Registrere slekta direkte på nett

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn21289
Sted: MOLDE

Registrere slekta direkte på nett

Legg inn av dn21289 » 24. november 2010 kl. 14.27

Eg har fått ein interessant førespurnad. Fins det eit slektsprogram som gjer det mogleg for to eller fleire personar å registrere i same slekta på internett? Det optimale her ville vere at begge (alle) kunne registrere samtidig, men eg ser ikkje heilt korleis det kan gå an. Derimot vil eg tru at fleire personar vil kunne avtale seg imellom kva tid kvar einskild ”hadde” slektsprogrammet. Og kva med tryggleiken?
Spørsmålet er då: Fins det eit slektsprogram som kan brukast direkte på internett?
Helsing Ole Michael

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Re: Registrere slekta direkte på nett

Legg inn av Knut Bryn » 24. november 2010 kl. 14.47

Det finnes flere muligheter som dekker dette behovet. Et alternativ kan være Genlines program Familjeband. DIS har et samarbeid gående med Genline som tar sikte på å utvikle en norsk utgave av dette programmet. Mer om dette her.
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 24. november 2010 kl. 14.49

Du kan ta ein titt i dette forumet Mange forskjellige debatter om dette der.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn21289

Legg inn av dn21289 » 24. november 2010 kl. 14.57

Takk begge to - no har eg noko å gå etter!
Helsing Ole Michael

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 24. november 2010 kl. 15.08

Ta en titt på tribalpages.com som i sin enkleste form er gratis og som gir deg mulighet til å gradere tilgjengeligheten for andre.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 25. november 2010 kl. 14.18

Du kan også vurdere Geni, www.geni.com/.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn21289

Legg inn av dn21289 » 25. november 2010 kl. 14.36

Takk for god hjelp alle saman!
Helsing Ole Michael

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 25. november 2010 kl. 19.53

Geni svarer ikke til det som etterspørres her.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 25. november 2010 kl. 20.21

Hvorfor ikke, Einar?
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn07221

Legg inn av dn07221 » 26. november 2010 kl. 18.21

Det er ikke et slektsprogram på nett.
Det er ikke "trygt"

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 26. november 2010 kl. 23.46

Vel, Einar, du har rett til dine meninger.

Men jeg er ikke enig med deg. Geni kan godt brukes som et slektsprogram, men ingen bør bruke et online slektsprogram som deres eneste, dette fordi en kan miste dataene sine dersom selskapet bak programmet går konkurs.

Dette med at Geni ikke er trygt er jeg heller ikke enig med deg i, det er fullstendig trygt. Så lenge Ole Michael og de personen han velger å invitere som familiemedlemmer og samarbeidspartnere kun er de han vil ha med i prosjektet, og at ingen av dem kobler seg til andre sine trær i Geni. Da kan de uten problemer holde på med sitt i fred og ro 100% trygt for andres innblanding.

Nå er jo intensjonen til alle (ja alle) online slektsprogrammer der samarbeid mellom flere personer er en mulighet, å lage et stort felles slektstre, og det bør alle som arbeider i denne typen slektsprogrammer være klar over. De legger opp til at alle aktive personer som bruker programmet skal samarbeide og lage ett felles tre, noen liker dette, andre vil være i fred og ro, da får den ta konsekvensen av det og være veldig streng med hvem en inviterer innenfor sin krets. Dersom en person i kretsen din godtar en invitasjon om samarbeid fra en utenfor kretsen, da er skaden allerede gjort og den er da stort sett uopprettelig, da har du plutselig samarbeid med flere 100 etterhvert. Men som sagt, dette gjelder alle online slektsprogrammer der det lagt opp til samarbeid mellom flere persoener, og det er akkurat det Ole Michael spør etter.
Remi Pedersen

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 27. november 2010 kl. 0.25

Kan kanskje anbefale TNG, det kjøper du og legger ut på feks eget domene. Her kan du styre det meste sjølv, ingen problemer med at fleire kan være inne å redigere.

Eg skreiv litt om dette på Bloggen min Der finn du lenker til både programmet og til min base på nettet.

Mvh
Ingmar 8)

dn21289

Legg inn av dn21289 » 27. november 2010 kl. 10.39

Hei!
Eg ser at tryggleiksaspektet har dukka opp i diskusjonen, flott!
Antivirusprogramma ligg, av naturlege årsaker, alltid etter. Det betyr då at dersom du har slekta liggjande på nett, så må du kjenne dei du samarbeider med godt. Særleg gjeld dette deira syn på tryggleiken. Eg trur ikkje eg ville ha tatt initiativet til noko slikt, ei heller blitt med andre. Det er andre måtar å gjere dette på - tungvint, ja vel - men likevel.
Helsing Ole Michael

dn07221

Legg inn av dn07221 » 28. november 2010 kl. 3.36

Når det gjelder Geni så er det nok ikke virus man i og for seg trenger å være redd for.
Det er en samarbeidsplattform tilrettelagt av en komersiell aktør som allerede har endret "spillereglene" på en måte som neppe alle har vært tilfredse med. Noen liker det og andre ikke. Dette gjelder både tilgjengelighet og personvern.

Man starter med å registrere seg selv og lenker opp "slekta" derfra. Når data legges inn om personer langt nok ute i slekta regnes det per definisjon som offentlig informasjon. Slik var det ikke opprinnelig, men det ble innført "underveis" med den følgen at en personer som var registrert i en privat sammenheng plutselig ble offentliggjort. Å satse på å bruke Geni til å registrere slekt som i et ordinært slektsprogram er i beste fallen risikosport.

Ikke respekteres personvernet slik vi utøver det i Norge heller. Jeg fikk eksemplevis ikke tilgang til de offentlige tilgjengelige profilene for meg selv og barn, registrert av ikke-beslektet tredjeperson. Ikke nok med at offentlige profiler ligger åpent, de indekseres også aktivt på Google.

Det er med dette bakteppet jeg synes det er viktig at man ikke reklamerer for Geni i en hver sammenheng.

Som verktøy for samarbeid om slekt i det offentlige rom synes jeg Geni har mye godt på gang. Det er synd at det er en del faktorer som ødelegger også for at dette fungerer så godt som det kunne ha gjort.

dn21602
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21602 » 14. desember 2010 kl. 10.02

Ole Michael Rakvåg skrev:Eg har fått ein interessant førespurnad. Fins det eit slektsprogram som gjer det mogleg for to eller fleire personar å registrere i same slekta på internett? Det optimale her ville vere at begge (alle) kunne registrere samtidig, men eg ser ikkje heilt korleis det kan gå an. Derimot vil eg tru at fleire personar vil kunne avtale seg imellom kva tid kvar einskild ”hadde” slektsprogrammet. Og kva med tryggleiken?
Spørsmålet er då: Fins det eit slektsprogram som kan brukast direkte på internett?

Jeg vil også tipse deg om dinSlekt.no.

dn21289

Legg inn av dn21289 » 29. desember 2010 kl. 9.19

Framleis god jul!
Tusen takk alle som har kome med innlegg på førespurnaden min. Personen som kom med spørsmålet (og vi andre) har fått mange gode tips.
Til alle her i forumet: Eg ønskjer alle eit riktig godt og framgangsrikt nytt år, både personleg og slektsfagleg!

Hjartleg helsing
Ole Michael

Svar

Gå tilbake til «Generelt»