Fotografier til bruk i slektsprogrammet/-rapporter

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Fotografier til bruk i slektsprogrammet/-rapporter

Legg inn av dn21920 » 24. august 2010 kl. 13.23

Når man restaurerer gamle bilder, som ofte er sepia, og skal bruke disse bildene senere i slektsbøker, -rapporter og lignende bør man beholde bildene i sepia eller kan man endre til sort/hvit?
Hva er det riktige rent historisk? Var bildene i sepia originalt eller har de blitt det med tidens tann?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Fotografier til bruk i slektsprogrammet/-rapporter

Legg inn av Paul Johan Hals » 27. september 2010 kl. 14.26

Jeg vet ikke hva som er "historisk riktig", men jeg ville konvertert bildet til gråskala og sammenlignet med orginalen for å se hvilken versjon som viser detaljene best - og så brukt den versjonen som er best i detaljene. Hvis det ikke er forskjell ville jeg brukt orginalen, selv om sepiafargen muligens var et produkt av tiden.
Det fantes mange forskjellige fargetoninger, som du sikkert vet. Jeg har lagt ut en hel del gamle portretter på http://www.langenesvaer.net Der vil du finne flere varianter av farging. Ingen av dem er konverterte.

Mvh Paul

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 27. september 2010 kl. 15.43

Sepia var lenge en populær fargeteknikk som ble brukt for å se bildene eldre ut enn de var. Har selv brukt det for mange år siden (den gang jeg var medlem i Studentenes fotoklubb på Blindern.)

Mener å huske det var populært også i gamle dager.
Sepia pga elding vil være svært ujevn i fargene og skyldes vanligvis dårlig utvasking og nøytralisering av fikservæska.

gj11938
Sted: ÅRNES

Legg inn av gj11938 » 28. desember 2010 kl. 16.31

Sånn fototeknisk er det mye lurere å beholde fila i fargemodus, rett og slett fordi informasjonen i gråtonene er teknisk begrensede (i 8 bit, som er vanlig fargedybde)

Fargedybden i farger er 3 ganger 8 bit og derfor mye mer.

Når du ordner og pusser på bildene, da trenger man noe mer å gå på og derfor er den mindre fargedybden ikke så heldig.

Det skal være en del om fargedybde på nettet.

For scanning av historisk materiale, er det en bruksanvisning på ABM utvikling (det er lurt å scanne i museumsstandard med en gang) (ABM utvikling har med museum å gjøre)
http://www.abm-utvikling.no/

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 29. desember 2010 kl. 13.43

Det kan være litt vanskelig å finne fram på sidene hos ABM Utvikling, så jeg legger inn ei direkte lenke.

Regner med det var denne du siktet til ABM-skrift #55. Digitalisering av fotosamlinger.

Det er litt mer info om det samme hos foto.no der man kan hente tips i samme ånd også fra heftet til fotosamlinga.no.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 29. desember 2010 kl. 18.14

Interessant lesning om hvordan man skall få inn bildene i sin PC og arkivere dem. Takk for det.

Så kommer det store problemet med en del nesten moderne bilder, fargene har endret seg. Jag har ikke prøvd denne muligheten selv enda, men det er mye positiv omtale som tyder på enkel bruk og bra resultat. Basert på gratisprogrammet GIMP (kjøres på flere forskjellige operativsystem) og en plugin.

Mer informasjon finnes her og omtaler her.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»