Bør det virkelig være mulig å slette sitt åpningsspørsmål?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Bør det virkelig være mulig å slette sitt åpningsspørsmål?

Legg inn av Knut Helge Nebell » 19. september 2011 kl. 23.22

Hei

Jeg ser at bruker gj08998, i dag, har slettet sitt åpningsspørsmål i et innlegg om «Emigrasjon og andre land -> USA/Canada». Har også gjort det samme i et annet innlegg.

Dette på tross av at det er gitt flere svar på hennes spørsmål. Disse svar blir jo delvis meningsløse når åpningsspørsmålet blir fjernet.

Skal dette virkelig være en mulighet på et innlegg som er skrevet den 17. mars 2009?

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Bør det virkelig være mulig å slette sitt åpningsspørsmå

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 20. september 2011 kl. 13.53

Jeg synes heller ikke det bør være mulig. Det er ganske enkelt en uting.

Men det burde være mulig å endre innlegg innen kort tid hvis man ser man har glemt noe eller skrevet noe feil.

I en diskusjon er det mulig å endre egne innlegg slik at andres svar enten blir dumme eller uforståelige. Det burde ikke være mulig.
Et forslag kunne være at innlegg ikke lar seg rette etter et døgn. Hvis man etter den tid har noe å rette på eller legge til kan det enkelt gjøres i et nytt innlegg.
hilsen
Arild Kompelien

Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av Knut Helge Nebell » 20. september 2011 kl. 14.25

Jeg synes det er respektløst av spørreren ovenfor de som har tatt seg bryet med å hjelpe.

I tillegg vil det være andre som kanskje søker på samme tema, og går glipp av svarene som er gitt.
Det er da ingen som finner på å søke etter denne tittel: Innlegg slettet av bruker.

Ved søk på bruker gj08998 vil du se at hun har slettet åpningsspørsmålet i fem innlegg.

Jeg er enig i at det skal være mulig å redigere sitt innlegg innen en viss tid, og det kan ha forskjellige årsaker.
Men etter den tid burde det kun være moderator, på forespørsel, som kan gjøre endringer.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 20. september 2011 kl. 21.48

Dette kommer jevnlig opp, noe som illustrerer at dagens løsning ikke er god nok. I tillegg til å sette begrensning i tid burde moderatorer kunne gå tilbake på endringer som gjøres. Da vil man iallefall ha mulighet til å omgjøre endringer som ødelegger for resten av emnet. Det er nok begrensninger i dagens programvare som gjør at man ikke er kommet lengre på dette punktet.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 20. september 2011 kl. 22.07

Dette er et vanskelig spørsmål.

Dersom spørsmålet var ufullstendig bør det kunne endres. men hvordan ha kontroll med endringen? Det er vel nærmest umulig.

Mvh Paul

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2011 kl. 9.24

Per-Olav skrev:Dette kommer jevnlig opp, noe som illustrerer at dagens løsning ikke er god nok. I tillegg til å sette begrensning i tid burde moderatorer kunne gå tilbake på endringer som gjøres. Da vil man iallefall ha mulighet til å omgjøre endringer som ødelegger for resten av emnet. Det er nok begrensninger i dagens programvare som gjør at man ikke er kommet lengre på dette punktet.

Dagens programvare setter sikkert mange begrensninger (ikke mitt kunnskapsområde :) )

Men mine erfaringer fra et beslektet forum med "moderne" programvare gjør meg noe usikker på om ting blir så mye bedre med ny programvare. I alle fall så ser det ut som om en også med ny programvare må ha resurspersoner som har tid til å tilpasse det nye til vårt formål. Men dette er kanskje en annen debatt.

Når det gjelder åpningsspørsmålet i tittellinjen så er jeg av den mening at det må være tillatt med endringer. At en sletter et innlegg slik at debatten ikke gir mening handler om respektløshet ovenfor andre debattanter, det er regelbrudd og bør i hvert tilfelle behandles deretter.

Grunnen til at jeg ikke vil låse innleggene er at vi har mange slags diskusjoner.
Noen ganger er det slik at en kan bruke startinnlegget til en statusoppdatering på hva en har komme frem til i debatten.
Har selv en slik debatt gående:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=93916

Skal en få en slik debatt noenlunde oversiktlig så ser jeg ikke andre måter å gjøre det på.

Bjørg Lunde
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Bjørg Lunde » 21. september 2011 kl. 10.26

Helge skrev:
Noen ganger er det slik at en kan bruke startinnlegget til en statusoppdatering på hva en har komme frem til i debatten.
Har selv en slik debatt gående:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=93916

Skal en få en slik debatt noenlunde oversiktlig så ser jeg ikke andre måter å gjøre det på.

Dette er da slett ikke noe god måte å gjøre det på! Hvordan kan vi andre da vite hva som er nytt siden sist? Hvis jeg følger med på en debatt så går jeg så og si aldri tilbake og leser tidligere innlegg på nytt. Jeg trykker på ikonet som gir meg innleggerne som har kommet siden sist jeg var inne. Det blir alt for mye å lese ellers.

Det er da ikke noe problem å legge oppdatering/status som nytt innlegg? Evt. kan tidligere status kopieres og så ny info legges til. Mye bedre synes nå jeg.

mvh Bjørg

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. september 2011 kl. 10.55

Registrer at vi er uenige Bjørg :)

Om noen i en kilde kommer over et navn/hendelse som en mener hører med i en bestemt debatt så er det jo greit om en har en oversikt hvor en kan se om denne allerede er omtalt.
Da slipper en å gå gjennom hele debatten for å unngå at det samme blir postet mange ganger. Og i Slektsforum er det slik at det er første innlegg som er lett å referere til.

I de fleste debatter som går på etterlysninger vil jeg nok gjøre som deg. Men har en med en debatt der en i stor grad baserer seg på at gode hjelpere skal rapportere når et navn tilfeldig dukker opp i en sammenheng så må en ha noen som organiserer opplysningene i en oversikt.

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. september 2011 kl. 15.03

Jeg synes ikke at dette behøver å være noe problem.

For den som eventuellt kan ha kommet med en 'overflødig' eller 'intetsigende'
svar på et innlegg som er endret; man kan jo faktisk (like enkelt og greit) fikse eller slette sitt eget svar.

Jeg syns det er veldi bra :D :D at man kan RETTE slikt som man angrer at man en gang i tiden kan ha formulert, i full offentlighet, på nettet.
- Uansett om det skjedde i nær eller i fjærn fortid.
La oss for all del fortsatt få beholde retten til å ombestemme oss :!: :!:

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 21. september 2011 kl. 18.34

Gunnar skrev:Jeg syns det er veldi bra :D :D at man kan RETTE slikt som man angrer at man en gang i tiden kan ha formulert, i full offentlighet, på nettet.
- Uansett om det skjedde i nær eller i fjærn fortid.
La oss for all del fortsatt få beholde retten til å ombestemme oss :!: :!:

Mvh Gunnar.

Det er ingen som vil ta fra noen retten til å ombestemme seg. Den muligheten ligger der hele tida.

Men jeg ønsker å ta fra noen retten til å ødelegge diskusjoner der andre også har deltatt, og derved i verste fall gjøre andres innlegg meininglause eller komiske. Det burde ikke være mulig.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. september 2011 kl. 19.15

Arild skrev:Men jeg ønsker å ta fra noen retten til å ødelegge diskusjoner der andre også har deltatt, og derved i verste fall gjøre andres innlegg meininglause eller komiske. Det burde ikke være mulig.

Jeg er helt enig med Arild her. Siden det gjelder selve åpningsspørsmålet, dvs. grunnlaget for hele tråden, er det helt "bak mål" å slette dette. Vedkommende har jo til overmål også slettet alle sine åpningsinnlegg i alle trådene hun har opprettet.... :evil: Jeg har vanskeligheter med å forstå hvorfor.

Mvh
Else B.

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 21. september 2011 kl. 20.02

Jeg er helt enig i betraktningene til Arild og Else B m.fl. her. Det er en særdeles uheldig situasjon når noen endrer sitt innlegg på slik måte at de etterfølgende blir stående uforståelige, eller som et slags "God dag mann, økseskaft". Hvis man vil endre eller slette sitt innlegg bør man i det minste redegjøre for bakgrunnen i selve innlegget, som man noen ganger ser blir gjort på prisverdig måte.

Vi kan imidlertid selvsagt gardere oss mot slik malpraksis med å slette eller endre foranstående innlegg, ved konsekvent å sitere det innlegget man svarer på. Men det burde helst ha vært unødvendig å gjøre det.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. september 2011 kl. 20.19

Uansett om det måtte være åpningsspørsmålet, eller ei.
Og uansett om dette er innlegg som er skrevet for noen år siden.

Å kunne endre i egne innlegg; - ER også retten til å beholde kontrollen over eget åndsverk.

At dette vil kunne oppfattes som illojalitet av meddebattanter. Ja, det kan man gjerne beklage. Men det bør man meget vel kunne leve med.

Mvh Gunnar.

dn20182

Legg inn av dn20182 » 21. september 2011 kl. 21.21

Men, Gunnar, det var vel å dra åndsverksbegrepet noe vel langt.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 21. september 2011 kl. 21.39

Tja, mine innlegg er da i alle fall åndsverk :wink:
- uansett hva Else måtte mene om den saken 8)

Mvh Gunnar.
Sist redigert av Gunnar Østegården den 21. september 2011 kl. 22.27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. september 2011 kl. 21.45

Gunnar skrev:Tja, mine innlegg er da i alle fall åndsverk :wink:

Mvh Gunnar.

:?: :?: :?:

Mvh
Else B.

dn20182

Legg inn av dn20182 » 21. september 2011 kl. 21.51

Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 22. september 2011 kl. 13.00

Gunnar skrev:Uansett om det måtte være åpningsspørsmålet, eller ei.
Og uansett om dette er innlegg som er skrevet for noen år siden.

Å kunne endre i egne innlegg; - ER også retten til å beholde kontrollen over eget åndsverk.
Mvh Gunnar.

Åndsverk eller ei, det får være en annen diskusjon. Men hvis vi følger Gunnars tankegang blir hele diskusjonstråden et åndsverk - et felles åndsverk. Og da synes jeg fremdeles det er feil at jeg skal kunne gå inn å rette mine innlegg slik at Gunnars eller andres del av åndsverket kunne komme i feil lys.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. september 2011 kl. 15.41

Tittelen er:

-Bør det virkelig være mulig å slette sitt åpningsspørsmå

Om det er åpningsspørsmål, eller tilleggsspørsmål i senere innlegg så ser jeg ingen forskjell. Begge deler vil jo kunne gjøre en debatt-tråd like håpløs.

Ja jeg mener vi bør kunne gå inn og rette innlegg. Såpass frihet under ansvar bør debattantene ha. Det nevnte eksemplet ser jeg ikke på som noe problem. Det er 5 forlengst avslutta emne der spørrer enten har fått sine svar, eller ikke bryr seg om de svar som er gitt. Vi vet ikke grunn til sletting og jeg føler heller ingen grunn til å vite det.

Om en derimot sletter sine innlegg i en pågående debatt på en slik måte at svar som blir gitt er meningsløs så er problemet mer alvorlig. Da kan en aktiv debattant oppfattes som useriøs og ødelegge forumet. Tiltak bør da tas av debattledelsen i hvert enkelt tilfelle.
Punkt 10 i debattreglene er vel klar på dette punkt:
- ...støtende, uvennlige, trakasserende... som kan resultere i:
- Ved brudd på dette punktet (nr 10) i retningslinjene vil advarsel bli gitt fra moderator. Gjentatt overtramp vil medføre utestenging fra forumet i to måneder eller mer.
Jeg synes dette er nok til å ikke innføre flere særregler.

Jeg mener det kan være både trakasserende og uvennlig å endre sine innlegg på en slik måte at det nærmest blir å gjøre narr av en debattant som har brukt mye av sin tid på å hjelpe.
Men egentlig fungerer jo forumet veldig bra, og det snakkes vel om ganske få promiller av innlegg som kan kalles uheldig.

La det være opp til debattledelse i hvert enkelt tilfelle å vurdere om det bør gripes inn overfor en debattant som ikke følger spilleregler og normal folkeskikk.
Vi kan jo alle klage, men da bør klagen gå til ledelse/moderator og ikke som persondebatt i åpent forum.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»