Alt for Norge i fjor
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Alt for Norge i fjor
Vet ikke helt hvem som hadde ansvaret for tabbegranskningen til pastoren som møtte feil folk enda dere og NSf fikk besked om at det var feil familie før treffet.
Har det blitt gitt noen beklagelse fra de ansvarlige?
Har det blitt gitt noen beklagelse fra de ansvarlige?
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: Alt for Norge i fjor
Nå har vi som følger med på brukerforumet over en lang periode fått servert partsinnlegg, ja i mange tilfelle vil jeg påstå løgner om DIS generellt og i dette tilfelle svært subjektive vinklinger i denne spesielle saken av personer som har sin egen agenda. Skal ikke ta debattnivået videre opp her.
Men som DIS-medlem så føler en stor avmakt når bare den ene side kommer frem. Og når en ikke kjenner den hele og fulle sannheten så har en jo ikke annet å gjøre enn å holde kjeft.
Og slik, føler jeg, blir vi og DIS stående med svarteper.
Altså jeg savner en klargjøring fra ansvarlige i DIS om hva som har skjedd. Er det slik at påstandene til dem som hevder å ha insideinformasjon om saken er rett og at DIS altså er den store stygge ulven? Der står vel saken på brukerforumet nå. Et forum som sikkert har en del lesere som både føler som meg eller er nye brukere som får det inntrykk at denne foreningen skal en halde på avstand. Ja kanskje er det ting som ikke har kommet frem og som kan sette saken i et annet lys?
Er ikke så sikker på om vi behøver beklagelser, men derimot DIS sin versjon av saken mener jeg er viktig for oss medlemmer.
Men som DIS-medlem så føler en stor avmakt når bare den ene side kommer frem. Og når en ikke kjenner den hele og fulle sannheten så har en jo ikke annet å gjøre enn å holde kjeft.
Og slik, føler jeg, blir vi og DIS stående med svarteper.
Altså jeg savner en klargjøring fra ansvarlige i DIS om hva som har skjedd. Er det slik at påstandene til dem som hevder å ha insideinformasjon om saken er rett og at DIS altså er den store stygge ulven? Der står vel saken på brukerforumet nå. Et forum som sikkert har en del lesere som både føler som meg eller er nye brukere som får det inntrykk at denne foreningen skal en halde på avstand. Ja kanskje er det ting som ikke har kommet frem og som kan sette saken i et annet lys?
Er ikke så sikker på om vi behøver beklagelser, men derimot DIS sin versjon av saken mener jeg er viktig for oss medlemmer.
NSF fikk ferdigforsket slekten til pastor Aaseng av DIS og tok dette for god fisk.Det viste seg å være feil familie han traff. NSF har nå beklaget sitt overfor den norske familien.
DIS-leder har imidlertid ikke beklaget noe og ikke engang innrømmet tabben. Det synes jeg er for dårlig til å være en seriøs forening. Jeg sitter på gjerdet når det gjelder medlemsskapet her. Ønsker ikke å fortsette medlemsskapet når leder ikke kan opptre mer ryddig og voksent.
Ja, DIS er svarteper i denne saken.
DIS-leder har imidlertid ikke beklaget noe og ikke engang innrømmet tabben. Det synes jeg er for dårlig til å være en seriøs forening. Jeg sitter på gjerdet når det gjelder medlemsskapet her. Ønsker ikke å fortsette medlemsskapet når leder ikke kan opptre mer ryddig og voksent.
Ja, DIS er svarteper i denne saken.
Jeg har vært prosjektleder for begge rundene med bistand til programmet Alt for Norge.
Framstillingene på digitalarkkivets brukarforum har varierende kvalitet. Jeg kan ikke se at flere innlegg der vil ha noe for seg.
Arbeidet vi var med på har IKKE bestått i å forske fram en komplett slektstavle og det har heller IKKE bestått i å kontakte nålevende personer ei heller arrangere slektstreff.
Framstillingene på digitalarkkivets brukarforum har varierende kvalitet. Jeg kan ikke se at flere innlegg der vil ha noe for seg.
Arbeidet vi var med på har IKKE bestått i å forske fram en komplett slektstavle og det har heller IKKE bestått i å kontakte nålevende personer ei heller arrangere slektstreff.
Hvis DIS ikke fremforsket familien i Heidal, hvem gorde det da? Ifølge NSF var det DIS. Noen forteller ikke sanningen her.
Begge rundene med Alt for Norge har vært et felles arbeid mellom DIS-Norge og NSF med mange ulike slektsforskere involvert. At NSF har hatt en annen vudering av hvordan disse opplysningene skal brukes er beklagelig
Begge rundene med Alt for Norge har vært et felles arbeid mellom DIS-Norge og NSF med mange ulike slektsforskere involvert. At NSF har hatt en annen vudering av hvordan disse opplysningene skal brukes er beklagelig
Vel, noen sier ikke sanningen her. NSF sier de fikk ferdig materiale fra DIS og tok dette for god fisk, noe de nå har beklaget overfor familien i Heidal.
Kan du svar skikkelig?
Fikk NSF opplysningene om familien fra Heidal fra DIS?
Vel, noen sier ikke sanningen her. NSF sier de fikk ferdig materiale fra DIS og tok dette for god fisk, noe de nå har beklaget overfor familien i Heidal.
Kan du svar skikkelig?
Fikk NSF opplysningene om familien fra Heidal fra DIS?
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Torill skrev:
Da er jo saken klinkende klar. De som har noe å beklage her er selvsagt de som har kontaktet levende personer og formidlet kontakt mellom disse. De som går til et slikt skritt må selvsagt sørge for at det dugnadsarbeidet som blir gjort er kvalitetsikret og påsatt godkjent stempel.
Takk for oppklaringen.
Mvh Helge.
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Helge!!
Hvilken seriøs slektsforsker sier:
"NSF sier de fikk ferdig materiale fra DIS og tok dette for god fisk"
(sletta en linje her - den burde ikke vært med, kan bli ansett som personangrep, sorry)
INGEN tar andres arbeide for god fisk!!!
Takk for at du har stått på barrikaden, jeg har følt at jeg skulle holde munn, da jeg har vært altfor involvert i disse to rundene (med minst 9 deltakere)
Laila N. Christiansen
Hvilken seriøs slektsforsker sier:
"NSF sier de fikk ferdig materiale fra DIS og tok dette for god fisk"
(sletta en linje her - den burde ikke vært med, kan bli ansett som personangrep, sorry)
INGEN tar andres arbeide for god fisk!!!
Takk for at du har stått på barrikaden, jeg har følt at jeg skulle holde munn, da jeg har vært altfor involvert i disse to rundene (med minst 9 deltakere)
Laila N. Christiansen
Ja ja ja ja men jeg har enda ikke fått klart svar. Var det DIS som fant Heidalfamilien? (Vet at det var NSF som tok kontakt) men det er det essensielle her er : Hvem (trenger ikke personnavn) av foreningene fant frem til familien i Heidal? Og hvordan i granskaugen klarte de det?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Torill skrev:Jeg har vært prosjektleder for begge rundene med bistand til programmet Alt for Norge.
Kvaliteten på foruminnlegg vil alltid variere; og kvalitet kan vere så mangt. For den som gjerne ser at det er DIS som sit att (for å bruke Hans sine ord) med Svarteper, har "kvaliteten" vore rimeleg god.
Sånn sett trur eg det ville vore klokt med eit innspel frå DIS i det emnet.
At DIS ikkje har forska fram ei "komplett slektstavle", er ikkje klargjerande. Tvilen gjeld akkurat den aktuelle delen av tavla som ein trudde var der. Inntrykket frå denne tråden og emnet i Digitalarkivet er at DIS framskaffa eit materiale, og at dette vart av NSF oppfatta som meir kvalitetssikra enn det var.
Kven som burde forstått kva og når, finst det neppe noko eintydig svar på. Det kan sjå ut som at faktum er at det var mistydingar mellom DIS og NSF her - og det må ein vel kunne vedgå?
Til Hans: jeg har etter min oppfatnign svart skikkelig og kommer ikke til å kommentere det mer.
DIS har IKKE gitt noe materiale til NSF.
Jeg sitter på troverdige opplysninger som viser noe helt annet enn Torill i DIS sin forklaring tilsier.
Så hennes og de 2 foregående innlegg er tåkelegging.
Så da burde det kunne gå an å svare klart. Hvorfra fikk NSF navnet til Steineiede-familien?
Så hennes og de 2 foregående innlegg er tåkelegging.
Så da burde det kunne gå an å svare klart. Hvorfra fikk NSF navnet til Steineiede-familien?
Sist redigert av dn05604 den 20. oktober 2011 kl. 11.33, redigert 1 gang totalt.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Et siste ord fra meg i denne saken.
Å fortsette en diskusjon i et forum der egne regler for debatt ikke blir fulgt har ingen hensikt annet enn til å utvikle seg til enda mer avsporing, krangling, fremsetting av usannheter og personangrep. Det har debatten til fulle bevist.
Som DIS-medlem har jeg fått avklaring i hva som har skjedd her i vårt forum og behøver ikke få det andre steder. DIS har ikke vært med på å arrangere "slektstreff" og skulle da heller ikke ha noen grunn til å beklage noe overfor disse som fysisk har blitt koblet til hverandre.
Om kvaliteten på det slektsforskerarbeidet som er gjort er godt eller elendig er en langt annen debatt og har ingen relevans for DIS så lenge de ikke har tenkt å bruke det offentlig.
Når det fra DIS sin side blir sagt at det fremforska materialet ikke var tenkt til dette bruk så må vi tro det. Og at de ikke var delaktig i noe treff forsterker jo det inntrykket. At andre derimot har tatt materialet i bruk og ukritisk "tatt det som god fisk", må være deres fulle og hele ansvar. At noen så prøver å gi DIS en del av skylden for dette må enhver forstå er urimelig, ja kort sagt uetisk!
Når det gjelder resten av den pågående debatt "med ting som ikke har kommet frem" så får andre krangle om det i passende fora, nå enten det gjelder påstander om at arrangørene av treffet visste om feilene før "slektstevnet", eller andre ting som med brask og bram skal avsløres "Om en par dager".
Jeg vil for min del ikke delta mer i den debatten. Kommer det frem nye usanne påstander og antydninger til hets så er derimot rett adresse ansvarlige for forumet som ikke bare er "Brukernes eget forum", men også alle skattebetaleres forum!
Å fortsette en diskusjon i et forum der egne regler for debatt ikke blir fulgt har ingen hensikt annet enn til å utvikle seg til enda mer avsporing, krangling, fremsetting av usannheter og personangrep. Det har debatten til fulle bevist.
Som DIS-medlem har jeg fått avklaring i hva som har skjedd her i vårt forum og behøver ikke få det andre steder. DIS har ikke vært med på å arrangere "slektstreff" og skulle da heller ikke ha noen grunn til å beklage noe overfor disse som fysisk har blitt koblet til hverandre.
Om kvaliteten på det slektsforskerarbeidet som er gjort er godt eller elendig er en langt annen debatt og har ingen relevans for DIS så lenge de ikke har tenkt å bruke det offentlig.
Når det fra DIS sin side blir sagt at det fremforska materialet ikke var tenkt til dette bruk så må vi tro det. Og at de ikke var delaktig i noe treff forsterker jo det inntrykket. At andre derimot har tatt materialet i bruk og ukritisk "tatt det som god fisk", må være deres fulle og hele ansvar. At noen så prøver å gi DIS en del av skylden for dette må enhver forstå er urimelig, ja kort sagt uetisk!
Når det gjelder resten av den pågående debatt "med ting som ikke har kommet frem" så får andre krangle om det i passende fora, nå enten det gjelder påstander om at arrangørene av treffet visste om feilene før "slektstevnet", eller andre ting som med brask og bram skal avsløres "Om en par dager".
Jeg vil for min del ikke delta mer i den debatten. Kommer det frem nye usanne påstander og antydninger til hets så er derimot rett adresse ansvarlige for forumet som ikke bare er "Brukernes eget forum", men også alle skattebetaleres forum!
I forrige innlegge skrives det:
"Om kvaliteten på det slektsforskerarbeidet som er gjort er godt eller elendig er en langt annen debatt og har ingen relevans for DIS SÅ LENGE DE IKKE HAR TENKT Å BRUKE DET OFFENTLIG.
Som DIS-medlem har jeg fått avklaring i hva som har skjedd her i vårt forum og behøver ikke få det andre steder. DIS HAR IKKE VÆRT MED PÅ Å ARRANGERE "SLEKTSTREFF" OG SKULLE DA HELLER IKKE HA NOEN GRUNN TIL Å BEKLAGE NOE OVERFOR DISSE SOM FYSISK HAR BLITT KOBLET TIL HVERANDRE"
Dette er jo tull. Vet at DIS ikke laget slektstreff.
DIS forsket og gav materialet til TV-Norge . Da var det meningen at det skulle bli brukt på riksdekkende tv hvis Aaseng vant.
Spørsmålet ingen vil svare skikkelig på er: DIS forsket frem materialet som NSF brukte til slekstreffet. Hvilken av foreningene fant frem til Steineiedefamilines ? Som før nevnt er ikke jeg ute etter å sette personer i et dårlig lys, ære være de som kan innrømme en tabbe men det sitter nok hardt inne i denne saken.
"Om kvaliteten på det slektsforskerarbeidet som er gjort er godt eller elendig er en langt annen debatt og har ingen relevans for DIS SÅ LENGE DE IKKE HAR TENKT Å BRUKE DET OFFENTLIG.
Som DIS-medlem har jeg fått avklaring i hva som har skjedd her i vårt forum og behøver ikke få det andre steder. DIS HAR IKKE VÆRT MED PÅ Å ARRANGERE "SLEKTSTREFF" OG SKULLE DA HELLER IKKE HA NOEN GRUNN TIL Å BEKLAGE NOE OVERFOR DISSE SOM FYSISK HAR BLITT KOBLET TIL HVERANDRE"
Dette er jo tull. Vet at DIS ikke laget slektstreff.
DIS forsket og gav materialet til TV-Norge . Da var det meningen at det skulle bli brukt på riksdekkende tv hvis Aaseng vant.
Spørsmålet ingen vil svare skikkelig på er: DIS forsket frem materialet som NSF brukte til slekstreffet. Hvilken av foreningene fant frem til Steineiedefamilines ? Som før nevnt er ikke jeg ute etter å sette personer i et dårlig lys, ære være de som kan innrømme en tabbe men det sitter nok hardt inne i denne saken.
Men fikk NSF slektstavlen DIS hadde utarbeidet for Aaseng og Steineide-familien av TvNorge? Og i så fall; mener du at TVNorge hadde "tuklet" med den før NSF fikk den? Eller påstår du at Steineide-familien ikke var nevnt i slektstavlen DIS utarbeidet?
Hans skrev:Så da burde det kunne gå an å svare klart. Hvorfra fikk NSF navnet til Steineiede-familien?
Kanskje du skal gå til NSF å spørre dei kvar dei fekk navnet fra.
Mvh
Ingmar Seth
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Jeg skrev i forrige innlegg at det var min siste innlegg i saken.
Men jeg må gi en liten tilleggskommentar
Og det til bemerkningen:
-Dette er jo tull
Dessuten er vel normal nettetikette å la Caps Locken få hvile (roping)
Ser ingen hensikt med å dra dette lenger.
Takk for ordvekslingen
Mvh Helge
Men jeg må gi en liten tilleggskommentar

Og det til bemerkningen:
-Dette er jo tull
Dessuten er vel normal nettetikette å la Caps Locken få hvile (roping)

Ser ingen hensikt med å dra dette lenger.
Takk for ordvekslingen

Mvh Helge
Jeg har fulgt med på Arkivverkets brukerforum i en synonym tråd og nå også her og har følgende spørsmål;
Hvorfor kommer det ikke en redegjørelse fra DIS som forening? Jeg er klar over at det ikke er DIS som forening som har forestått det gjeldene slektsarbeidet, snarere noen medlemmer i DIS. Men DIS vil kunne skjerme om personvernet i forhold til sine medlemmer.
En redegjørelse vil få slutt på påstander om tåkelegging, slutt på fremsetting av uriktige påstander, spekulasjoner, personangrep og angrep på DIS som forening, og annet svada. Med bakgrunn i tumultene, spesielt på Arkivverkets brukerforum, bør en kunne forvente at det er i DIS' interesse at disse debattene blir lagt døde - en gang for alle?
Hvorfor kommer det ikke en redegjørelse fra DIS som forening? Jeg er klar over at det ikke er DIS som forening som har forestått det gjeldene slektsarbeidet, snarere noen medlemmer i DIS. Men DIS vil kunne skjerme om personvernet i forhold til sine medlemmer.
En redegjørelse vil få slutt på påstander om tåkelegging, slutt på fremsetting av uriktige påstander, spekulasjoner, personangrep og angrep på DIS som forening, og annet svada. Med bakgrunn i tumultene, spesielt på Arkivverkets brukerforum, bør en kunne forvente at det er i DIS' interesse at disse debattene blir lagt døde - en gang for alle?
-
- Kontakt:
Torill skrev:DIS har IKKE gitt noe materiale til NSF.
Og ikkje til nokon annan i denne samanhengen? (Aaseng, TV-Norge, andre?)
I Digitalarkiv-forumet vert det sagt at
Det var DIS Norge ved formannen som hadde ansvaret for gjennomføringen av selve slektsforskningen rundt Grant Aasengs norske aner og utarbeidelsen av en slektsbok.
Den ferdig utarbeidede slektsboken ble så overlevert fra DIS Norge til Grant Aaaseng, Norsk Slektshistorisk Forening (NSF) og produksjonsselskapet til TV-Norge.
Så lenge dette ikkje vert dementert i emnet, så vert det ståande....
Sitatet I E henviser til i siste innlegg fra brukerforum er mitt, men det var vel ingen overraskelse.
Jeg vil gjerne korrigere det litt. NSF fikk ikke formannens arbeid direkte. De fikk det fra TVNorge. Når man leverer fra seg et arbeid til en riksdekkende kanal er det vel naturlig at arbeidet er kvalitetssikret, og man må jo forvente at arbeidet blir brukt.
Det er gått 28 Timer siden I E la inn siste innlegg hvor han påpeker at hvis min påstand ikke blir dementert, så vil den for alltid stå der.
Min påstand kan ikke dementeres. Det forstår vel de fleste nå.
Jeg vil gjerne korrigere det litt. NSF fikk ikke formannens arbeid direkte. De fikk det fra TVNorge. Når man leverer fra seg et arbeid til en riksdekkende kanal er det vel naturlig at arbeidet er kvalitetssikret, og man må jo forvente at arbeidet blir brukt.
Det er gått 28 Timer siden I E la inn siste innlegg hvor han påpeker at hvis min påstand ikke blir dementert, så vil den for alltid stå der.
Torill skrev:Begge rundene med Alt for Norge har vært et felles arbeid mellom DIS-Norge og NSF med mange ulike slektsforskere involvert. At NSF har hatt en annen vudering av hvordan disse opplysningene skal brukes er beklagelig
Jeg må medgi at jeg ikke forstår dette utsagnet - at NSF skal hatt en annen vurdering av hvordan opplysningene skal brukes?
Var ikke disse opplysningene gjort ”allment gyldige” da man overleverte slektsutredningen til TV-Norge? At utredningen var feil - ble oppdaget i ettertid, etter hva jeg forstår. At NSF burde kvalitetssikret opplysningene er vi alle enige om i ettertid, men jeg forstår også hvorfor dette ikke ble gjort. Det handler jo om opplysninger gitt av seriøse slektsforskere i DIS, som allerede Grant Aaseng hadde mottatt etter deltagelsen i Alt for Norge.
Det er beklagelig at familien Steineide ble utnyttet, og at Grant Aaseng ikke fikk treffe sin norske slekt. Men det som er enda mer beklagelig er at det virker veldig vanskelig å få de involverte til å innrømme at feil er begått. Jeg håpet derfor at DIS som organisasjon ville komme med en saklig redegjørelse – og en beklagelse for det inntrufne. Jeg opplever dessverre at dette ikke skjer – og jeg spør meg om hvorfor?
Mvh Grete
Slektsmaterialet som ble lansert først, og som altså var grunnlaget for slektstreffet i Heidal, så slik ut:
Great grandfather Iver Aaseng born 1848 in Vågå. Parents: Anders Iversen and Tolline Halvorsdatter.
Iver's sister: Mari Andersdatter born 1845
Mari married Ole Olsen Fjerdingreeneie, they had a daughter: Anne Olsdatter Steineide. She married Knut Hansen Kleiven and had two children: Magnhild and Ola Steineide.
Anne Olsdatter Steineide later married Østen Mosebakken, they had four children:
Ragna married to Ola Kleiven in Vågå
Mari married to Knut Fossen in Vågå
Anne married to Anders Tøfte in Otta
Øistein married to Laura Luseter in Heidal, parents of Erling Steineide (born 1938, Norwegian Champion cross country)
Her pågår vel fremforskningen av dette materialet: http://www.disnorge....pic.php?t=79217
Her driver jo Leder i DIS å leter etter Steineide-familien.. Da stemmer det jo at DIS fant feil familie selv om Leder påstår noe annet.....Uffda..
Great grandfather Iver Aaseng born 1848 in Vågå. Parents: Anders Iversen and Tolline Halvorsdatter.
Iver's sister: Mari Andersdatter born 1845
Mari married Ole Olsen Fjerdingreeneie, they had a daughter: Anne Olsdatter Steineide. She married Knut Hansen Kleiven and had two children: Magnhild and Ola Steineide.
Anne Olsdatter Steineide later married Østen Mosebakken, they had four children:
Ragna married to Ola Kleiven in Vågå
Mari married to Knut Fossen in Vågå
Anne married to Anders Tøfte in Otta
Øistein married to Laura Luseter in Heidal, parents of Erling Steineide (born 1938, Norwegian Champion cross country)
Her pågår vel fremforskningen av dette materialet: http://www.disnorge....pic.php?t=79217
Her driver jo Leder i DIS å leter etter Steineide-familien.. Da stemmer det jo at DIS fant feil familie selv om Leder påstår noe annet.....Uffda..
-
- Kontakt:
Lars skrev:Jeg vil gjerne korrigere det litt. NSF fikk ikke formannens arbeid direkte. De fikk det fra TVNorge. Når man leverer fra seg et arbeid til en riksdekkende kanal er det vel naturlig at arbeidet er kvalitetssikret, og man må jo forvente at arbeidet blir brukt.
No er ikkje 28 timar allverda tid... - det er ikkje alle som er klistra til skjermen støtt.
Presisjonsnivået i det du "veit", Lars Ove, er tydelegvis ikkje det beste, sidan utsegna må korrigerast. Men det er fleire ting i det du hevdar som er uklart, og det er ting her som skurrar. Kvifor skal vi tru at du har den heile og fulle oversikta over dette?
I fjor var utdeling av "slektsbok" til taparane ikkje ein del av opplegget i programmet, i motsetnad til i år. Det ville vere lite rasjonelt om ein gjorde ei full gransking med ferdig "slektsbok" for alle deltakarane, når det berre var vinnaren som skulle få møte slekta.
Det kan hende opplegget faktisk var så lite rasjonelt - eg veit ikkje, men det er vanskeleg å tru på det.
Om opplegget var gjennomtenkt, ville det halde med ei førebels gransking for alle - og så ny gjennomgang og kvalitetssikring for den/dei siste. Sidan innspelinga tydelegvis gjekk over mange veker, ville det vere god tid til å gjennomgå og fullføre eit førebels arbeid for vinnaren (evt. dei 2-3 siste). Aaseng fall vel ut om lag halvegs.
Det som skurrar mest, er at NSF i Digitalarkiv-forumet skriv at Aaseng var "innforstått med usikkerheten rundt slektsforholdet da han var på besøk i Norge".
Meiner Lars Ove at NSF på same tid ikkje var klar over at dette var usikkert ...?
NSF var klar over usikkerheten men valgte likevel å kjøre "familietreffet"
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hvor går lenka di Hans Myhre? Den går i feil.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Det vi har forstått er at både DIS og NSF gjorde feil. Sånt kan skje den beste, og det finnes tilgivelse for å gjøre feil. NSF har bedt om unnskylding – DIS har det ikke, og der står saken.
Det jeg lurer på er hvorfor ”matbokforfatteren ikke innrømmer at ingrediensene i matoppskrifta var feil og beklager dette - i stedet for utelukkende å fokusere på at matlageren ikke kvalitetssikret oppskrifta?”
Det jeg lurer på er hvorfor ”matbokforfatteren ikke innrømmer at ingrediensene i matoppskrifta var feil og beklager dette - i stedet for utelukkende å fokusere på at matlageren ikke kvalitetssikret oppskrifta?”
Mvh Grete
Ivar skrev:Lars skrev:
No er ikkje 28 timar allverda tid... - det er ikkje alle som er klistra til skjermen støtt.
Presisjonsnivået i det du "veit", Lars Ove, er tydelegvis ikkje det beste, sidan utsegna må korrigerast. Men det er fleire ting i det du hevdar som er uklart, og det er ting her som skurrar. Kvifor skal vi tru at du har den heile og fulle oversikta over dette?
Nei Ivar 28 timer er ikke allverda tid, men nå nærmer det seg tre døgn uten at DIS er på banen i sitt eget forum
Og det er helt riktig at jeg korrigerer. Det gjør jeg fordi jeg mener at å innrømme egne feil er en selvfølge, selv om min korrigering i dette tilfelle var bagatellmessig i den store sammenhengen.
Hva du tror om min oversikt er også uviktig. Jeg går ikke ut med så sterke påstander uten å ha dokumentasjon, og så lenge ingen berørte personer dementerer, så vet de at jeg ikke snakker usant.
-
- Kontakt:
Lars skrev:Hva du tror om min oversikt er også uviktig.
Det har du heilt rett i. Men kvifor skal alle andre enn meg tru at du har den fulle oversikta då?
Det er mange grunnar til å tru at ting er litt meir samansett enn det du (og Grete) legg til grunn for den einsretta personhetsen.
Du svara til dømes ikkje på dette spørsmålet:
Meiner Lars Ove at NSF på same tid ikkje var klar over at dette var usikkert ...?
Ivar - jeg har IKKE prøvd å ta enkeltpersoner! Jeg har hele tiden forholdt meg til DIS og NSF som organisasjoner, og ment at disse bør komme med en saklig redegjørelse. Dette har jeg flere ganger poengtert som viktig i denne saken - så din påstand er uriktig.
Mvh Grete
Ivar. Det er vel ikke tilfeldig at det er deg som stiiler spørsmål om min kjennskap til denne saken, og jeg ser ikke helt poenget i at jeg skal liste opp alt jeg vet og som jeg kan dokumentere her i dette forumet.
Men du skal vite en ting og det er at jeg sitter her og vet mer enn det som hittil er kjent.
Jeg ville heller ikke henge ut personen, men når jeg opplever at denne personen ikke er villig til å følge sine egne retningslinjer når det gjelder etikk, da ser jeg ingen grunn til å holde kjeft eller la tastaturet hvile.
Så jeg foreslår at du i stedet for "å rive kjeft" meg heller bruker din energi på den andre parten. Hva NSF visste, eller ikke visste, må du spørre de om. Det blir feil at jeg skal svare på deres vegne, selv om jeg har brevet NSF har sendt familien i Heidal
Men du skal vite en ting og det er at jeg sitter her og vet mer enn det som hittil er kjent.
Jeg ville heller ikke henge ut personen, men når jeg opplever at denne personen ikke er villig til å følge sine egne retningslinjer når det gjelder etikk, da ser jeg ingen grunn til å holde kjeft eller la tastaturet hvile.
Så jeg foreslår at du i stedet for "å rive kjeft" meg heller bruker din energi på den andre parten. Hva NSF visste, eller ikke visste, må du spørre de om. Det blir feil at jeg skal svare på deres vegne, selv om jeg har brevet NSF har sendt familien i Heidal
-
- Kontakt:
Grete: Når ei sak vert ført attende til ein namngjeven person, og du tek det oppatt så mange gonger som du har gjort - då har du forlengst passert grensa for personhets.
Så då meiner du det er heilt greit å hetse einskildpersonar....
Eg deltek som forummedlem. Av og til reagerer vi når nokon ikkje veit å oppføre seg...
NSF har svara, og svaret var klart nok. Men du held på her som om alle involverte var skråsikre på tilhøva.
Lars skrev:
Så då meiner du det er heilt greit å hetse einskildpersonar....
Lars skrev:
Eg deltek som forummedlem. Av og til reagerer vi når nokon ikkje veit å oppføre seg...
NSF har svara, og svaret var klart nok. Men du held på her som om alle involverte var skråsikre på tilhøva.
Ivar: morsomt at du er blitt "oppfører seg" politi her inne. Og godt å se at du tar den rollen på alvor. Men du må jo bare innse at noen fortsatt vil si og skrive sannheten selv om den ikke helt passer i din "verden"
Akk og ve....
Når en ser på forumet at DIS leder selv har spurt om hjelp til å finne mer om Steieneide familien og samitidig er prosjektledet så er det jo klart hva leder har gjort. Når hun da mener at mange andre slektsforskere har vært inne i bildet se er det kanskje rett men hun sitter med ansvaret som prosjektleder.
Når hun da ikke har gitt noe materiale til NSf er det kanskje sant men hva med det Dis har gitt til TV_Norge i dette "samarbeidsprosjektet". Det skulle visst ikke bli brukt slik det ble og ansvaret for det legges på NSF som nå har beklaget feilen overfor Steinede-familien. Hva med DIS som organisasjon da ved prosjektleder, (Dis-leder) som gransket frem feil familie til Grant Aaseng.
De frasier seg ansvaret for måten materialet ble brukt på men de måtte jo vite at det kunne kommet på riksdekkende tv hvis Grant hadde vunnet.
Ærlig talt, nå bør DIS som organisasjon følge sine egne etiske regler som det skrives om i medlemsbladet og beklage tabben.
Når en ser på forumet at DIS leder selv har spurt om hjelp til å finne mer om Steieneide familien og samitidig er prosjektledet så er det jo klart hva leder har gjort. Når hun da mener at mange andre slektsforskere har vært inne i bildet se er det kanskje rett men hun sitter med ansvaret som prosjektleder.
Når hun da ikke har gitt noe materiale til NSf er det kanskje sant men hva med det Dis har gitt til TV_Norge i dette "samarbeidsprosjektet". Det skulle visst ikke bli brukt slik det ble og ansvaret for det legges på NSF som nå har beklaget feilen overfor Steinede-familien. Hva med DIS som organisasjon da ved prosjektleder, (Dis-leder) som gransket frem feil familie til Grant Aaseng.
De frasier seg ansvaret for måten materialet ble brukt på men de måtte jo vite at det kunne kommet på riksdekkende tv hvis Grant hadde vunnet.
Ærlig talt, nå bør DIS som organisasjon følge sine egne etiske regler som det skrives om i medlemsbladet og beklage tabben.
Hei! Dette er ikke et svar til noen spesiell. Jeg forstår at dette er en spesiell sak, men som relativt ny på forumet blir jeg noe sjokkert over temperaturen og tonen i innleggene deres.
Med vennlig hilsen
Eva
Med vennlig hilsen
Eva
Dette er vel ingen spesiell sak egentlig.
Formannen i DIS har gjort en veldig dårlig slektsforsker-jobb men det er hun ikke alene om. Det hun er alene om er at hun som leder av Norges største forening for slektsforskere ikke kan innrømme fakta.
Når man som leder av foreningen heller ikke følger foreningens etiske retningslinjer, så mener jeg det er på sin plass å belyse dette.
Formannen i DIS har gjort en veldig dårlig slektsforsker-jobb men det er hun ikke alene om. Det hun er alene om er at hun som leder av Norges største forening for slektsforskere ikke kan innrømme fakta.
Når man som leder av foreningen heller ikke følger foreningens etiske retningslinjer, så mener jeg det er på sin plass å belyse dette.
Ivar skrev:Grete: Når ei sak vert ført attende til ein namngjeven person, og du tek det oppatt så mange gonger som du har gjort - då har du forlengst passert grensa for personhets.Lars skrev:
Så då meiner du det er heilt greit å hetse einskildpersonar....Lars skrev:
Men det som er mest interssant er at jeg har trodd at I E var en rimelig oppgradert mann når det gjelder etikk. Men det var han altså ikke?
-
- Kontakt:
Lars skrev:Ivar: morsomt at du er blitt "oppfører seg" politi her inne. Og godt å se at du tar den rollen på alvor. Men du må jo bare innse at noen fortsatt vil si og skrive sannheten selv om den ikke helt passer i din "verden"
Nei... ikkje som "politi" - meir som "medmenneske". Kanskje det trengst av og til?
Ivar skrev:Grete: Når ei sak vert ført attende til ein namngjeven person, og du tek det oppatt så mange gonger som du har gjort - då har du forlengst passert grensa for personhets.
Da vil jeg si unnskyld til de som har følt seg tråkket på tærne. Min intensjon har ikke vært å ta enkletpersoner, men jeg ser at det kan ses på slik, og det beklager jeg.
Jeg forlater herved diskusjonen.
Mvh Grete
Ivar skrev:Grete: Når ei sak vert ført attende til ein namngjeven person, og du tek det oppatt så mange gonger som du har gjort - då har du forlengst passert grensa for personhets.
Eg får inntrykk av at det ligg føre ei samanblanding av person og rolle her.
I ei foreining er det leiaren som har det overordna ansvaret. Kritikken som i utgangspunktet vart formulert av meg, er retta mot DIS, og da går han òg til leiaren. Leiaren har sjølvsagt eit namn, men vedkomande er da framleis i ei rolle som leiar av foreininga?
Når kritikken ikkje når fram ved at ein får ei attendemelding frå DIS v/leiaren om at foreininga vil ta ansvar for uretten som er gjort, (eller evnt. koma med ei velbegrunna utgreiing om kvifor foreninga meiner dei ikkje har noko ansvar), så må det vera lov til å peike på manglande attendemelding fleire gonger, og det utan å verta skulda for personhets.
Dersom du veit at DIS-leiaren tek kritikken personleg, så har vedkomande sjølv ikkje evna å halde person og rolle frå kvarandre. Som medmenneske har du ei oppgåve her. Sjølv har eg freista vera eit medmenneske overfor familien i Heidal!
Til Hans: jeg har etter min oppfatning svart skikkelig og kommer ikke til å kommentere det mer.
Helge Bjerkvold skrev:
Da er jo saken klinkende klar. De som har noe å beklage her er selvsagt de som har kontaktet levende personer og formidlet kontakt mellom disse. De som går til et slikt skritt må selvsagt sørge for at det dugnadsarbeidet som blir gjort er kvalitetsikret og påsatt godkjent stempel.
Da spør jeg: Hvorfor hadde ikke DIS som forsket frem dette kvalitetssikret materialet FØR de ga det til TV-Norge?????
Faktum: Grant Aasengs slekt ble frem "forsket" av DIS og gitt til monsterTV-Norge.
Da måtte jo DIS vite at hvis Grant hadde vunnet så ville TV-Norge har gjennomført treffet som NSF senere gjorde. (De fikk materialet via TV-Norge)
Hvorfor er det så vanskelig for DIS-leder å innrømme tabben og beklage på vegne av foreningen.
Materialet gir Iver Iversen's far, Iver Pedersen Reiret f. 4 April 1803.
Han finnes ikke. Da må jeg spørre hvor dere har funne dette?
Han er egentlig f. før 1801 og hadde ingen søsken , bare en haug med halvsøsken.
Er det slik at DIS-medlemer og hele styret står bak lederen eller er alle i hennes lomme. Jeg mildest talt nokså for......
Jeg kommer IKKE til å betale medlemsskapet i en slik forening og jeg har indikasjoner på at flere er så missfornøyde at de vil melde seg ut.
Helge Bjerkvold skrev:
Da spør jeg: Hvorfor hadde ikke DIS som forsket frem dette kvalitetssikret materialet FØR de ga det til TV-Norge?????
Faktum: Grant Aasengs slekt ble frem "forsket" av DIS og gitt til monsterTV-Norge.
Da måtte jo DIS vite at hvis Grant hadde vunnet så ville TV-Norge har gjennomført treffet som NSF senere gjorde. (De fikk materialet via TV-Norge)
Hvorfor er det så vanskelig for DIS-leder å innrømme tabben og beklage på vegne av foreningen.
Materialet gir Iver Iversen's far, Iver Pedersen Reiret f. 4 April 1803.
Han finnes ikke. Da må jeg spørre hvor dere har funne dette?
Han er egentlig f. før 1801 og hadde ingen søsken , bare en haug med halvsøsken.
Er det slik at DIS-medlemer og hele styret står bak lederen eller er alle i hennes lomme. Jeg mildest talt nokså for......
Jeg kommer IKKE til å betale medlemsskapet i en slik forening og jeg har indikasjoner på at flere er så missfornøyde at de vil melde seg ut.
Løfter opp denne igjen og spør: Er virkelig STYRET i DIS enige med sin leder i denne saken? De må da vel forstå at foreningen kan tape stort på denne måten å oppføre seg, stikk i strid med den etikken det skrives om i foreningens medlemsblad. Men Akk, leder er vel unntatt for slikt...
Det er gitt to svar fra meg i begynnelsen av tråden. Du får lese dem.
Goddag man økseskaft. De svarene er lest og de viker unna.
Jeg kan se at du søker etter Magnhild Knutsdatter f 24 juli 1898 i Heidal. Hvorfor søker du etter henne hvis det ikke er for å finne Steineidefamilien?
Kan du være så vennlig (voksen) å svare på det?
Jeg kan se at du søker etter Magnhild Knutsdatter f 24 juli 1898 i Heidal. Hvorfor søker du etter henne hvis det ikke er for å finne Steineidefamilien?
Kan du være så vennlig (voksen) å svare på det?
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Drøvtygging!
Det er vel noen enkle prinsipp her som enkelte ikke vil se eller?
I denne saken har det vel blitt forsket på mange personer og slekter. Navn dukker opp og en forsøker å nøste opp slektsforhold. Slektsforum er et ypperlig forum til det. Både når det gjelder å finne slekt eller å komme frem til at denne er for usikker eller denne forkaster vi rett og slett.
Men nå er det jo ikke det denne saken gjelder. Noen har presentert feil slekt for en person/familie. Noe annet kan da vel ikke være å beklage i denne saken?
Er det noe galt i at jeg forsker på en slekt, også ved hjelp av slektsforum. Kommer til forskjellige mulige løsninger og drar inn noen feil personer. Følger disse litt for om mulig finne spor å gå videre med?
Nei slett ikke, det er da vel slik mange arbeider. Galt blir det først når jeg offentliggjør dette som en sannhet!
Så ligger dette arbeidet med råmateriale og en del ideer der. Det er selvsagt ikke noen ferdig "kokebok". Forlaget ville jo ha bare en kokebok så da legger en vel resten nederst i skuffa.
Men slik gikk det visst ikke denne gangen. Noen fallt for fristelsen å bruke et uferdig produkt. Noen halvferdige oppskrifter. Et manuskript som langt fra var korrekturlest. Så da kunne det vel stå en teskje sukker og en kilo salt. Det blir beisk dessert av slikt.
Er det så vanskelig å forstå hvem som i et slikt tilfelle skal angre og beklage seg
Nei jeg kunne ikke dy meg
Det er vel noen enkle prinsipp her som enkelte ikke vil se eller?
I denne saken har det vel blitt forsket på mange personer og slekter. Navn dukker opp og en forsøker å nøste opp slektsforhold. Slektsforum er et ypperlig forum til det. Både når det gjelder å finne slekt eller å komme frem til at denne er for usikker eller denne forkaster vi rett og slett.
Men nå er det jo ikke det denne saken gjelder. Noen har presentert feil slekt for en person/familie. Noe annet kan da vel ikke være å beklage i denne saken?
Er det noe galt i at jeg forsker på en slekt, også ved hjelp av slektsforum. Kommer til forskjellige mulige løsninger og drar inn noen feil personer. Følger disse litt for om mulig finne spor å gå videre med?
Nei slett ikke, det er da vel slik mange arbeider. Galt blir det først når jeg offentliggjør dette som en sannhet!
Så ligger dette arbeidet med råmateriale og en del ideer der. Det er selvsagt ikke noen ferdig "kokebok". Forlaget ville jo ha bare en kokebok så da legger en vel resten nederst i skuffa.
Men slik gikk det visst ikke denne gangen. Noen fallt for fristelsen å bruke et uferdig produkt. Noen halvferdige oppskrifter. Et manuskript som langt fra var korrekturlest. Så da kunne det vel stå en teskje sukker og en kilo salt. Det blir beisk dessert av slikt.
Er det så vanskelig å forstå hvem som i et slikt tilfelle skal angre og beklage seg

Nei jeg kunne ikke dy meg

Løfter opp denne. Denne saken kan ikke bare bli glemt som DIS-leder håper.
Jeg kan se at hun søker etter Magnhild Knutsdatter f 24 juli 1898 i Heidal.
Hvorfor søker hun etter henne hvis det ikke er for å finne Steineidefamilien?
Er det noen i Styret som kanskje kan svare vettugt på dette istedenfor bare og gli unna.
Jeg kan se at hun søker etter Magnhild Knutsdatter f 24 juli 1898 i Heidal.
Hvorfor søker hun etter henne hvis det ikke er for å finne Steineidefamilien?
Er det noen i Styret som kanskje kan svare vettugt på dette istedenfor bare og gli unna.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Jeg har fulgt med i denne diskusjonene, men uten å blande meg inn - før nå.
For nå begynner diskusjonene å nærme seg barnehagenivå.
Nå lurer jeg på hva Hans Myhre er ute etter. Skalpen til Torhild ?
Etter hva jeg forstår er det fra Torhilds side gitt en generell unskyldning.
Torhild skriver:
Jeg har vært prosjektleder for begge rundene med bistand til programmet Alt for Norge.
Dette bør være en forklaring god nok til oss utenforstående.
Jeg forstår dette som en annene måte å si "Vi har gjodt en dålig jobb.."
Hvis det er ordet "Unskyld" som mangler så det vel ikke vanskelig for en eller annen i gruppen å tilføye det ordet.
Hva som er sagt til Grant Aaseng og hans familie har hverken Hans eller andre noe med.
Han har helt sikkert fått en unskyldning god nok.
Jeg tar det som en selvfølge at gruppen som stod for forskningen har evaluert resultatet i etterhånd,
Jeg tar det også som en selvfølge at gruppen prøver å rettet opp den skaden som har skjedd.
Uten at andre blander seg negativt inn.
Jeg synes nå at vi skal bruke våre krefter på å løse andre mere konstruktive oppgaver.
Ikke surmule over snøen som falt i fjor.
For nå begynner diskusjonene å nærme seg barnehagenivå.
Nå lurer jeg på hva Hans Myhre er ute etter. Skalpen til Torhild ?
Etter hva jeg forstår er det fra Torhilds side gitt en generell unskyldning.
Torhild skriver:
Hvis det er ordet "Unskyld" som mangler så det vel ikke vanskelig for en eller annen i gruppen å tilføye det ordet.
Hva som er sagt til Grant Aaseng og hans familie har hverken Hans eller andre noe med.
Han har helt sikkert fått en unskyldning god nok.
Jeg tar det som en selvfølge at gruppen som stod for forskningen har evaluert resultatet i etterhånd,
Jeg tar det også som en selvfølge at gruppen prøver å rettet opp den skaden som har skjedd.
Uten at andre blander seg negativt inn.
Jeg synes nå at vi skal bruke våre krefter på å løse andre mere konstruktive oppgaver.
Ikke surmule over snøen som falt i fjor.
Mvh
Leif B.
Leif B.
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Flott, LeifB. Der setter du ord på det mange tenker.

Torhild skriver:
Ja men dette er bare en fraskrivelse av fakta, ikke en inrømmelse av at det er gjort en dårlig jobb.
Det ble gitt en slektstavle til TV-NORGE av DIS hvor Steiedefamilien er på.
Og, når så DIS leder spør om hjelp til å finne nettopp denne familien i Heidal så bør det vel innrømmes at dette var en tabbe. Denne familien har ingen kobling til den familien fra Reiret i Fron som det hele startet med.
Jeg ønsker ingens "skalp" men en skikkelig innrømmelse av tabben.
Hvis dette er barnehage så....UFF!
Ja men dette er bare en fraskrivelse av fakta, ikke en inrømmelse av at det er gjort en dårlig jobb.
Det ble gitt en slektstavle til TV-NORGE av DIS hvor Steiedefamilien er på.
Og, når så DIS leder spør om hjelp til å finne nettopp denne familien i Heidal så bør det vel innrømmes at dette var en tabbe. Denne familien har ingen kobling til den familien fra Reiret i Fron som det hele startet med.
Jeg ønsker ingens "skalp" men en skikkelig innrømmelse av tabben.
Hvis dette er barnehage så....UFF!
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Jeg har ikke sett 'Alt for Norge' (- jeg heller)!
Jeg forstår antagelig ikke problemstillingen.
Men
- jeg HAR hørt de samme argumentene veldig mange ganger, - uten å forstå hvorfor dette skulle være så prinsipiellt viktig!
Jeg foreslår at Hans sender privat mail direkte til dem han mener dette måtte angå.
Mvh Gunnar.
Jeg forstår antagelig ikke problemstillingen.
Men
- jeg HAR hørt de samme argumentene veldig mange ganger, - uten å forstå hvorfor dette skulle være så prinsipiellt viktig!
Jeg foreslår at Hans sender privat mail direkte til dem han mener dette måtte angå.
Mvh Gunnar.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Nå må jeg svare. (og bli medlem i barnehagen)
Hans skriver:
Det er altså snakk om å bruke riktige ord.
Hvis du Hans fikk "Ikke bestått" i karakterboken din så var altså ikke det noe annet enn en fraskrivelse av fakta.
Ikke det fakta at læreren synes du hadde gjordt en dårlig jobb.
Synd jeg ikke kom på den tolkningen da jeg gikk på skolen.
Jeg er enig i Gunnars forslag.
(Takk for meg!)

Hans skriver:
Kode: Velg alt
Hvis du Hans fikk "Ikke bestått" i karakterboken din så var altså ikke det noe annet enn en fraskrivelse av fakta.
Jeg er enig i Gunnars forslag.
(Takk for meg!)

Mvh
Leif B.
Leif B.
Dette er jo bare ordkløveri. Sånt kaller jeg å kverulere Leif.
Dette er jo bare ordkløveri. Sånt kaller jeg å kverulere Leif.
I Slektsforum tillater vi som kjent ikke klager på andre brukere, og det er et minimumskrav at det holdes en vennlig tone (se retningslinjene).
I dette emnet er begge deler er tøyet unødvendig langt, og emnet stenges herved for flere innlegg.
I dette emnet er begge deler er tøyet unødvendig langt, og emnet stenges herved for flere innlegg.
mvh Jan