjoner å bli tatt bilde av den gangen, og smil er anstrengende over så lang eksponeringstid. Så da ble man gjerne alvorlig i minene.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 18. februar 2012 kl. 19.15

Hvis vi ser litt nøyere på bildet av damen med hatt, så ser vi også at hun har et "skjerf" av pels, også på begge bildene, og jeg synes også bakgrunnen er lik, "natur" og "gjerde". Bildet kan se ut som er tatt samme dag, eller i hvertfall hos samme fotograf.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 18. februar 2012 kl. 20.30

Om eg har oppfatta spørsmålet rett....

Dei sikre haldepunkta er bileta "Karoline" ca. 1900 (nr. 4 her) og "Hans" ca. 1920 (nr.3);
då skulle Karoline vere ca. 32 år og Hans ca. 50 år på dei to bileta.

Så er spørsmålet om dei to unge på "Familiebilde" (nr.1 her) er Karoline og Hans. Det er i så fall teke seinast 1891, og Karoline og Hans er høgst 23 og 21 år gamle. At "Kanskje Karoline" (nr. 2) er den same som på familiebiletet er ikkje så vanskeleg å sjå; hovudspørsmålet er om ho er den same som "Karoline" frå nr.4.

Så kan vi vel resonnere oss fram til at dersom jenta i nr. 1 og 2 er den same som Karoline på nr. 4, så må det vere broren Hans som er på familiebiletet (nr.1) - og dermed den same som nr. 3.

Karoline kan det godt vere. Hakeforma stemmer; ho har ei tydeleg linje som går i ein boge frå munnvikene og ned mellom munn og hake. Dette er tydeleg på nr. 4, men vi ser det på nr.1 og 2 også. Furene på skrå mellom kinn og nase er også like på alle tre bileta. Øyreflippane, som vi ser på nr. 2 og 4 er like. Panne og auge ser like ut.
Nasa på nr. 4 ser litt spissare ut enn på nr.2. Dette er ikkje meir enn at det kan vere vinkel og lys som gjer det.
Eg meiner at det må vere same person.

Å sjå nokon likskap mellom 50-åringen Hans nr.3 og guten i nr. 1 er ikkje lett....
På familiebiletet kan han berre identifiserast ved at han er bror til syster si.
Hans d.y. har tydelegvis fått færre furer og meir "alderstillegg" i andletet enn Hans d.e.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»