Emigranter med son/sen og dotter/datter etternavn.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn20319
Sted: VIKERSUND

Emigranter med son/sen og dotter/datter etternavn.

Legg inn av dn20319 » 27. november 2010 kl. 14.48

Hei!
Jeg har en del emigranter i min slekt med son/sen og dotter/datter etternavn, -(Andersson, Nilssen, Persdotter, osv.)
Flere av dotter etternavnene, ble også endret til son, eller sen navn, f.eks. at Nilsdotter, ble til Nilsson/Nilsen osv.

Mange av mine emigranter med disse etternavnene, levde i Chicago, USA, og hvis man skal finne en person der med f.eks. navnet Anders Nilsson og ikke har mer info. enn navnet, fødselsdata, fødested og muligens yrke, så ser man raskt at det finnes svært mange med dette navnet , som også er fra samme sted, og født på omtrent samme tid.
Det kan med andre ord være svært tidkrevende å finne rett person.

Så mitt spørsmål er, - finnes det noen som har et råd/tips om hvordan man kan forenkle dette arbeidet med å finne emigranter med son/sen og dotter/datter etternavn?
Mvh Bente

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Emigranter med son/sen og dotter/datter etternavn.

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 27. november 2010 kl. 16.38

Mange ganger byttet de ut patronymet med gårdsnavnet. Eller en del av gårdsnavnet.

Eller - som en av mine yndlingshistorier,
en Andrew Foss lurte på hvor hans "Foss" kom fra - etter mye leting - de bodde i Fossveien i Oslo når de dro!

Anders/Andreas ble til Andrew.
Nilsen ble ofte til Nelson
Gulbrand - Gilbert.
Oline - Lena
Lie - Lee

Smak på navnet og tenk på hvordan det ville høres ut på Engelsk. Det gir gjerne en pekepinn.

Problemet ofte når man søker f.eks. på Ancestry.com etter slekt, kan være som min historie i et par blogginnlegg her, det er nemlig ikke nordmenn som indekserer, og det er heller ikke nordmenn som korrekturleser (om noen!)

http://lailanc.blogspot.com/2009/02/sug ... romet.html

http://lailanc.blogspot.com/2008/02/sug ... dasie.html
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 27. november 2010 kl. 19.06

Har også sett masse Neilsson/Neilson som anglifisering av Nilsen/Nilson :-)

Kanskje ikke rart, Neils blir uttalt Nils

Brukeravatar
dn20319
Sted: VIKERSUND

Legg inn av dn20319 » 27. november 2010 kl. 19.56

Laila
Takk for svar og tips ang. son/sen og dotter/datter etternavn (patronymet).
Det er helt klart at skandinaviske navn ble oppfattet og skrevet på ulike vis i USA, og din historie om Ingeborg Olsdotter Nestager som ble til Sugeborg Alsdasie Nestager var en virkelig artig historie, det samme med historien om Andrew Foss:-))

Alf
Den første og viktigste (min farmor`s bror) emigranten som jeg begynte å forske på het Anders Hilding Nilsson, navnet hans ble amerikanisert til Andrew Nelson, og jeg har funnet flere skrivemåter av hans etternavn , bl.a Nilson/Nielson/Neilson og også Nellson.
Og det at et etternavn endres på en slik måte som tilfellet er med "min" Nelson, gjør det også vanskelig å finne rett person.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»